عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

کاهش مرگ مادران باردار درسبزوار


معاون بهداشتی دانشگاه گفت: شاخص مرگ و میر مادران باردار در سال گذشته در سبزوار ۱ نفر بوده که در سال جاری این رقم به صفر رسیده است.

وبدا سبزوار / دکتر فاطمه نوده در گفتگو با وبدا با بیان اینکه شاخص میزان مرگ و میر مادران به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه و سلامتی جوامع است که از سوی سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته می‌شود اظهارداشت: با پوشش مراقبت‌های مادران (مراقبت پیش از بارداری، مراقبت دوران بارداری، مراقبت پس از زایمان) شاهد ارتقاء شاخص‌های توسعه بودیم به‌طوری که شاخص مرگ و میر مادران باردار در سال گذشته در سبزوار ۱ نفر بوده که در سال جاری این رقم به صفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه، شاخص میزان مرگ و میر مادران را همچنین به عنوان یکی از اهداف برنامه توسعه پایدار مطرح و اضافه کرد: در این راستا، باید ضمن کاهش مرگ و میر مادران، از عوامل قابل اجتنابی که باعث آن می‌شوند هم پیشگیری کرد.

وی درادامه با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر سیاستهای ملی و منطقه ای افزود: نظارت بر برگزاری جلسات آموزشی در خصوص استاندارد مراقبت های دوران بارداری و اهمیت مراقبت های پیش از بارداری وعلائم خطر در مراکز شهری و روستایی، تکمیل فرم گزارش مادران باردار درمعرض خطر و همچنین پیگیری و تامین وسایل و اقلام مورد نیازجهت ارائه خدمات وبرآورد مکمل های ویتامینی از جمله اقدامات انجام شده در برنامه سلامت مادران می باشد.

دکتر نوده با اشاره به تامین اسکان مادران باردار ساکن در مناطق دور افتاده و صعب العبور اظهارداشت: در همین راستا مناطق صعب العبور در شرایط بحرانی شناسایی و لیست مادران بارداری که در این مناطق زندگی می کنند تهیه و هماهنگی با ستاد هدایت جهت پذیرش به موقع مادران در بیمارستان های تابعه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شناسایی مادران پر خطر و اعزام آنان توسط بالگرد اورژانس هوایی و همکاری در طرح پزشک خانواده جهت آموزش و نظارت بر ارائه خدمات در برنامه سلامت مادران باردار را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی مراقبت های پیش از بارداری وارزیابی تستهای سلامت جنین، برگزاری کارگاه پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به نوزاد وبرگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان در ۲ مرکز شهری و دعوت از مادران باردار با سن بارداری بین ۲۰ تا ۳۰ هفته از جمله اقداماتی آموزشی است که با هدف ارتقاء هدف ارتقاء سطح آگاهی همکاران و مادران انجام گرفته است.