عمومی | دانشگاه گیلان

مروری بر آنچه که در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه گیلان گذشت

دانشگاه گیلان در سال ۱۳۹۶  همانند سال های پیش با مشارکت اساتید،دانشجویان و کارمندان و با محور قرار دادن سند راهبردی و برنامه محوری، حرکت خود را به سمت افق های ترسیم شده ادامه داد.

اما با مروری بر خبرهای مندرج در سایت دانشگاه، از شاخص ترین رخدادها می توان به موارد زیر اشاره کر د

* قرار گرفتن  نام دانشگاه گیلان در جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا و دانشگاه های برتر نظام بین المللی و رتبه بندی جهانی تایمز و پیوستن به جمع دانشگاه های سبز دنیا و ۵۰۰ موسسه برتر مهندسی و فناوری جهان بخشی از موفقیت های دانشگاه گیلان در این سال بود. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان هم در این سال در جمع برترین دانشکده های ورزشی دنیا قرار گرفت * با حضور معاون رئیس جمهور دانشکده فناوری های نوین دانشگاه افتتاح شد*

گرفتن دانشجوی مشترک و همکاری متقابل با دانشگاه های استراسبورگ و انسام فرانسه، لیریای پرتغال، اسپانیا، سوئد، گریفیت استرالیا، آتیرائو قزاقستان و  … ادامه پیدا کرد و تعدادی از دانشجویان دانشگاه گیلان به دانشگاه های کشورهای گوناگون برای انجام تحقیقات و گذراندن دوره های مختلف اعزام شدند * از سوی وزارت علوم دانشگاه گیلان مسئول کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی با کشور سوئد شد .

* امکان تحصیل دانشجویان افغانستانی در دانشگاه گیلان مهیا شد * از اولین پروژه ملی شناور جمع آوری سنبل آبی و آزولا رونمایی شد * شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد چندین رشته گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی دردانشگاه موافقت به عمل آورد * * سه عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند *  روابط عمومی دانشگاه مقام برتر جشنواره روابط عمومی ها و پارک های علم و فناوری و جشنواره فیلم کوتاه را از آن خود کرد و از جامع ترین ربات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور و همچنین اولین رادیوی دانشگاهی با رویکردی متفاوت رونمایی کرد *

کلنگ آزمایشگاه مرگزی دانشگاه با هزینه یکی از خیرین دانش آموخته دانشگاه گیلان به زمین زده شد و اهدای یک قطعه زمین و کمک های مادی دیگر هم از جنله کمک های خیرین نیک اندیش در این سال به دانشگاه گیلان بود * دانشجویان دانشگاه در سطح ملی و بین المللی و در جشنواره های مختلف علمی، فرهنگی، قرآنی و ورزشی حائز مقام های برتر شدند * مرکز مشاوره دانشگاه گیلان به عنوان مرکز مشاوره نمونه کشور در سال ۱۳۹۶ انتخاب شد

* گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان در دانشگاه گیلان برگزار شد * مقامات کشوری مختلفی نیز در دانشگاه حضور پیدا کردند و از نزدیک ازآخرین توانمندی های دانشگاه گیلان بازدید کردند.

اما مروری نیز بر فعالیت های معاونت های مختلف دانشگاه و مدیریت روابط همکاری های علمی و روابط بین الملل و هیات نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در طول سال گذشته نیز خواهیم داشت.

فعالیتهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان در این سال منتهی شد به برگزاری ۱۵ همایش ملی و ۲ همایش بین المللی . اعضای هیات علمی دانشگاه با ۱۳ نشریه علمی- پژوهشی و ۱ نشریه ISI  به تولید علم در کشور کمک کردند. ۱۹ عنوان کتاب جدید از اعضای هیات علمی در سال ۹۶چاپ شد و ۵۶ عنوان کتاب نیز در حال آماده سازی مقدمات چاپ می باشد.آنان در سال۱۳۹۶، بیش از ۱۳۰۰ مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی چاپ و ۷۰۰ مقاله نیز در کنفرانس های ملی و بین المللی ارائه کردند.

