عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پیشگیری بهترین راه مبارزه با بیماری هپاتیت است

دکتر عبدالعظیم ویسی زاده بابیان اینکه التهاب کبد به علت ویروس‌ها، باکتری، سموم یا داروها را هپاتیت می‌گویند افزود: هپاتیت ویروسی فراوان‌ترین نوع است که تمام سلول‌های کبدی را درگیر می‌کند.
وی تصریح کرد: خون، ترشحات آلوده بدن، تولد نوزاد از مادر مبتلابه عفونت هپاتیت، رابطه جنسی با فرد مبتلابه عفونت هپاتیت، استفاده از سرنگ و لوازم شخصی به‌صورت مشترک ازجمله راه‌های انتقال هپاتیت می‌باشد.
دکتر ویسی زاده عنوان داشت: واکسیناسیون هپاتیت B در همه افراد، عدم استفاده از لوازم شخصی مثل مسواک، ریش‌تراش، لوازم‌آرایشی، اطمینان از استریل بودن وسایل در هنگام تتو یا سوراخ کردن بدن، ایمنی کار در کل جامعه و کنترل عفونت مناسب در مراکز درمانی ازجمله راه‌های پیشگیری از بیماری هپاتیت است.
متخصص عفونی بیمارستان سوانح سوختگی گناوه ادامه داد: پرسنل درمان در طول دوره کاری خود، در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی ازجمله هپاتیت B، C قرار می‌گیرند که اجتناب از تماس شغلی با خون و فرآورده‌های خونی و همچنین واکسیناسیون هپاتیت B نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به هپاتیت را دارند.
دکتر عبدالعظیم ویسی زاده بیان کرد: هنگامی‌که اجسام تیز و برنده آلوده به دست فرد، فرو رود محل آسیب را با آب و صابون باید شستشو داده و از فشردن محل آسیب جهت خروج خون جلوگیری شود و درصورتی‌که ترشحات به چشم فرد پاشیده شود بدون درنگ محل ورود ترشحات با آب فراوان شستشو گردد و در سریع‌ترین زمان ممکن باید به مراکز درمانی مراجعه کرد و اگر موارد مذکور برای پرسنل درمان در مراکز درمانی اتفاق افتاد، بعد از انجام کارهای ذکرشده باید به سوپروایزر کنترل عفونت مراجعه کرده و مابقی مراحل درمان طی شود.

انتهای پیام/ د.ج ۴۰۶۰