عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

وزیر علوم:حوزه های علم ، پژوهش و فناوری چندان در چارچوب تحریم ها نیستند

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این خصوص اظهار داشت: شاید بعضاً پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده از فرصت های مطالعاتی توسط بعضی از دانشگاه های اروپایی احیاناً با نظر منفی روبرو شده باشد، ولی ما هنوز دلیلی برای اینکه این یک رویکرد کلی و جدی است دست نیافتیم و در هفته های گذشته با نمایندگان کشورهای اروپایی نشست ها و همکاری های خوبی داشتیم.

دکتر غلامی در پاسخ به سوالی در مورد کاهش سهمیه ایثارگران که در مجلس شورای اسلامی با مخالفت روبرو شد، گفت: تلاش ما بر این بوده که نظرات کارشناسی و آنچه را که تحلیل سازمان سنجش و آموزش کشور بوده، به صورت کار کارشناسی به مجلس شورای اسلامی منتقل کنیم و درخواست بازنگری و تعدیل در مصوبه سال قبل مجلس را داشته باشیم که این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم پذیرفته شد و یک مرحله هم در صحن مجلس اولویت آن رای آورد اما در جلسه روز قبل با توجه به اینکه محدودیت زمانی هم برای اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۷ داریم، رای نیاورد و ظاهراً به کار کارشناسی بیشتر نیاز دارد.

وی در خصوص دیدار استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با مقام معظم رهبری و نظر ایشان در مورد کاهش توجه به رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی در بحث آمایش آموزش عالی گفت: اینکه جریان حرکت داوطلبان ورود به دانشگاه ها به چه سمت و سویی برود، خانواده ها و شرایط اجتماعی در این مورد نقش مهمی دارند و ما در شرایط فعلی و اینکه انباشتی از دانش آموختگان دانشگاهی را در رشته های علوم پایه داریم این موضوع را تقصیر دانشگاه ها نمی دانیم، زیرا دانشگاه ها خیلی از این افراد را به عنوان دانشجوی نخبه تربیت کرده اند.

وزیر علوم گفت: در گذشته با دوره ای روبرو بوده ایم که افراد تحصیل در یک رشته را برای یافتن شغل بهتر لحاظ می کردند و این امر باعث شده که گرایش به بعضی رشته ها و گروه های آموزشی بر این نوع نگرش اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه توصیه ما این است که دانش آموزان بر اساس علاقه شخصی که دارند ادامه تحصیل دهند تا موفق باشند، گفت: ما در حوزه علوم پایه در دنیا صاحب حرف و نظریه هستیم و مقالاتی که از کشور ما در حوزه علوم پایه چاپ می شود مانند فیزیک، ریاضی، شیمی، علوم زیستی و نانو رتبه های بالایی را در سطح دنیا دارد این به آن معنی است که علوم پایه ما در دنیا بسیار قوی است و اینکه داوطلب ورود به دانشگاه تمایل ندارد در این رشته ها تحصیل کند به رویکردی بر می گردد که بخش عمده آن دست وزارت علوم نیست.

وزیر علوم در ادامه گفت: ما در دانشگاه ها برای پذیرش برترین های دانش آموزان در علوم پایه امکانات و تجهیزات کافی داریم و در حوزه رشته های مهندسی از گذشته ما شاخص بودیم کما اینکه فارغ التحصیلان مهندسی ما مشتریان خاصی در کشورهای پیشرفته دارند و اگر در سطح جامعه شرایط اشتغال این رشته ها فراهم نیست این به رویکرد بخش صنعت و اقتصاد ما بر می گردد.

دکتر غلامی افزود: بخش صنعت باید زمینه اشتغال را برای این افراد فراهم کند و در این زمینه من به تک تک وزارتخانه ها نامه داده ام وخواستم نیازمندی های خود را و جاهایی را که ما می توانیم توسط استادان و پژوهشگران مان به آنها کمک کنیم به ما اعلام کنند.

س.س ۵۱ / ر.ب ۴۵

ادامه دارد