عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

انتشار اینفوگرافی فارسی طب تسکینی در سایت سازمان جهانی بهداشت

در این اینفوگرافی امده است: مراقبت تسکینی نوعی مراقبت است که برای بیماران دچار بیماری های تهدید کننده حیات و خانواده هایشان ارائه می شود. این مراقبت می تواند در منزل، مراکز خدمات سلامت، بیمارستان ها و آسایشگاه ها ارائه شود. مراقبت تسکینی باعث بهبود کیفیت حیات می شود و میتواند توسط گروه های مختلف حرفه مندان سلامت و داوطلبان صورت بگیرد.
همچنین این اینفوگرافی اعلام می دارد که از ۴۰ میلیون بیماری که سالانه به مراقبت تسکینی نیاز پیدا می کنند ۳۹ درصد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، ۳۴ درصد سرطان ، ۱۰ درصد بیماری مزمن ریوی، ۵ درصد ایدز و همچنین ۵ درصد مبتلا به دیابت هستند.به اذعان این گزارش  تقریبا ۸۶ درصد کسانی که به مراقبت های تسکینی نیاز دارند آن را دریافت نمی کنند و ۸۳ درصد جمعیت جهان نیز به خدمات تسکین درد دسترسی ندارند.
توضیح اینکه، مراقبتهای تسکینی، به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت، در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در حقیقت، مراقبت‌ تسکینی مجموعه ای از خدمات است که شامل مراقبت های حمایتی درمانی پیشرفته، مراقبت های روحی روانی، خدمات مددکاری اجتماعی، مراقبت‌های معنوی، خدمات توانبخشی، و خدمات طب مکمل و جایگزین می‌شود.
همچنین مراقبت‌های تسکینی در بیماری‌های مزمن، صعب العلاج و تهدید کننده حیات، رویکردی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده هایشان  در نظر گرفته می شوند.

سازمان جهانی بهداشت قوانین بیش از حد سختگیرانه برای استفاده از مسکن های اپیوئیدی ، عدم وجود مهارت و توانمندی های لازم در کارکنان حوزه سلامت، موانع فرهنگی و باور ها در مورد درد و مرگ و همچنین ضعف آگاهی عموم جامعه در مورد اثربخشی طب تسکینی را از اصلی ترین موانع طب تسکینی در دنیا می داند.
به گفته سازمان جهانی بهداشت اقداماتی که کشور ها میتوانند به جهت بهبود دسترسی به مراقبت های طب تسکینی انجام دهند شامل ادغام مراقبت تسکینی در سیاست های ملی سلامت و اصلاح قوانین و فرآیند ها جهت بهبود دسترسی به مسکن های اپیوئیدی، قراردادن مراقبت تسکینی در برنامه تربیت کارکنان سلامت و فراهم آوردن خدمات مراقبت های تسکینی هستند.
توضیح اینکه  طرح تدوین راهنمای اخلاقی کشوری در موضوع مراقبت‌های تسکینی در سال ۱۳۹۶ توسط گروه اخلاق پزشکی پژوهشگاه، و با حمایت مالی دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران و همکاری مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام رسید. دکتر فرزانه زاهدی محقق اصلی طرح،مسئولیت ترجمه اینفوگرافی فارسی طب تسکینی را تحت نظارت دکتر باقر لاریجانی بر عهده داشته است.

برای مشاهده اینفوگرافی فارسی طب تسکینی روی سایت سازمان جهانی بهداشت اینجا را ببینید.
خبرنگار: فیروزه حا جی پور