عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

به بهانه ۱۷ مرداد و روز خبرنگار

در دنیای کنونی با وجود تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیری و خشونت که به‌طور آشکارا در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشر  بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضروری و حیاتی است . خبرنگاران  قشری پویا، فعال و زحمتکش هستند که صادقانه در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه فعالیت می‌کنند و از مهره‌های اساسی این مهم به‌شمار می‌روند.

یک خبرنگار باید به واقعیت یک رویداد دست یابد و گام‌به‌گام حوادث، در حوزه کاری خود حرکت کند تا تحلیل‌های خود را به صورت کامل و رسا ارائه دهد.

یک خبرنگار موفق همیشه در انعکاس رخدادها بی‌طرفانه عمل می‌کند؛ چون ذات خبرنگاری مبتنی بر بی‌طرفی است و اینجاست که خبرنگار با رعایت این نکته مهم خود را به قوانین ملزم دانسته و در این مسیر به اهداف خود نائل می شود . علاوه بر این یک خبرنگار باید همواره در کسب اعتماد و اعتمادسازی بین خبرنگار، منابع خبری و مردم خود تلاش کند.

۱۷ مرداد ماه با نام و یاد شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که در سال ۱۳۷۷ به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزارشریف افغانستان توسط نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسید، مزین شد و شورای فرهنگ عمومی، سالروز شهادت وی را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد .

حال که این روز به عنوان روز خبرنگار و پاسداشت تلاش‌های صادقانه و آگاهی‌بخش خبرنگاران و اصحاب رسانه در تاریخ ایران اسلامی ثبت شده، فرصت بسیار ارجمندی است تا رسالت سترگ و خطیر جامعه رسانه‌ای کشور بازخوانی و بر اولویت‌ها و ارجحیت‌های پیشروی فعالان و مجاهدان این عرصه تاکید شود .

این روز را به عنوان نمادی از زحمت‌های بیکران خبرنگاران فداکار و پرتلاش که هر لحظه در جستجوی خبرها و دردهای آشکار و نهان ایران بزرگ هستند را از جانب خود و همه همکارانم به تمامی تلاشگران این عرصه از جمله خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان تبریک گفته و به عنوان خبرنگار روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بر خود واجب دیدم از تعامل سازنده رسانه‌ها و مطبوعات کشور با روابط‌عمومی این مجموعه و انعکاس کارکردهای آن قدردانی کرده و گزارشی از فعالیت‌های این بخش را به آگاهی همکاران خود برسانم .

روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور با شروع دور جدید فعالیت‌های خود که از اردیبهشت سال ۸۴  آغاز شد، با سرلوحه قرار دادن اصول علمی حاکم بر عرصه ارتباطات جهانی، برنامه‌های خود را جهت تحقق و استقرار روابط‌عمومی علمی و تخصصی، تحلیلگر و فعال در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تنظیم کرد .

برای بررسی و تبیین جایگاه اطلاع‌رسانی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور باید به پنج دهه فعالیت‌های مختلف این سازمان توجه اساسی داشت. دهه نخست فعالیت‌های این مجموعه از سال۱۳۴۰تا۱۳۵۰ به پی‌ریزی، بنیانگذاری و تشکیل نهادهای اولیه به کمک کارشناسان سازمان ملل و طرح آموزش به کارشناسان نوپای ایرانی مربوط می‌شود که بر اساس شواهد موجود، اطلاع‌رسانی چندانی در این دوره انجام نشده و در دوره دوم نیز آغاز طرح‌ها و پروژه‌های مختلف زمین‌شناسی به صورت موضوعی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک مقیاس در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار گرفت.

