عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی از شاخص های اساسی در رتبه بندی جهانی دانشگاه هاست

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر صدیقی با تاکید بر بحث بین الملل سازی آموزش عالی آموزش عالی از منظر جذب دانشجویان خارجی اظهار داشت: بین الملل سازی دارای ابعاد گوناگونی است و باید آن را از منظر اقتصادی، فرهنگی و انسانی _اجتماعی مورد بررسی قرار داد و در این راستا اقتصاد ملی موظف است خود را با شرایط جهانی انطباق داده و به تخصص در امر تولید و رقابتی شدن بیندیشد.
وی همچنین جهانی سازی را شامل تعهد به پایبندی به دوستی های بین المللی و تعهد به تبادلات بین المللی دانست و گفت: احترام و پذیرش تفاوت های ناشی از ملیت، قومیت، نژاد و توانایی های علمی و استفاده از فناوری های ارتباطی و توانایی و تسلط به بیشتر از یک زبان از ابعاد بین الملل سازی به شمار می رود.
رئیس سازمان امور دانشجویان، بین الملل سازی را از دو منظر بین الملل سازی درونی و بیرونی مورد بررسی قرار داد و گفت: در بحث بین الملل سازی درونی ضرورت دارد که به اسناد بالا دستی، زیر ساخت ها و فرآیندها توجه شود و در مقوله بین الملل سازی بیرونی باید به این نکته توجه کنیم که اگر در سطح بین المللی حرکتی نداشته باشیم موفق نخواهیم بود و باید از تمامی امکانات در عرصه های بین المللی استفاده کرد.
وی به بحث جذب دانشجو در دنیا به عنوان یک بازار اشاره کرد و افزود: در تبادلات دانشجویی و جذب دانشجو روش های مختلفی وجود دارد که در کشور ما اهدای بورس مشاهیر و سرآمدان و چهره های ماندگار یکی از این روش ها است.
دکتر صدیقی با اشاره به وضعیت فعلی آموزش عالی در جذب دانشجویان خارجی گفت: اولین آیین نامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به سال ۱۳۶۱ و تاسیس اولین دانشگاه بین المللی در سال ۱۳۶۲ صورت گرفت و آخرین آیین نامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی و غیر بورسیه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مصوب سال ۱۳۹۴ است.
وی با اشاره به وضعیت آماری دانشجویان غیر ایرانی گفت: در حال حاضر ما در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که این تعداد با احتساب دانشجویان غیر ایرانی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد ۳۶ هزار دانشجو می رسد.
دکتر صدیقی افزود: پراکندگی این دانشجویان بر اساس مقاطع تحصیلی، حدود ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی، ۵۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۱۵ درصد در مقطع دکتری هستند و امسال بیش از دو برابر سال گذشته دانشجو از کشور های همسایه از بورس تحصیلی کشور ما استفاده کرده به طوری که اتباع کشور افغانستان که در ایران هستند و در کنکور سراسری شرکت و رتبه زیر ۱۰۰ بدست آورده اند می توانند بورسیه شوند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: تعداد این مراکز در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش چشمگیری داشته است.
دکتر صدیقی در خصوص ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی افزود: در بحث ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی طرح تمرکز زدایی را داشتیم و تعداد مراکز کنسولی تفویض شده به دانشگاه ها در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.
وی همچنین به چشم انداز، اهداف و برنامه های برای بین المللی سازی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: بازنگری و اصلاح آیین نامه اعطای بورس به دانشجویان بین الملل، حذف کامل مناطق ممنوعه برای تحصیل اتباع غیر ایرانی، اعطای مجوز به دانشگاه هایی که زیر ساخت های لازم را دارند، صدور مجوز تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی، تاسیس دفاتر امور کنسولی در دانشگاه ها، بررسی تفاهم نامه های موجود با کشور های مختلف و معرفی دانشگاه های کشور به سایر کشور های جهان از دستاوردهای مهم وزارت علوم در زمینه بین المللی سازی دانشگاه هاست.

دکتر صدیقی در خصوص مراکز آموزش زبان فارسی گفت: استاندارد سازی سه گانه شامل محتوی، شیوه تدریس و آزمون، جایگزین کردن آزمون سراسری بسندگی زبان فارسی جهت ارزیابی مراکز و همچنین آسیب شناسی مشکلات موجود در مراکز آموزش زبان فارسی و پیگیری انعقاد تفاهم نامه های لازم با پژوهشکده های مختلف و تطبیق و متناسب سازی برنامه های آموزشی برای دانشجویان بین المللی از اهداف و برنامه های پیش بینی شده در امر بین الملل سازی دانشگاه ها به شمار می رود.
س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