عمومی | دانشگاه یزد

آیین نامه ارتقای کارکنان دانشگاه یزد تشریح شد

تغییر آیین نامه ارتقای کارکنان دانشگاه یزد
علیرضا شاکراردکانی مدیر امور اداری دانشگاه یزد در ابتدای این نشست با اشاره به تغییر در آیین نامه ارتقای کارکنان با توجه به اجرای بیش از ۴ سال، در نظر گرفتن شاخص های مهارتی و کیفی را به عنوان بعد مهم تغییر در این آیین نامه دانست.
وی بیان داشت: درابتدای ابلاغ  آیین نامه اعضای غیر هیات علمی و تصویب در هیاتهای امنای دانشگاهها، ارتقای کارکنان در دانشگاهها به روشهای متفاوتی اجرا گردید و در برخی از دانشگاهها، صرفا بر اساس سنوات خدمت اعضاء صورت می گرفت در حالیکه در آیین نامه ابلاغی ارتقای اعضای غیر هیئت علمی در کنار سنوات، کسب امتیازات لازم و کافی نیز ازبرخی شاخص ها لحاظ شده بود.
وی افزود: بر اساس دستورعملی که از سال ۹۲ از سوی وزارت علوم ابلاغ شده، ارتقاهای صورت گرفته بر اساس سنوات خدمت فاقد وجاهت بوده و ازدانشگاهها درخواست گردید از اجرای این روش خودداری گردد .

مدیر امور اداری دانشگاه، سنواتی که افراد در شرکت‌ها و بخش خصوصی دارند را صرفا برای بازنشستگی برشمرد و این سنوات را برای ارتقا غیر قابل استناد عنوان کرد.
شاکراردکانی در ادامه سخنان خود به مقاطع تحصیلی مختلف و نحوه ارتقا بر اساس این مقاطع اشاره کرد و گفت: فرایند ارتقا بر اساس اینکه فرد درزمان ارتقا در چه مقطع تحصیلی باشد صورت می‌گیرد واین یکی از محاسن آیین نامه ارتقای دانشگاه یزد است.
وی افزود: افرادی که در مقطع کاردانی ارتقا میگیرند با ۸ سال سنوات، رتبه مهارتی و با ۱۸ سال سنوات می توانند در صورت احراز شرایط، رتبه ۳ که سقف رتبه برای این مقطع تحصیلی است را اخذ کنند.
وی ادامه داد: این فرآیند برای افرادی که در مقطع کارشناسی هستند در رتبه مهارتی، ۶ سال، رتبه سه، ۱۲ سال و در رتبه دو نیز ۱۸ سال در نظر گرفته شده است. افراد مقطع کارشناسی در شرایط خاصی می توانند رتبه ۱ را نیز اخذ کنند.
مدیر امور اداری اظهار داشت: برای مقطع کارشناسی ارشد، ۵ سال برای اخذ رتبه مهارتی، ۱۰ سال سنوات، رتبه ۳، با ۱۶ سال رتبه ۲ و آخرین رتبه ۲۲ سال خدمت لازم است.
شاکراردکانی بیان داشت: افرادی که دارای مدرک دکترا هستند برای سطح مهارتی، ۴ سال، رتبه سه ۸ سال، رتبه دو ۱۴ سال و رتبه یک ۲۰ سال سنوات نیاز دارند.
تاثیر سوابق تحصیلی در ارتقای کارکنان
مدیر امور اداری دانشگاه یزد در ادامه با اشاره به تاثیرسوابق تحصیلی کارکنان غیر هیئت علمی در ارتقای  چهار شاخص مقطع تحصیلی و میزان ارتباط با شغل کارکنان، محل اخذ و معدل اعضاء را در لحاظ کردن این امتیاز مهم دانست.

وی گفت: در فرم مربوط ،در بخش سوابق آموزشی پنج بخش پیش بینی شده است که عبارتند از، دوره های آموزشی و میزان تسلط به نرم افزارها، زبان های خارجی، توسعه فردی و تلاش و توسعه فردی در محل خدمت و همچنین انتقال تجارب، در این بخش می باشد.
وی عضویت در کمیسیون ‌ها، کمیته ها و شوراهای مصوب را نیز از شاخص‌های تاثیرگذار در ارتقای کارکنان دانست.
وی در خصوص اطلاع افراد از امتیازهای اعطا شده اظهار داشت: برخی از امتیازها را می‌توان در اختیار افراد قرار داد اما برخی دیگر به دلیل ماهیت انها غیر قابل اطلاع رسانی از طرف اداره کارگزینی می باشند و تنها مدیر و یا مسئول بخش میتواند آنرا در اختیار کارکنان قرار دهد.
وی تصریح کرد: برای پست‌های مدیریتی نیز سقف امتیاز قرار داده شده و اینگونه نیست که مدیران به واسطه جایگاه خود بتوانند امتیازات زیادی را در ارتقای خود کسب کنند.
وی در خصوص انتقال تجارب نیز لزوم شرح چگونگی انتقال تجربه را مهم دانست.
شاکراردکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص آشنایی با زبان‌های خارجی گفت: در این مورد نیاز به ارائه مدارک دوره‌های زبان خارجی نیست. ممکن است برخی از کارکنان با زبان‌های خارجی آشنا باشند اما در دوره‌های زبان شرکت نکرده باشند. این افراد میتوانند از طریق شرکت در آزمون تعیین سطح که ازسوی موسسات مجاز برگزار میشود از مزایای این شاخص بهره‌مند شوند.
وی همچنین ارائه گزارش و پیشنهادها را عاملی مهم در ارتقای کارکنان دانست.
در این نشست مدیر امور اداری دانشگاه به سوالات حاضرین پاسخ گفت.