مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

دکتر صالحی: تبدیل بهترین‌های کشور به بهترین‌های جهان، نقطه‌ی قوت دانشگاه شریف است

دکتر جواد صالحی استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. در سال ۲۰۱۱ به دلیل «مشارکت در اصول بنیادین شبکه‌های دسترسی چند گانه نوری» به عنوان فلوی IEEE انتخاب شد و هم اکنون عضو جامعه نظریه اطلاعات IEEE میباشد.
وی دوره کارشناسی را در رشته مهندسی برق در دانشگاه ایرواین در کالیفرنیا گذراند و پس از آن تحصیل را تا پایان دوره دکتری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (usc) ادامه داد و در سال ۱۳۶۳ فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۳۶۳ تا۱۳۷۳ به عنوان عضو محقق در مرکز تحقیقات مخابراتی Bell در نیوجرسی در زمینه شبکه‌های نوری و پژوهش‌های بنیادین انجام داده است.

رتبه اول بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی در زمینه پژوهش‌های بنیادی و دریافت‌کننده جایزه مخترع برجسته سازمان جهانی مالکیت فکری، جایزه عالی بل‌کور(bell communications research) در زمینه تحقیقات مخابرات نوری در سال ۱۹۸۸، جایزه پژوهشگر نمونه دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵، پژوهشگر نمونه دانشگاه صنعتی شریف با رتبه اول در سال ۱۳۸۲، پژوهشگر نمونه کشوری از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درسال ۱۳۸۲، جزء ۲۵۰ دانشمند پراستناد جهان در زمینه علوم کامپیوتر توسط ISI و تنها دانشمند ایرانی درISI و چهره ماندگار مهندسی برق کشور در سال ۱۳۸۹ از جمله برخی افتخارات این دانشمند شریفی ست.
دکتر صالحی در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی به چهار سوال مطرح شده پاسخ میدهد که در ادامه می‌خوانید:
استاد تمام دانشکده مهندسی برق در پاسخ به این سوال که " جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در دنیا چگونه است؟"می گوید؛ دانشگاه صنعتی شریف هم اکنون در حوزه ی بین المللی به عنوان یک دانشگاه مطرح و سرشناس دیده می‌شود و در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد.
دکتر صالحی با اشاره به رقم ناچیز بودجه‌ی دانشگاه صنعتی شریف نسبت به سایر دانشگاه‌های مطرح دنیا از جمله استنفورد، ام آی تی و برکلی می‌گوید: بودجه‌ای که برای دانشگاه صنعتی شریف درنظر گرفته می‌شود کمتر از یک هزارم بودجه ی دانشگاه‌های مطرح دنیاست اما این دانشگاه با این حال و با وجود تمام کمبودها و کاستی ها همواره توانسته به عنوان دانشگاهی مطرح و شناخته شده در کنار سایر دانشگاه‌های مطرح جهان حرکت کند.
وی به اساتید مجرب و متخصص دانشگاه شریف اشاره کرده و می گوید: اساتیدی که عاشقانه به علم نگاه می‌کنند و توانسته‌اند با چنگ و دندان و انجام کارهای پژوهشی برجسته جایگاه خوبی را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان بدست آورند.
دکتر صالحی در پاسخ به این سوال که "دلایل برتری دانشگاه شریف در کشور چیست؟" می‌گوید: بی شک دلایل زیادی برای موفقیت و برتری یک موسسه علمی وجود دارد. یکی از عمده دلایل برتری این دانشگاه در کشور وجود جوانان علاقه‌مند و نخبه است و دلیل دیگر حضور اساتید مجرب با کیفیت جهانی(world class) و تدریس مسایل روز دنیا و انجام پژوهش‌های برجسته در سطح بین المللی ست.
وی ضمن اشاره به عقبه و تاریخچه‌ی دانشگاه صنعتی شریف میگوید: از همان ابتدای تاسیس دانشگاه صنعتی شریف این دانشگاه همراه با دانشگاه‌های برتر گام برداشته و مسئولین این دانشگاه خود را با دانشگاه‌های برجسته جهانی مقایسه می‌کردند و خوشبختانه با وجود چنین سابقه‌ای دانشگاه صنعتی شریف توانسته است همواره بهترین دانشگاه ایران و یکی از دانشگاه‌های مطرح جهان اسلام و دنیا باشد.
این استاد دانشکده مهندسی برق در ادامه صحبتهایش از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سکویی برای پرواز بهترین و برترین جوانان ایران یاد می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه در دانشگاه شریف بهترین و با استعدادترین جوانان ایران جذب و به بهترین‌های دنیا تبدیل می‌شوند و شاید یکی از عمده ‌ترین دلایلی که باعث شده دانشگاه صنعتی شریف انتخاب اول برترین‌های کنکور باشد، همین موضوع است چرا که نخبگان ایران دانشگاه صنعتی شریف را سکویی برای پرواز بلند علمی خود می‌دانند.

تربیت اساتید مجرب یکی از محصولات عمده‌ی دانشگاه شریف است
وی در ادامه به نقش دانشگاه شریف در ارتقای علمی کشور اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: یکی از محصولات عمده دانشگاه صنعتی شریف تربیت اساتید جوان و مجرب و تقویت بدنه دانشگاهی کشور است.
وی خاطرنشان می‌کند که نسل آینده به اساتید دانش محور و پژوهش محور نیاز دارد و مسئولیت تربیت چنین اساتیدی بر عهده دانشگاه‌های مطرح کشور و دانشگاهی چون صنعتی شریف است.
دکتر صالحی به برخی از دانشجویان دکترای خود اشاره می کند و می گوید: بسیاری از دانشجویان دکترا که از دانشگاه بزرگی چون صنعتی شریف فارغ التحصیل شده‌اند هم اکنون با عشق و تعهد در کشور مانده و در اقصی نقاط کشور به تربیت جوانان این مرز و بوم مشغولند.

چهره ماندگار مهندسی برق کشور با اشاره به نقش اثرگذار دانشگاه صنعتی شریف در ارتقای دانشجویان، از کسب رتبه‌های برتر کنکور و پذیرفته شدن در دانشگاهی چون صنعتی شریف، به عنوان یک ارزش یاد می کند و می گوید: انتخاب شدن و پذیرفته شدن در دانشگاه صنعتی شریف ارزش بالایی دارد و بی شک پذیرفته شدگان پس از تلاش‌های فراوان به این موفقیت دست یافته‌اند و بر دانشگاه صنعتی شریف واجب است که همچون گذشته مکانی را فراهم آورد تا نخبگان کشور فضا و شرایط لازم برای پرواز علمی و رسیدن به بالاترین مراتب علمی را داشته باشند.
وی در ادامه صحبتهایش تاکید می کند؛ آماده کردن و ایجاد فضایی که نخبگان جوان ایرانی بتوانند در مرزهای شناخته شده علم به پرواز درآیند و وارد کردن آنها به مرزهای ناشناخته علم با ایجاد چالش برای آنها، یکی از وظایف اساتید و مسئولین دانشگاه صنعتی شریف است.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف ضمن آرزوی موفقیت برای ورودی‌های جدید دانشگاه صنعتی شریف گفت: فراموش نکنید رمز موفقیت برای دانشجویان ورودی جدید جدی گرفتن مطالب دو سال نخست تحصیلشان در دانشگاه است، چراکه پایه اصلی تحصیلشان در سال‌های بعدی همین دروس پایه است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.