عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نقش فناوری نانو در بهداشت



تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا محصولات مبتنی بر فناوری نانو می‌توانند در بهداشت منزل یا فردی هم کاربرد دارد یا خیر؟ ما اینجا با پاسخ مثبت دو نمونه را به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شامپو فرش و موکت نانو فرش‌ها و موکت‌ها ساختار و موادی دارند که آنها را تبدیل به محیطی بسیار مناسب برای تولید و تکثیر انواع بیماری‌ها و عوامل حساسیت‌زا می‌کند و این امر سبب بروز حساسیت و بیماری‌های پوستی و همچنین بروز قارچ پوستی در انسان‌ها و به‌مراتب بیشتر در کودکان می‌شود.
همچنین فعالیت میکروارگانیسمها در لابه الی بافت فرش باعث ایجاد بوهای نامطبوع، تغییر رنگ و تسریع در پوسیدگی و تخریب فرش می‌شود. به علاوه ریختن غذا، آب و شربت و به‌طور کلی مواد خوراکی بر روی فرش و موکت اجتناب‌ناپذیر است
شامپو فرش نانو با داشتن نانوذرات ضد باکتری نقره نه تنها فرش و موکت را پاک و ضدعفونی می‌کند، بلکه فرش و موکت شستشو شده را برای مدت بسیار طولانی‌تری نسبت به فرش شسته شده با شامپو فرش معمولی ضد بو و ضد میکروب و به‌صورت ضدعفونی شده باقی نگه می‌دارند و از رشد و نمو میکروب‌ها، قارچ‌ها و انواع حشرات حساسیت‌زا و مخل سلامتی در آن جلوگیری می‌شود. pH قلیایی این محصول، پوسیدگی فرش را منتفی می‌کند و باعث اختلاط رنگ‌ها نمی‌شود.

مسواک نانو
با استفاده از فناوری نانو، مسواکی طراحی‌شده است که بدون نیاز به خمیردندان، دندان‌ها را تمیز می‌کند. برس این مسواک‌ها با یون‌های معدنی در اندازه‌ی نانو پوشیده شده است؛ ضخامت موهای برس آن ۱۷۸/۰ میلی‌متر است.
کاربر به جای استفاده از خمیردندان باید مسواک را داخل یک لیوان آب کند تا یون‌ها شل شوند؛ این یون‌ها در زمان مسواک زدن، به دندان‌ها منتقل شده و با پاک کردن کامل آنها، لایه محافظی ایجاد می‌کنند. از سال ۲۰۰۷ فروش این مسواک در ژاپن و مناطقی از آسیا آغاز شده است و تاکنون دو میلیون عدد از آن فروخته شده است.
این مسواک باید هرماه تعویض شود. شوینده چندمنظوره نانو شوینده چندمنظوره نانو قابل‌استفاده بر روی سطوح، سرویس‌های بهداشتی، سرامیک، کاشی، سینک ظرف‌شویی، اجاق‌گاز و سایر سطوح چوبی و فلزی است. این ماده دارای خاصیت ضد باکتری بوده و سطوح را کاملا ضدعفونی می‌کند. کاملا غیر اسیدی و بدون گازهای زیان‌آور، بی‌ضرر برای انسان و سطحی که بر روی آن استفاده می‌شود، است
پایان پیام/۲۹