عمومی | مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در سال جاری/۸۳ میلیون دلار خوراک آماده دام صادر شد

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در سال جاری/ ۸۳ میلیون دلار خوراک آماده دام صادر شد

امسال تولید نزدیک به ۱۰ میلیون تن خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در کشور برآورد می شود

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و به نقل از: پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی در نشست خبری با اعلام این مطلب اظهار داشت : تولید خوراک آماده دام و طیور در کشور رشد بسیار خوبی دارد و با برنامه ریزی که داریم در اجرای دستورالعمل نظارت فنی و کنترل کیفی خوراک آماده دام تلاش می کنیم سرمایه های خارجی را در این حوزه جلب کنیم .

تورج صارمی با اشاره به رشد حدود ۱۲ درصدی صنعت کارخانجات خوراک آماده دام از سال ۹۲ تا ۹۶ اظهار داشت : در سال ۹۶ از ۴۲۷ هزار میلیارد ریال کل خوراک دام مصرفی اعم از خوراک آماده و اقلام علوفه ای و متراکم حدود ۱۲۲ هزار میلیارد ریال آن مربوط به خوراک آماده دام، طیور و آبزیان بوده است .

وی افزود: حدود ۷۰ درصد هزینه تولید محصولات دامی بابت خوراک هزینه می شود .

صارمی میزان اشتغال در این صنعت را در کشور بالغ بر ۲۰ هزار نفر عنوان و تصریح کرد: ۱۰ استان کشور همچون خراسان رضوی،مازندران، خراسان جنوبی،فارس و گلستان جزو عمده تولیدکنندگان خوراک آماده دام و طیور هستند .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات خوراک آماده دام را در سال ۹۶ حدود ۲۰۸ هزار تن به ارزش ۸۳ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: نرخ رشد سالیانه صادرات این محصولات از سال ۹۰ تا ۹۶ حدود ۳۳ درصد می باشد .

وی به راه اندازی اطلس کارخانجات خوراک دام و طیور اشاره کرد و اذعان داشت: با راه اندازی این سامانه الکترونیکی امکان نظارت کامل برای اجرای دستور العمل نظارت فنی و کنترل کیفیت خوراک و نهاده های دامی از مبادی ورودی تا عرصه در واحد های تولیدی فراهم می شود .

صارمی افزود:تاکنون اطلاعات نزدیک به ۴۰۰ واحد کارخانجات خوراک دارم در سامانه اطلس ثبت شده که به رقابت و معادل سازی ظرفیت های غیرفعال و توسعه صادرات کمک می کند .

وی همچنین از راه اندازی سامانه پایش و رصد زنجیره توزیع نهاده های دامی با همکاری معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، بانک سپه و شرکت بازرگانی دولتی ایران در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه برای عرضه نهاد های وارداتی مانند ذرت، کنجاله سویا و لوبیای سویا برنامه ریزی می کنیم .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هدف از راه اندازی این سامانه را ارائه خدمات سبز به تولیدکنندگان، شفافیت در قیمت، حذف واسطه گری و تسهیل در روند عرضه عنوان کرد .

وی درباره قیمت نهاده های دامی نیز گفت: افزایش قیمت نهاده های دامی در سال گذشته ناشی از افزایش قیمت جهانی بود و اکنون عمده محصولاتی که با ثبت سفارش وارد کشور می شود، تحت کنترل سیستم نظارتی است و عمده عرضه کنندگان نیز با روند عادی خود نسبت به عرضه نهاده ها اقدام می کنند و از این رو ما نگرانی در این زمینه نداریم .

صارمی ادامه داد: خرید حدود ۲.۲ میلیون تن از نهاده های مورد نیاز دام و طیور کشور اعم ازجو، کنجاله سویا و ذرت در دستور کار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته و بخشی از این اقلام وارد کشور شده است .

وی در باره استفاده از بقایای کشاورزی در خوراک دام و طیور اظهار داشت: ۲۰ میلیون تن بقایای کشاورزی داریم و دستورالعمل های استفاده از آن در تغذیه دام و طیور تدوین و به استان ها ارائه شده است و در سال گذشته ۶ هزار تن بقایای فراوری شده در تغذیه دام داشتیم. صارمی افزود: ما برنامه استفاده از کنجاله سویا برای جایگزینی بخشی از خوراک را داریم .

روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور