مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

دکتر گلستانی: دانش آموختگان شریف مصدر خدمات مهم و مسئولیت‌های حساس هستند

دکتر سید جمال الدین گلستانی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق شریف و عضو ممتاز (fellow) انجمن بین المللی مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، می باشد. وی دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه ام آی تی در آمریکا رفت و پس از اخذ درجه کارشناسی ارشد و دکترا از ام آی تی، در سال ۱۳۵۸ به کشور بازگشت و از همان سال بمدت ۱۹ سال در دانشگاه های صنعتی اصفهان و صنعتی شریف، مشغول به فعالیت بوده و به مدت ۱۷ سال نیز در آزمایشگاه های تحقیقاتی بل و بلکور در آمریکا به پژوهش اشتغال داشته است.
وی در سال ۲۰۰۰ میلادی بدلیل تدوین تئوری کنترل ازدحام و سرویس دهی عادلانه در شبکه های کامپیوتری، توسط انجمن انجمن بین المللی مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) به عنوان عضو ممتاز شناخته و برگزیده شد.

خبرنگار روابط عمومی پیرامون موقعیت و نقش دانشگاه شریف در سطح بین المللی با دکتر گلستانی در این خصوص به گفتگو نشست که مشروح آنرا در ذیل می خوانید:

دکتر گلستانی در خصوص جایگاه دانشگاه شریف در دنیا گفت: دانشگاه صنعتی شریف از همان آغاز تاسیس خود در ۵۰ سال پیش، با برنامه های به کلی تازه درسی، جهشی اساسی در سطح آموزش علوم و مهندسی در کشور پدید آورد و به تدریج به عامل ارتقاء بخش و نیروی پیش برنده کیفیت آموزش و پژوهش در کشور تبدیل شد.

دانشگاه شریف مهمترین مرکز علمی کشور در رشته های مهندسی
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق در پاسخ به این پرسش که دلایل رتبه اول و برتر بودن دانشگاه شریف را چه میدانید اظهار داشت: این موقعیت خاص مرهون؛ برنامه‌های آموزشی به روز، هیات علمی کارآمد، دانشجویان نخبه، مدیریت علمی مبتنی بر خرد جمعی، توجه جدی به عمق و کیفیت برنامه‌ها، نظم و انضباط آکادمیک می‌باشد.
وی افزود: دانشگاه شریف این موقعیت ممتاز و پیشآهنگ در عرصه آموزش عالی کشور را، طی چند دهه گذشته و بدون وقفه، حفظ نموده است. به نحوی که امروز در زمینه‌های؛ تربیت استاد جهت دانشگاه‌های کشور، تربیت نیروی متخصص طراز اول برای واحدهای صنعتی، اقتصادی و اجرایی، تحقیقات کاربردی در رابطه با چالشهای اساسی کشور، نقش آفرینی در سطح بین المللی و در پیش برد مرزهای دانش، دانشگاه شریف حرف نخست را میزند و به عنوان مهمترین مرکز علمی کشور در رشته های علوم، مهندسی و مدیریت تثبیت شده است.

موفقیت چشمگیر فارغ التحصیلان شریف در ام آی تی و استانفورد
عضو ممتاز(fellow) انجمن بین‌المللی مهندسین برق و الکترونیک در خصوص نقش دانشگاه شریف در ارتقای علمی کشور و ارتقای دانشجویان گفت: امروز به هریک از دانشگاههای مهم کشور، از دانشگاه تهران تا دیگر موسسات آموزش عالی مطرح، که سر بزنید، تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان شریف را در زمره هیات علمی رشته های مهندسی و علوم خواهید یافت. همچنین در مراکز مختلف صنعتی، اجرایی و مدیریتی کشور، دانش آموختگان شریف مصدر خدمات مهم و مسئولیت های حساس هستند. در سطوح عالی مدیریتی مملکت و در بزنگاههای حساس نیز غالبا فارغ التحصیلان یا اساتید شریف را می یابید که ایفاگر نقشی مهم و تعیین کننده اند.
وی افزود: در عرصه بین المللی نیز به هریک از دانشگاههای طراز اول یا مراکز تحقیقاتی عمده دنیا در حوزه های علوم و تکنولوژی که بروید، جمعی از فارغ التحصیلان شریف به عنوان استاد، دانشجوی دکترا یا پژوهشگر مشغول به کارند. امروزه در دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا، نام شریف به عنوان یک موسسه آموزشی جدی و معتبر کاملا شناخته شده است. کیفیت آموزشی در شریف به نوعی است که وقتی فارغ التحصیلان آن برای ادامه تحصیل به دانشگاه های ممتاز جهان چون ام آی تی و استانفورد میروند، معمولا در امتحانات جامع دکترا برترین رتبه ها را از آن خود می نمایند و اینگونه موفقیت چشمگیر، نه یک یا چند بار، بلکه طی سالها و دهه های مختلف، پی درپی ادامه داشته است.