عمومی | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

به میزبانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صورت گرفت: بازدید کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو از معدن طلای ساریگونی در قروه کردستان

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، این سازمان میزبان هفتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو   است  که ۱۴ الی ۱۶ مرداد ماه در سنندج برگزار می‌شود .
بر اساس این گزارش،  ارزیابی فنی ایجاد پایگاه داده‌های علوم زمین کشورهای عضو اکو،  نقشه پراکندگی مواد معدنی کشورهای عضو اکو،  زمین ساخت کشورهای عضو اکو ECO-SHARP پروژه‌هایی است که تاکنون در اکو توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است .

گفتنی است ارائه برنامه‌های سازمان زمین شناسی معدنی کشور در زمینه ذخایر رسوبی مس در منطقه اکو،  همکاری منطقه‌ای در تکتونیک حلزونی، تعیین  ریسک فاکتورهای زمین‌شناسی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورهای عضو اکو،  تهیه نقشه ژئودینامیک و بروز استرس پوسته ای  کشورهای عضو اکو،  ارائه برنامه‌های مشترک ایران و آذربایجان  در زمینه نقشه  تکتونیک و مواد معدنی بین آذربایجان و ایران  و همچنین ارائه برنامه مشترک میان ایران،  آذربایجان و ترکیه در زمینه نقشه ساختار فیزیکی مواد معدنی،  زمین شناسی و تکتونیک به عنوان برنامه‌های در دست بررسی دبیرخانه اکو یاد شده است .

همچنین دو طرح جدید با موضوع اکتشاف عناصر و کانی های باارزش و صنعتی با استفاده از روش ژئوشیمیایی در کویر و همچنین پهنه بندی خطر زمین لغزش در منطقه اکو مطرح و مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .

بر همین اساس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هفتمین اجلاس کارشناسان  معدنی کشورهای  عضو اکو در سنندج  شامل بازدید از معدن طلای ساریگونی واقع در قروه، ، برگزاری اجلاس در هتل جهانگردی سنندج با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان و مقامات محلی،  ارائه گزارش ها و پروژه های پیشنهادی توسط نمایندگان کشورها و  همچنین بازدید از معدن سرب و روی انگوران در زنجان خواهد بود .

بر اساس این گزارش، مقصد نخست کارشناسان معدنی اکو معدن طلای ساریگونی قروه بود که بر اساس گزارشات موجود بیش از ۵۰ رصد از طلای کشور از طریق این معدن تامین می شود و سال ۹۴ میزان طلای تولیدی در این واحد معدنی ۵۰۰ کیلوگرم بود که بهره بردار قزاقی این معدن توانست، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم طلا و ۵۰۰ کیلوگرم نقره تولید کند .

شایان ذکر است، معدن طلای ساریگونی با دارا بودن ذخیره ۱۴. ۸ میلیون تن کانسنگ با عیار ۱. ۲۴ گرم در تن به مدت هفت سال مجوز بهره برداری دارد و سالانه دو میلیون تن کانسنگ از این معدن استخراج خواهد شد .

خاطرنشان می‌شود، این معدن تجربه همکاری های مشترک ایران و قزاقستان در اجرای موفق معدن و کارخانه استحصال شمش طلای ساریگونی قروه است و اکنون در معدن و کارخانه استحصال شمش طلای ساریگونی قروه۲۹۶ نفر مشغول به کار هستند که ۱۸۷نفر آنها ایرانی هستند .

یادآور میشود، سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۳ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند و سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، آذربایجان، قزاقستان،ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند و هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون تن جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها امکانات نفت، گاز و صنعت را در اختیار دارد .

گفتنی‌ست، اجلاس کارشناسان معدنی این کشورها بطور تقریبی هر دو سال یکبار در سطح کشورهای عضو برگزار می‌شود و ایران میزبان دو دوره اخیر آن بوده است .

این در حالی است که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران از سال ۱۳۸۵ همکاری‌های خود را با سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) آغاز کرده و تاکنون دو پروژه به نام‌های امکان‌سنجی پایگاه داده‌های علوم‌زمین کشورهای عضو اکو و همچنین تهیه نقشه پراکندگی مواد معدنی کشورهای عضو اکو را به پایان رسانده است .