همچنین از اهم اقدامات انجام شده در سال ۹۶ در معاونت پژوهش و فناوری می توان به تصویب تعداد ۱۱ طرح پژوهشی داخلی، اجرای ۴ عنوان طرح پسا دکتری، برگزاری ۱۲۹ عنوان کارگاه علمی – پژوهشی و نشست تخصصی، اعطای ۴ فرصت مطالعاتی به اعضای هیات علمی دانشگاه، ۱۰مورد شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانسهای خارجی، فعالیت ۸ گروه پژوهشی، راه اندازی اولین واحد تحقیق و توسعه در دانشگاه،  انعقاد ۶۷  قرارداد پژوهشی با سازمانها و صنعت که تعداد ۴۵ قرارداد به صورت پروژه های استانی و در جهت رفع نیازهای منطقه صورت گرفته  اشاره نمود.

توجه ویژه به مرکز رشد دانشگاه و استقرار ۳۲ شرکت در این مرکز و فعالیت ۸ کانون خلاقیت و شکوفایی در دانشکده ها، ۲۸ مورد کارگاه آموزشی با حمایت مرکز رشد دانشگاه برگزار شده ، برگزاری ۶ نمایشگاه منطقه ای و ملی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در استان و تهران و یک نمایشگاه بین المللی در اوکراین ، تصویب ۲۹ طرح ارائه شده در شورای مرکز رشد، آغاز عملیات سازماندهی و دیجیتال سازی پایان نامه ها و رساله های دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی دانشگاه و برنامه ی سازماندهی مجموعه منابع اطلاعاتی شادروان “مرحوم دکتر معین” ، خرید ۲٫۲ میلیارد تومان تجهیزات ویژه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی دانشکده ها، برگزاری ۲ دوره آموزش ایمنی کار در آزمایشگاه  به همراه خرید تجهیزات ایمنی ازمایشگاههای دانشکده ها، راه اندازی و فعالیت شبکه استانی آزمایشگاههای شاعا با مشارکت مهمترین موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی استان، شروع فرایند استاندارد سازی و کسب گواهی ۱۷۰۲۵برای ۶ آزمایشگاه همکار مرکزی دانشگاه، از دیگر رخدادهای پژوهشی در این سال بود.

در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز  فعالیت هایی در راستای برگزاری دوره های مهارتی مشترک با واحدهای درون دانشگاهی و برون دانشگاهی به منظور تقویت روحیه کارآفرینی دانشجویان( در قالب تشکل های اسلامی، کانونهای فرهنگی و هنری و اجتماعی و انجمن های علمی )به عمل آمد. همچنین در راستای ارتقای کیفیت کارهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه در بخش دانشجویان ، اساتید و کارکنان با اجرای همایش ها و کنفرانس های علمی دانشجویی، مسابقات علمی، فرهنگی ورزشی، اردوی های زیارتی تفریحی، نمایشگاه ها، انتشار نشریه های دانشجویی، برگزاری مراسم های مناسبتی مذهبی، تقویمی، بزرگداشت ارزش های دینی و ملی در قالب برنامه های مختلف از جمله برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مناظره ها و حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تولید محتوای دینی برای کاربران شبکه اجتماعی پشتیبانی های انجام گرفت.

راهیابی سه نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به مسابقات کشوری بخش شفاهی سی و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، کسب مقام سوم نشریه دانشجویی واج با صاحب امتیازی انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات انگلیسی در بخش طنز دهمین جشنواره   سراسری رسانه و نشریات دانشجویی، کسب مقام دوم و سوم  دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه گیلان در مسابقات کشوری بخش هنری سی و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، کسب مقام شایسته تقدیر نشریه گیل آبزی انجمن علمی دانشجویی شیلات در بخش نشریات دانشجویی دهمین جشنواره حرکت دانشجویی، موفقیت دانشجوی  دانشگاه گیلان در جشنواره بین المللی اختراعات جهان در ژنو با اختراع خمیر کاغذ از گیاه آزولا، موفقیت دانشجویان انجمن علمی دانشجویی رباتیک در مسابقات جی کاپ بخشی از موفقیت های دانشجویی در این معاونت بود.

