عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

نخستین کارگروه ملی همکاری پژوهش و فناوری با کشور ایتالیا

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر نیسی هدف این کارگروه را برنامه‌ریزی جامع برای همکاری با کشور ایتالیا و ارائه راهکارهای گسترش همکاری‌های دوجانبه پژوهش و فناری در حوزه بین‌المللی با این کشور توصیف کرد.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان می‌باشند و پارک‌های علم و فناوری نهادهایی هستند که تکنولوژی و نتایج تحقیقی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده است را تبدیل به ثروت می‌کنند.
رئیس کارگروه همکاری پژوهش و فناوری با کشور ایتالیا با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های حوزه علم و فناوری کشورمان تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت، واحد و موسسه دانش‌بنیان در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناری مستقر هستند و باید در راستای ارتقای پژوهش و فناوری کشور از طریق ایجاد کریدوری، ارتباط بین شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان داخل را به خارج از کشور (ایتالیا) برقرار کنیم و سپس با تجاری‌سازی محصولات فناورانه در این زمینه راه گشا باشیم.
در ادامه حمید بیات سفیر ایران در کشور ایتالیا اظهار داشت: کشور ایتالیا در چهل سال گذشته هیچگاه روابط خصمانه‌ای با کشورمان نداشته و در زمان تحریم نیز به عنوان کشور تسهیل کننده حضور ایران در اروپا بوده است و ظرفیت بسیار بالایی در توسعه روابط ایران با اروپا داشته و دارد.
وی افزود: یکی از شاخص‌های روابط با کشور ایتالیا، همکاری‌های علمی، پژوهش و فناوری است و از دیدگاه سفارت ایران باید بعد از این همکاری‌ها انتظار ارتقای سطح فناوری کشور را داشته باشیم.
بیات با بیان اینکه ایتالیا کشوری بود که پس از جنگ جهانی دوم با تکیه بر توسعه شرکت‌ها و موسسات کوچک و متوسط، رشد اقتصادی کشورش را رقم زد افزود: ما نیز باید از این تجربه استفاده کنیم و مهم‌ترین اولویت سفارت ایران در ایتالیا ایجاد همکاری‌های علمی و دانشگاهی است و امیدواریم بتوانیم توان علمی و فناوری کشور را با پیگیری توافقات و تفاهم‌نامه‌های پژوهش و فناوری بین دو کشور بالا ببریم.
همچنین در این نشست معاونان پژوهش و فناوری و مدیران همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، گزارش فعالیت‌های علمی و فناوری دانشگاه‌ها و موسسات ایرانی و ایتالیایی در سال‌های اخیر را بازگو کرده و پیشنهادات خود را برای گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور مطرح کردند.
ل.م ۵۴/ ر.ب ۴۵