حضور در صنعت و بازدید تخصصی، از اصول آموزشی کشورهای توسعه یافته است
محسن بهپور؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اشتغال نخبگانی، کار خدماتی نیست که در قالب استخدام محدود شود، گفت: حصول ارزشافزوده بالا یکی از شاخصههای اشتغالنخبگانی است که این مهم تنها در سایه کارآفرینی تحقق مییابد.
وی افزود: دانشآموخته دانشگاهی حتی اگر حقوق و مزایای کافی هم در استخدام وجود داشته باشد، نباید وارد این حوزه شود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان ادامه داد: برای توسعه و پیشرفت چارهای جز تولید ثروت از علم و دانش نیست. رسیدن به دانش فنی، اتفاق بسیار خوبی است اما باید دانست کافی نیست. دانش و دانش فنی تنها زمانی مفید است که در ابعاد عملیاتی نیز به منصه ظهور برسد.
این محقق اضافه کرد: آموزشهای نظری یکی از ارکان دانشگاه است اما فرد برای حضوری موفق در عرصه کار و اشتغال نیاز به مهارتهای عملیاتی هم دارد. این مهارتها را میتوان در قالب کارگاهها و کلاسهای عملیاتی به افراد آموزش داد تا پس از پایان تحصیل، کیفیت لازم برای حضور در صنعت و دیگر بخشها را داشته باشند.
بهپور یادآور شد: اگر به اساتیدی که در زمینههای عملیاتی و کارآفرینی فعال هستند، امتیاز و یا مشوقهای مناسبی اعطا شود، این افراد میتوانند به عنوان پیشبر دانشجویان را به مسیر مناسب هدایت کنند. خوشبختانه دانشجویان انگیزه لازم برای حضور در این عرصهها را دارند اما متاسفانه فضای لازم وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در دانشگاه نسلسوم، نیاز محوری یک اصل است. در واقع دانشگاه تنها براساس نیازهای احصاء شده پروژه تعریف میکند. دانشجویان این دانشگاه ایدهپردازهای بسیار خوبی هستند و میتوانند روی موضوعاتی که تائیدیه بازار مصرف را دارند، به خوبی تحقیق کنند و محصول یا خدمت مناسب با آن را ارائه دهند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه کاشان در پایان خاطرنشان کرد: امروزه دانشجو تنها در مسیر خوابگاه و کلاس تردد میکند و در این مسیر هرگز چیز جدید را نمیبیند که بخواهد روی آن فکر و یا ایدهپردازی کند؛ این در حالیست که حضور در صنعت و بازدید تخصصی، به عنوان یکی از اصول آموزشی کشورهای توسعه یافته است چراکه در آنها فرد با چالشها، دستاوردها و نیازهای موجود آشنا میشود و دانستههای خود را در این محورها جهتدهی میکند.