دهه ۶۰ با گسترش فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ابعاد گسترده زمین‌شناسی، آزمایشگاه‌های آنالیز نمونه‌های معدنی، اکتشافات و زمین‌شناسی به‌صورت سیستماتیک با برنامه‌ریزی مشخص همزمان بود و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی نیز در سطح محدود و کلاسیک با توجه به امکانات موجود انجام می‌شد. در پایان دهه ۷۰مطالعات زمین‌شناسی به صورت سیستماتیک در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس دویست‌وپنجاه‌هزارم و صدهزارم دنبال شد و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی نیز متناسب با امکانات موجود ادامه یافت. می‌توان گفت طی ۴ دهه یاد شده موضوع اطلاع‌رسانی جایگاه منظم و سازمان‌یافته‌ای نداشته و این فعالیت در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از موقعیت مناسبی برخوردار نبوده که دلیل این مساله، ناشناخته ماندن این مجموعه در سطح جامعه تا پیش از دهه ۸۰ و نبودن بسترهای مناسب ارتباطی است.

از آغاز دهه ۸۰ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اطلاع‌رسانی سازمان‌زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یاد می‌شود که با راه‌اندازی وب ‌سایت و پورتال سازمان، فعالیت اطلاع‌رسانی به صورت سیستماتیک و منظم آغاز شد و با تشکیل پایگاه داده‌های علوم‌زمین کشور، انقلاب بزرگی در عرصه اطلاع‌رسانی و ارتباطات این مجموعه به‌وجود آمد.

با ایجاد نگرش جدید به موضوع اطلاع‌رسانی، مرکز خبری علوم‌زمین به‌منظور با هدف تولید اخبار تخصصی زمین‌شناسی و اکتشافی از کل کشور و با هدف فرهنگ‌سازی و ارتقای جایگاه علم زمین‌شناسی بین عموم جامعه به راه‌اندازی شد و به اطلاع‌رسانی درباره همه رخدادهای بخش علوم‌زمین کشور و شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط و پوشش خبری فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی و ایجاد ارتباط گسترده با متولیان این حوزه تخصصی، کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس شورای اسلامی، شرکت‌ها و بخش‌های فعال در این حوزه اقدام کرد.

بخش خبر و رسانه‌های روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اطلاع‌رسانی و ارتباط مستقیم با نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های جمعی را در دستور کار خود  قرار داده و مسئول برگزاری مصاحبه، برپایی سخنرانی و همایش‌ مطبوعاتی، بررسی مطالب مندرج در جراید و تهیه پاسخ‌های لازم و فراهم کردن حُسن ارتباط متقابل میان اصحاب رسانه‌ها با مسوولان است و این بخش روزانه به تهیه و درج اخبار تولیدی خود در وب‌سایت اقدام می‌کند و با پیگیری اخبار درج شده در مطبوعات و رسانه‌های کشور،  به بررسی انعکاس اخبار و نحوه تعامل با خبرنگاران می‌پردازد.

بخش خبر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که به‌طور تخصصی از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد تا به امروز موفق به تولید و انعکاس اخبار گسترده مرتبط با فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در رسانه‌ها و مطبوعات شده و اکنون ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان هر کدام از رسانه‌های مرتبط با خود دارد و ضمن رصد اخبار مندرج، به سیاستگزاری و تدوین برنامه‌های مناسب به منظور بهبود و توسعه روند فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خود می‌پردازد .

به هر روی، ۱۷ مرداد و روز خبرنگار را بر تمامی تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی و همچنین مدیر و تک تک همکاران تلاشگرم در روابط عمومی که امر خبر و اطلاع رسانی بدون حمایت دلسوزانه شان محقق نمیشد، تبریک می‌گویم و در پایان ضمن تشکر مجدد از نمایندگان اصحاب رسانه که طی این چند سال ما را در اطلاع‌رسانی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف معادن کشور یاری رساندند، دست همگی را به گرمی می‌فشارم و در این روزهای داغ و پرالتهاب خبرهای خوشی را برای همه آرزو دارم.

نوشتن را خداوند به انسان یاد داد و به قلم قسم خورد و گفت: «اقرا باسم ربک الذی خلق»

درود خداوند بر پیغمبران و روز بعثت‌شان مبارک

مرضیه کاظمی