مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

دکتر پورجوادی: افکار عمومی پذیرفته است که دانشگاه صنعتی شریف گل سرسبد دانشگاه های ایران است.

دکترعلی پورجوادی، استاد تمام دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف است. وی سال ۱۳۴۹ به عنوان دانشجوی ممتاز انتخاب شد و پس از پایان فارغ التحصیلی و خدمت سربازی، در سال ۱۳۵۲ به فرانسه رفت و موفق به اخذ گواهینامه دوره طیف سنجی و پیوندهای شیمیایی از مرکز دانشگاهی او- رن(Haut-Rhin) شد. سپس عازم دانشگاه پی یر و ماری کوری شد و در رشته شیمی پلیمر ادامه تحصیل داد و موفق به دریافت دیپلم مطالعات عمیق (D.E.A.) شد و درنهایت پس از گذشت یک سال مدرک دکتری سیکل سوم خود را گرفت؛ او یکی از شاگردان دست پرورده پروفسور شامپوتیه پدر شیمی پلیمر فرانسه بود.
دکتر پورجوادی سال ۱۳۵۴ به ایران بازگشت و جذب اداره کل صنایع غذایی دارویی وزارت صنایع معادن شد. ناسازگاری محیط با روحیه و خلق و خوی او باعث شد بار دیگر راهی فرانسه شود و دانشنامه دکتری دولتی ( بالاترین مدرک علمی فرانسه) را دریافت کند. او بار دیگر پس از پایان یافتن تحصیلات تکمیلی اش سال ۱۳۵۹(همزمان با انقلاب فرهنگی دانشگاه ها) وارد ایران شد. دکتر پورجوادی از بدو تاسیس مرکز نشر دانشگاهی وابسته به ستاد انقلاب فرهنگی در سمت‌های رییس گروه شیمی و مهندسی شیمی، معاون پژوهشی و امور ویرایش و نیز قائم مقامی از آذر سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۴ با این مرکز همکاری داشته است که حاصل تلاش بیست و پنج ساله ایشان با این بزرگترین بنگاه انتشاراتی کشور نظارت بر انتخاب، ترجمه یا تالیف، ویرایش و چاپ بیش از یکصد و پنجاه کتاب در زمینه شیمی و مهندسی شیمی بود.
گفتنی است دکتر پورجوادی سال ۱۳۶۱ بلافاصله پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، جذب گروه شیمی دانشگاه صنعتی شریف شد و در حال حاضر با رتبه استاد ممتازی به فعالیت‌های آموزشی- پژوهشی خود ادامه می‌دهد.
از جمله سمت‌ها و جوایزی که ایشان در در دوره فعالیت‌های دانشگاهی خود کسب کرده‌اند می‌توان به، عضویت در شورای برنامه نویسی گروه شیمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،عضویت در گروه واژه گزینی شیمی و شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ریاست دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف، استاد نمونه کشوری، پژوهشگر برتراستان تهران، دانشمند برتر کشورهای اسلامی، پژوهشگر نمونه دانشگاه صنعتی شریف در پنج دوره( ۱۳۷۸، ۱۳۸۱، ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۹۲)، یک درصد اول پراستنادترین شیمیدان جهان براساس رتبه بندی ISI در سال۱۳۹۲ اشاره نمود.
دکتر پورجوادی تا کنون سرپرستی ۲۵ دانشجوی مقطع دکتری و ۵۶ دانشجوی کارشناسی ارشد را برعهده داشته‌اند که حاصل تلاش پژوهشی ایشان انتشار ۱۷۵ مقاله علمی در مجله‌های معتبر بین المللی بوده است. وی سابقه‌ی تالیف، ترجمه و ویرایش بیش از ۵۰ کتاب دانشگاهی را در کارنامه‌ی فرهنگی خود دارد که انتشار سه گانه‌ی وی با عناوین "واژه نامه‌ی علوم و فناوری شیمی"، "واژگان شیمی و مهندسی شیمی" و "فرهنگ شیمی و مهندسی شیمی" سهم عمده ای در یکدست سازی کتاب‌های شیمی دبیرستانی و دانشگاهی در سه دهه‌ی اخیر داشته است.
برتری دانشگاه شریف امری پذیرفته شده و غیر قابل انکار است
دکتر پورجوادی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی در خصوص دانشگاه شریف و جایگاه آن می‌گوید: دانشگاه صنعتی شریف در دنیا شناخته شده است و طبق آمارهایی که در دسترس همگان قرار دارد و هرساله نیز اعلام می‌شود سطح کلی ما بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشگاه برتر جهان، چهل و سوم در آسیا و در بین دانشگاه‌های قدمت زیر ۵۰ سال چهلمین دانشگاه جهان هستیم. همچنین در آخرین آمار رتبه بندی دانشگاه‌های موسسه تحقیقاتی کشورهای اسلامی ما در جایگاه هفتم قرار داریم و با در نظر گرفتن این که دانشگاه ما فنی مهندسی و علوم پایه است در زمینه فنی مهندسی رتبه اول را داریم. کسانی که کارشناس این امور هستند می‌دانند که این رتبه‌ها وقتی همه دانشگاه های برتر جهان مطرح هستند کار آسانی نیست. حتی اگر به آمار هم توجهی نشود عموم مردم برتری این دانشگاه را پذیرفته است.
