مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

دکتر قدسی: دانشگاه شریف بدون شک بهترین دانشگاه فنی، مهندسی و علوم پایه‌ی ایران است

دکتر محمد قدسی استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، سرپرست کمیته ملی المپیاد کامپیوتر ایران و سرپرست تیم اعزامی ایران به المپیاد بین‌المللی کامپیوتر، سرپرست مسابقات برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام و یکی از بنیان‌گذاران انجمن کامپیوتر ایران است.
وی کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۴ از دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۵۶ از دانشکده‌ی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی در کالیفرنیا اخذ کرد. در سال ۱۳۵۸ به عنوان مربی در دانشکدهٔ ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف استخدام شد. در سال ۱۳۶۳ جهت ادامه‌ی تحصیل به آمریکا رفت و در سال ۱۳۶۸ دکتری خود را از دانشکدهٔ علوم کامپیوتر دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گرفت. همان سال به ایران برگشت و به عنوان استادیار دانشکدهٔ تازه تاسیس مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف کار خود را دنبال کرد و سمت‌هایی چون ریاست دانشکده، معاونت تحصیلات تکمیلی و مدیر گروه نرم‌افزار دانشکده را عهده‌دار بود. او در سال ۱۳۷۹ به سمت دانشیاری و در سال ۱۳۸۴ به مرتبه استادی در این دانشکده ارتقا یافت و اکنون نیز در این دانشکده تدریس می‌کند.
وی از سال ۱۳۷۱ سرپرست کمیته ملی المپیاد کامپیوتر ایران و سرپرست تیم اعزامی ایران به المپیاد بین‌المللی کامپیوتر و از سال ۱۳۷۸ سرپرست مسابقه برنامه‌نویسی دانشجویی ای سی ام در ایران است. او یکی از بنیان‌گذاران انجمن کامپیوتر ایران بوده و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ عضو هیئت مدیره، رییس و نایب رییس این انجمن بوده و اکنون نیز دارای سمت عضو هیئت مدیره انجمن کامپیوتر ایران یکی از برگزارکنندگان اصلی کنفرانس این انجمن است. کنفرانسی که معتبرترین کنفرانس در زمینه کامپیوتر در ایران بوده و سالانه هزاران مقاله فارسی و انگلیسی را داوری می‌کند.
به سرپرستی او نرم‌افزار حروف‌چینی فارسی‌تک به عنوان اولین نرم‌افزار متن‌باز ایران تولید و از پاییز ۱۳۷۵ به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.
وی تا کنون چند بار توسط دانشگاه صنعتی شریف و همچنین وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان استاد برتر انتخاب شده است و همچنین در تیرماه سال ۱۳۸۴ به خاطر خدمت به جامعهٔ انفورماتیک ایران جوایزی را از رییس جمهور وقت دریافت کرد.
خبرنگار روابط عمومی پیرامون دلایل برتری دانشگاه شریف و همچنین نقش این دانشگاه در ارتقای دانش و علوم و فناوری در سطح بین‌المللی با دکتر قدسی به گفتگو نشست که مشروح آنرا در ادامه می‌خوانید:
استادان بهترین دانشگاه‌های جهان به دنبال جذب دانش آموختگان دانشگاه شریف هستند
دکتر قدسی در خصوص جایگاه دانشگاه شریف و نقش آن در ارتقای علم گفت: دانشگاه صنعتی شریف را در دنیا بیشتر از سطح علمی و توان دانش آموختگانش می‌شناسند. چه شده است که استادان بهترین دانشگاه‌های جهان به دنبال جذب دانش آموختگان این دانشگاه هستند؟
این استادان با پذیرش دانش آموختگان ما بودجه‌های پژوهشی خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند چون بخوبی از سابقه‌ی درخشان آنان با خبرند.
وی افزود: این دانشگاه ۵۰ سال پیش توسط استادان برجسته و بسیار دلسوزی برپا شد که به سرعت مورد توجه دانش آموزان دبیرستان ها قرار گرفت و ترکیب این استادان و دانش جویان نخبه ای که این دانشگاه را انتخاب می‌کنند دانشگاهی را ساخته که بدون شک بهترین دانشگاه فنی، مهندسی و علوم پایه‌ی ایران است.

براساس رتبه بندی موسسه معتبر تایمز دانشگاه شریف جزء ۳۰ دانشگاه برتر جهان است
هیات علمی دانشکده کامپیوتر در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص دلایل برتری دانشگاه شریف اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف بهترین دانشگاه جهان نیست و حتی بین ۴۰۰-۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار ندارد. ما خود بخوبی مشکلات متعدد آن را می‌توانیم برشمریم. این را قبول شدگان آزمون ورودی دانشگاه‌ها هم می‌دانند. می‌دانیم که دانش آموزان ایرانی ۵۰ سال گذشته با انتخاب رشته‌ی خود بهترین‌ها را بر می‌گزینند و نیازی به بازگویی آن نیست. البته بر اساس رتبه بندی موسسه‌ی معتبر تایمز هم دانشگاه صنعتی شریف بین ۳۰ دانشگاه برتر جهان با سن کم تر از ۵۰ سال قرار دارد.

استادان و دانش آموختگان رشته کامپیوتر دانشگاه شریف از نظر پژوهشی و چاب مقالات سرآمدند
دکتر قدسی در ادامه با بیان توضیحاتی در خصوص دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در راستای معرفی این دانشکده به داوطلبان علاقه‌مند به این رشته گفت: با توجه به علاقه‌مندی بسیاری از داوطلبان به این رشته، به عنوان عضوی با سابقه‌ی نزدیک به ۳۵ سال در دانشکده‌های مهندسی و علوم کامپیوتر این دانشگاه به نکات زیر اشاره می‌کنم.
• اولین دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم کامپیوتر در کشور در این دانشگاه برگزار شد.
• برنامه ریزی اولیه‌ی دوره‌های مهندسی و علوم کامپیوتر در ستاد انقلاب فرهنگی عمدتاً توسط استادان این دانشگاه انجام شد.
• المپیادهای دانش آموزی کامپیوتر و ریاضی توسط استادان این دانشگاه هدایت شده و می‌شود و هم اکنون دانش آموختگان دانشگاه در راهبری آن نقش کلیدی دارند.
• اکثر قریب به اتفاق دانش جویان المپیادی این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.
• اکثر قریب به اتفاق استادان ایرانی رشته‌ی علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های برتر جهان و موسسات پژوهشی و صنعت فناوری اطلاعات خارج از کشور دانش آموخته‌ی دانشگاه صنعتی شریف‌اند.
• دانشگاه صنعتی شریف از ۱۵ سال پیش پایه گذار مسابقات معتبر برنامه نویسی دانشجویان است.
• این دانشگاه صاحب چندین مرکز پژوهشی پرسابقه معتبر برنامه نویسی دانشجویان است.
• بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه در کشور توسط دانش آموختگان این دانشگاه بنا نهاده شده است و این افراد در صنعت نرم افزار کشور نقش کلیدی دارند.
• از نظر پژوهشی و چاب مقالات و تالیف کتب این رشته، استادان و دانش آموختگان این دانشگاه سرآمدند.
• دانش آموختگان دوره‌ی دکتری این دانشکده‌ها بدون شک هم اکنون جزء بهترین استادان دانشگاه‌های کشورند.