در معانت آموزشی و تحصیلات تکمیلی هم در این سال، تعداد ۴۹۰۸ دانشجوی جدید وارد دانشگاه شدند و ۲۶۲۲ نفر نیز از این دانشگاه در مقاطع مختلف دانش آموخته شدند. در سال ۱۳۹۶، ۹ نفر از اعضای هیات علمی جدید در راستای کیفیت بخشی به امور آموزشی به جمع اعضای هیات علمی دانشگاه اضافه شدند که منجر به بهبود میزان نسبت استاد به داشجو شد و همچنین شاهد ارتقای ۳۷ نفر از اعضای هیات علمی نیز به مرتبه استادیاری، دانشیاری و استادی بودیم.

مجوز ایجاد و راه اندازی ۵ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری اخذ شد. تدوین دستورالعمل راهنمای استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت برای دانشجویان دکتری، ایجاد و بهره برداری از سامانه های جدید، بهبود هرم اعضای هیات علمی و دیجیتالی کردن بایگانی آموزش از دیگر اقدامات این معاونت بود.

در معاونت دانشجویی هم اقدامات مختلفی انجام شد که در بخش تغذیه ، صنعتی کردن سلف سرویس ها با خریدن دیگهای چلو پز و خورش پز برای سلف سرویس های مرکزی، تربیت بدنی ، علوم پایه و صومعه سرا همچنین ساخت و راه اندازی فودکورت در بخشی از سالن غذا خوری سلف مرکزی جهت تنوع بخشی و ارتقای رضایتمندی دانشجویان صورت گرفت . خرید میز و صندلی های جدید برای سلف سرویس تربیت بدنی در جهت ایجاد رفاه بیشتر برای دانشجویان انجام گرفت. رنگ آمیزی و زیبا سازی مسیر خوابگاه بنت الهدی تا سلف تربیت بدنی و ارتقای سیستم اتوماسیون تغذیه و تنوع بخشی به غذاهای سلف سرویس ها از دیگر کارهای انجام شده می باشد.

در بخش خوابگاه –  بررسی تقاضا ها، امتیاز بندی و  اسکان ۳۶۳۶ نفر دانشجوی دختر و پسر متقاضی خوابگاه و افزایش ظرفیت خوابگاه کوثر و ایران پوپلین در نیمسال اول تحصیلی ۹۷-۹۶ و تعمیرات اساسی بلوک ۵ خوابگاه پسران و تعمیرات در بلوکهای خوابگاه های میرزاکوچک خان و بنت الهدی، بازدید های منظم و مکرر از خوابگاهها به منظور بهبود وضعیت بهداشت و شرایط عمومی  خوابگاه ها،  تعامل با اعضای محترم شورای صنفی دانشجویان در راستای هم افزایی به منظور کاهش مشکلات دانشجویان و جذب اعتبارات از صندوق رفاه دانشجوئی، جذب اعتبارات سیستم سرمایش به منظور تجهیز بلوک های ۶ و ۷ پسران (میرزا کوچک خان)

در اداره رفاه دانشجویی:پرداخت تسهیلات بالغ برشش میلیارد و سیصد میلیون تومان به  ۴۵۰۰ فقره وام دانشجویی صورت گرفت . و حدود ۵۰۰ نفر از دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه مشغول به کار دانشجویی شدند. تمامی دانشجویان دانشگاه همانند سالهای گذشته تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند. همچنین کلیه دانشجویان دکتری روزانه از وام ویژه دکتری به مبلغ ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان بهره مند شدند.

در بخش اداره تربیت بدنی و امور فوق برنامه نیز مسابقات ورزشی منطقه دو کشور به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد و دانشجویان دانشگاه  حائز مقام های برتر شدند.

