عمومی | بنیاد ملی نخبگان

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش محوری در توسعه استانی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ محمدجواد فدائی؛ سرپرست استانداری کرمان با تاکید بر اینکه از صندوق حمایت از اجتماع نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شود، گفت: ظرفیت‌های ملی و استانی خوبی در استان موجود است که می‌توان به عنوان فرصت مغتنمی برای توسعه استان کرمان از آن بهره برد.

وی افزود: تشکیل شورای عالی فناوری و نوآوری در ذیل شورای گفت‌و‌گوی استانی دولت و بخش‌خصوصی اقدامی در خور تقدیر است اما برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده باید تحت نظارت دقیق فعالیت کند.

فدایی با تاکید بر لزوم گسترش ارتباط و تعامل بین دولت و فعالان اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار داشت: به دلیل نقش تعیین‌کننده شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال‌زایی پایدار، حصول ارزش‌افزوده، تولید کالای داخلی و رفع مشکلات موجود در جامعه بومی، ارتباط بیشتر این شرکت‌ها با وزارتخانه‌ها و بدنه دولت، یک الزام است.

در ادامه، سید مهدی طبیب‌زاده؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: این استان تمامی ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه جهشی در حوزه فناوری را دارد.

وی افزود: بیش از ۶۲ شرکت دانش‌بنیان در استان کرمان فعال هستند که روند تکاملی خود را دنبال می‌کنند اما با توجه به لیست کالاهای صادراتی و کالاهای موجود می‌توان نتیجه گرفت که از این ظرفیت‌ها به نحو شایسته استفاده نشده است.

طبیب‌زاده اظهار داشت: در سطح خدمات نیز خدمات متناسب و مدرنی در این استان ارائه نمی‌شود در حالی که با وجود تعدد نیروی‌ نخبگانی، دانش پژوه، واحدهای علمی و دانشگاهی، انتظار انجام فعالیت‌های فناورانه کاملاً منطقی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در پایان با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه و پیشرفت، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان راه میان‌بُر رسیدن به توسعه پایدار است؛ البته حضور فعال بخش‌خصوصی می‌تواند در سرعت و کیفیت این اثرگذاری تاثیر مثبت داشته باشد.