عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

شیر مادر، شیرخوار را از بیماری‌های عفونی حفظ می کند/شیر مادر سالانه جان بیش از یک میلیون کودک را نجات می دهد


کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد، گفت: شیر مادر، شیرخوار را از بیماری‌های عفونی حفظ می کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد؛ راضیه پوزش با بیان اینکه شیرمادر، یک مایع بی نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است، افزود: شیر مادر، شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مثل اسهال، عفونت های گوارشی، تنفسی، عفونت های گوش، آسم ، اگزما و آلرژی محافظت می کند.


وی اظهار داشت: شیر مادر احتمال چاقی و بیماری های مزمن از جمل ه بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی ، کاهش می دهد.


پوزش با بیان اینکه شروع تغذیه تکمیلی پس از پایان ۶ ماهگی آغاز می شود، اذعان داشت: سال اول زندگی تغذیه با شیر مادر غذای اصلی شیرخوار محسوب شده و در سال دوم نیز یک سوم نیازهای تغذیه ای کودک را فراهم می کند.


کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد با تاکید بر اینکه شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین است ، ادامه داد: شیر مادر بر اساس تغییر نیازهای شیرخوار برحسب سن و حتی در هر وعده تغییر می کند .


وی افزود: شیر آغوز حاوی عوامل ضد عفونت بسیاری برای محافظت نوزاد در برابر بیماری‌ها است که هنوز سیستم ایمنی او تکامل نیافته است .


پوزش با اشاره به اینکه شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند، تصریح کرد: با تغذیه شیر مادر امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آینده برای شیرخوار فراهم می کند .


کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد در ادامه تصریح نمود: شیر مادر تامین کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و فرزند بوده که با بهره مندی از آن و برقراری پیوند عاطفی مستحکم و متقابل مادر و شیرخوار به تکامل روحی و شناختی کودک منجر می شود.


وی یادآور شد: شیر مادر همیشه تازه و همه جا در دسترس است و نیازی به خریدن، آماده کردن، تجهیزات و ذخیره سازی ندارد و بدون از دست رفتن مواد مغذی، گرسنگی و تشنگی شیرخوار را برطرف می کند.


کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد در پایان با عنوان این مطلب که تغذیه نوزاد با شیر مادر از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: شیر مادر سالانه جان بیش از ۱.۵ میلیون شیر خوار را در سال نجات می دهد .۷-۱۵

انتهای پیام/