در معاونت اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه هم اقداماتی همچون تدوین برنامه عملیاتی ، تدوین گزارش عملکرد اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج ساله دانشگاه ، تشکیل ستاد آمار و تدوین گزارشها و سالنامه های  آماری ، تدوین و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،برگزاری دوره های آموزشی کارکنان و مدیریتی ،مبادله موافقت نامه ملی و استانی، جذب اسناد خزانه ، تدوین بودجه ۹۷ و پی گیری اخذ اعتبارات  سال ۹۶ بصورت صد در صد ،  تدوین دستورالعمل های مالی ، اداری، تهیه ترازنامه عملکرد مالی دانشگاه، انجام حسابرسی های مالی، تبدیل وضع ۱۸ نفر از کارکنان ، تکمیل و سامانه ای کردن فعالیتهای کارگزینی ، احداث، تکمیل، بازسازی پروژه های عمرانی- محوطه سازی ، سیستم های  تاسیساتی–ساختمان های آموزشی –رفاهی –ورزشی- خوابگاهها و بهره برداری از دانشکده فناوری نوین و شروع عملیات اجرایی آزمایشگاه مرکزی صورت گرفت.

در مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گیلان هم در سال ۹۶، اقداماتی همچون برای حضور دانشگاه گیلان در رتبه بندی­ های بین­ المللی موسسه تایمز، لایدن، سایماگو و دانشگاههای سبز، محوریت همکاریهای علمی دانشگاههای ایران و سوئد، برقراری دوره کارشناسی ارشد مشترک با دانشگاه انسام فرانسه، برگزاری دوره کوتاه مدت آموزشی برای اعضای هیات علمی دانشگاه آتیرائو قزاقستان، اعطای بورس تحصیلی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی برای یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه داغستان روسیه و اعزام دانشجویان گروه موسیقی به دانشگاه استانبول ترکیه صورت گرفت.

برگزاری کارگاه های بین المللی (هواشناسی کشاورزی با حضور اساتیدی از برزیل و هلند  و کارگاه نماتد شناسی با حضور استاد دانشگاه روستوک آلمان )، اعزام دانشجویان گروه زبان روسی به دانشگاه آستراخان روسیه برای دوره دانش افزایی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاههای اولندبرگ آلمان، تومار پرتغال، آتیرائو قزاقستان، پیرائوس یونان، مدیترانه شرقی قبرس و…، برگزاری دوره دانش افزایی برای دانشجویان دانشگاه استانبول ترکیه از دیگر فعالیت های این مدیریت بود.

اما هیات نظارت،  ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان که بر عملکرد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالس استان گیلان  نظارت دارد در سال ۹۶ با اعزام گروه های کارشناسی و ارزیاب و دریافت مستندات و گزارشهای عملکردی ، فعالیت تمامی مراکز و واحدهای آموزش عالی استان را مورد بررسی قرارداد و ضمن نظارت بر عملکرد، به ارزیابی و سنجش فعالیت های پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی آنها پرداخت که طی این بررسی ها، گروه های اعزامی هیات نظارت استانی از ۱۸ مرکز پیام نور ؛ ۱۵ مرکز و واحد دانشگاه آزاد ؛ ۱۸ موسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی ؛ ۲۹ مرکز دانشگاه علمی و کاربردی ؛ ۷ آموزشکده فنی و حرفه ای ؛ ۲ پردیس دانشگاهی فرهنگیان و ۴ واحد پژوهشی استان بازدید به عمل آوردند و ضمن تهیه و ارائه گزارش تحلیلی از عملکرد و  این مراکز آموزش عالی مراتب را به مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت عتف ارسال کردند.

این هیات همچنین به منظور به روز رسانی سامانه آموزش عالی کشور و تسریع در امر گسترش رشته ها و نظارت مستمر و موثر بر عملکردها ، کارگاه آموزشی آشنایی کارشناسان مراکز آموزش عالی استان با سامانه مذکور را برگزار کرد.