عمومی | دانشگاه یزد

پژوهش ها باید به سمت نیازهای کشور به پیش رود

به همین بهانه، با وی گفتگو کردیم.
خودتان را معرفی کنید؟
محمد علی کریمی زارچی متولد سال ۱۳۳۲ از شهرستان زارچ استان یزد هستم، مقطع سیکل را در شهرستان زارچ گذراندم و مقطع سیکل تا دیپلم را در شهر یزد به تحصیل مشغول شدم. از سال ۱۳۵۴ در دانشگاه مشهد در رشته شیمی به تحصیل پرداختم و به دلیل وقوع انقلاب در کشور مقطع لیسانس خود را ۵ ساله به پایان رساندم. من در سال ۱۳۵۸ به استخدام اداره آموزش و پرورش درآمدم و مدت ۳ سال و ۹ ماه در این اداره تدریس کردم در این مدت هم در شهرستان زارچ و هم در شهر یزد مشغول تدریس بودم.
من سپس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شدم که در امتحان ورودی دانشگاه رتبه یک را کسب کردم. از دانشگاه تربیت مدرس کارشناسی ارشد خود را با حدود ۷۲ واحد اخذ کردم و به این علت که دانشگاه تازه تاسیس بود و ما ۵ سالی را در آن دانشگاه وقت گذرانده بودیم استخدام مدرسی در دانشگاه را مستقیم با پایه ۳ به من دادند.

از سال ۶۸  در دانشگاه یزد چند سالی را به عنوان استاد تدریس کردم در آن زمان دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه یزد ادغام شده بود و من مدرس شیمی در دانشگاه تربیت معلم بودم. ازسال همچنین ۶۸  تا ۷۲ به عنوان دانشجوی دکترا در رشته شیمی در دانشگاه شیراز به تحصیل پرداختم و در آن زمان نیز در دانشگاه یزد به تدریس پرداختم که تا به حال ۵ دانشجوی دکترای من دانش آموخته و ۵ تن از دانشجویانم در حال تحصیل در مقطع دکترا هستند و ۲۸ نفر از دانشجویانم نیز کارشناسی ارشد گرفته اند.
در رابطه با سابقه کاری خود توضیح دهید؟
بیش از ۳۲ سال سابقه خدمت دارم که ۲۹ سال آن در دانشگاه یزد بوده است در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۶ بازنشسته شدم و تا به حال استاد مشاور و راهنمای پایان‌نامه تعداد زیادی دانشجو بودم که دانش‌آموخته شده اند. تعداد مقالات بنده در مجامع معتبر از جمله Isi که بیش از ۵۰ مقاله بوده که به چاپ رسیده است وتماما نتیجه کار دانشجویان است. من همچنین در سال ۹۴ کتابی در زمینه تخصصی پلیمر به چاپ رساندم.
درباره سوابق اجرایی و مدیریتی خود توضیح دهید و از افتخارات خود بگویید؟
۴ سال و نیم معاونت مجتمع علوم پایه را بر عهده داشته ام و ۳ سال نیز رییس گروه رشته شیمی دانشگاه یزد بوده ام. از جمله افتخارات من این است که یک بار به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه شناخته شدم. من رتبه اول کارشناسی ارشد و دکترا رشته شیمی از دانشگاههای تربیت مدرس و شیراز را نیز کسب کرده ام.

روند توسعه دانشگاه از لحاظ کمی و کیفی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سطح آموزشی آموزشی دانشگاه به ویژه در رشته شیمی بسیار خوب است اما به علت اینکه دانشجویان بعد از دانش آموختگی شغلی ندارند علاقه وافری برای خواندن درس از خود نشان نمی دهند و از این جهت سطح علمی دانشگاه افت پیدا کرده است. اما می‌توان گفت رشته شیمی دانشگاه یزد نسبت به دیگر دانشگاه‌ها برتر است.
به نظر می رسد دانشگاه از نظر کمی بیش از حد توسعه یافته است و باید رشته ها از نظر کیفی ارتقا پیدا کند نباید وضعیت آموزشی کشور به سمت مدرک گرفتن همه افراد پیش رود بلکه باید به سمت پژوهش محوری بر مبنای نیازهای کشور پیش رود.
در رشته شیمی از نظر کیفی تقریبا وضعیت رضایت بخشی وجود دارد و باید همچنان این دانشکده به سمت ارتقای کیفیت و  اجرای پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز مملکت هدایت شود.
برای افرادی که تازه استاد شده و در واقع جایگزین استادان بازنشسته می‌شوند چه توصیه هایی دارید؟
توصیه من این است کسی که مسئولیتی را قبول می کند باید با نظم و انضباط فعالیت خودش را دنبال کند.

چه توصیه هایی به دانشجویان دارید؟
با کلاس بودن و همراه کلاس بودن را به دانشجویان توصیه می کنم، با کلاس بودن به این معنا که هر روز درسی که تدریس می شود مطالعه کنند و در جلسات بعد اشکالات آنها پرسیده شود و بعضی مواقع این قدر اشکالات دانشجویان زیاد است که من تدریس درس بعد را آغاز نمی کنم و به رفع اشکالات می پردازم.
نظرتان درباره شرکت دانشجویان در مسایل فرهنگی و فوق برنامه چیست؟
در حد معقول و متعادل خوب است اگر خیلی به سمت فرهنگی رود نتیجه عکس می دهد و بهتر است حالت تعادل برقرار باشد.
از برنامه های روزانه خود بگویید؟
بیشتر وقتم روی مطالعه و تحقیق می گذرد. من به عنوان استاد در هفته ۴۰ ساعت هم خواب ندارم و بیشتر در حال مطالعه یا نوشتن مقاله یا تحقیق و پژوهش هستم و مقداری از وقت خود را نیز صرف تلاش برای ثبت مقالات می کنم.
چند فرزند دارید و چه توصیه هایی به فرزندان خود دارید؟
۶ فرزند دارم، ۵ دختر و یک پسر که تماما ازدواج کرده اند یکی از دخترانم دیپلمه و ۲ تای دیگر دارای مدرک لیسانس در رشته های حسابداری و طراحی هستند و یکی از دخترانم دارای فوق لیسانس در رشته آمار دانشگاه یزد و دیگری در رشته مدیریت دانشگاه آزاد تهران مشغول به تحصیل است و پسرم نیز دانشجوی رشته نساجی دانشگاه یزد است.
من سال اولی که در دانشگاه مشهد پذیرفته شدم درس ریاضی داشتیم که از تمام رشته ها در آن شرکت می کردند بنده شب مسائل درس آن روز را حل می کردم و صبح سر کلاس مسائل را می پرسیدم در درس این استاد بیش از ۲۰۰ دانشجو حضور داشت که تنها نمره A  مثبت در کلاس را من کسب کردم. این روش همیشه جواب خواهد داد و این توصیه من به تمامی دانشجویان و فرزندانم است.