دکتر پورجوادی در ادامه با تاکید بر اینکه افکار عمومی پذیرفته که دانشگاه صنعتی شریف گل سرسبد دانشگاه‌های ایران است در خصوص برترین بودن این دانشگاه می‌گوید: بدون اینکه ما بخواهیم حساسیت ایجاد کنیم و باعث رنجش دوستان خود در دانشگاه‌های دیگر شویم این حقیقتی است که دانشگاه شریف MIT ایران است و این افتخار را من نوعی به تنهایی به دست نیاورده ام بلکه از سال ۱۳۴۵ که دانشگاه تاسیس شد فرد به فرد کسانی که وارد این دانشگاه شدند باعث افتخار آفرینی آن شده‌اند و چنین سرمایه بزرگی به دست آمده که ما باید حفظش کنیم.
باید توجه داشت که این اعتبار به راحتی به دست نیامده که به راحتی از دست برود این اعتبار ۵۰ ساله خیلی ارزشمند است و نباید کاری کنیم که باعث خدشه دار شدن این اعتبار شود. پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم و نوع آموزشی که به دانشجویان می‌دهیم باعث افزایش اعتبار آن می‌شود.
اساتید برای عضویت در هیات علمی شریف گلچین می‌شوند
دانشگاه صنعتی شریف برتری خود را مرهون اساتید و دانشجویان شایسته خویش می‌داند. همانطور که استحضار دارید، دانشگاه ما در پذیرش استاد بسیار سختگیری می‌کند و این به خاطر این است که اساتید خوب به این دانشگاه ورود داشته باشند برای پذیرش از فیلترهای علمی و اداری سختی باید عبور کنند در حالی که خیلی از جاهای دیگر اینطور نیست و خیلی نرم برخورد می‌شود و راحت عضو هیات علمی می‌پذیرند و یا بدون اینکه خود دخالت داشته باشند عضو هیات علمی به آنها معرفی می‌شوند گفتنی است؛ اعضای شورای دانشکده ها در انتخاب اساتید جدید موثر هستند و باید از سوی کارگروه های جذب مورد تایید قرار بگیرند.
عامل دیگر اعتبار دانشگاه دانشجویان هستند و من افتخار میکنم که اگر ۱۰ نفر در آزمایشگاه تحقیقاتی من در حال پژوهش هستند بهترین‌ها در سطح کشور هستند و این بهترین‌ها هستند که ایده های پژوهشی من استاد را با موفقیت روبرو می‌کنند.
فارغ التحصیلان این دانشگاه سیاستمداران، وزرا و مدیران ارشد کشور هستند
استاد پر استناد دانشکده شیمی در ادامه از نقش دانشگاه شریف در امور کشور یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از سیاستمدران، وزرا و مدیران ارشد و آنهایی که دستی بر سرنوشت کشور دارند دانش آموخته این دانشگاه هستند و این نشان می‌دهند که این دانشگاه به بهترین نحو بازده دارد پس باید توجه ویژه‌ای به آن شود.
خوشبختانه وزارتخانه هم متوجه شده که چند دانشگاه را باید به عنوان دانشگاه برتر داشته باشد و ما نیز جزء ده دانشگاه برتر هستیم و مطمئنا برای خود وزارتخانه هم این سرمایه گذاری سود آور است و به نفع همه تمام می‌شود.
وی گفت خیلی جاها ممکن است امکانات بهتری از اینجا داشته باشند و دارای دستگاه‌های به روز باشند ولی ما از امکاناتمان به نحو احسن استفاده می‌کنیم. دانشگاه شریف مجموعه‌ای از اساتید، دانشجویان و کارمندان خوب است و تشکیلاتی فراهم آورده که به این زودی از بین نمی‌رود.
استاد ممتاز دانشکده شیمی با تاکید بر توجه بیشتر به دانشجویان تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد ما در دهه ۶۰ در این دانشگاه تحصیلات تکمیلی نداشتیم و ده پانزده سال اول مثل یک مدرسه عالی بودیم و شیب رشد خیلی کند بود به طوری که هر چند سال یکبار به ندرت مقاله ای چاپ می‌شد و انعکاس پیدا می‌کرد اما در حال حاضر وقتی در اینترنت جستجو می‌کنید مقالات ایرانی آمار بالایی دارد هرچند که خیلی از آنها جنبه صنعتی پیدا نکرده و هنوز به تولید نرسیده ولی همین که نام دانشگاه صنعتی شریف و نام ایران را در دیگر کشورها جلو آورده ارزشمند است.