عمومی | فرهنگستان علوم

ارائه نظریه نوین "نظام حفاظت در برابر اشعه جهانی" توسط آقای دکتر مهدی سهرابی عضو وابسته فرهنگستان علوم

در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ مقاله ­ا­ی (Featured Article) تحت عنوان: “Current radiation protection limits: An urgent need for change” در مجله Nuclear News انجمن هسته­ ای آمریکا توسط دو دانشمند آمریکایی و کانادایی عالی­رتبه دپارتمان انرژی آمریکا و دپارتمان انرژی اتمی کانادا در رابطه با تغییر حد دز کارکنان با پرتو و مردم با پیشنهاد تغییر فلسفه حفاظت در برابر اشعه از "مدل خطی­ بودن ریسک سرطان بر حسب دز" به مدل "هورمسیز" به چاپ رسید. در روی جلد این مجله عکس "حمام­ گیری مردم در آب معدنی یکی از حمام­ های رامسر" چاپ شده و همچنین مقاله حاوی داده ­های غلطی از دز ۳۵۰۰۰ نفر مردم رامسر بوده و از آن داده ­ها برای تغییر فلسفه حفاظت در برابر اشعه در جهان به "مدل هورمسیز" به غلط استفاده شده بود.

آقای دکتر مهدی سهرابی استاد فیزیک بهداشت و پزشکی پرتوها دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، با مطالعه این مقاله، نامه بلندبالایی با ارائه داده­ های صحیح از دز ۳۵۰۰۰ نفر از مردم رامسر و به­ویژه مردم مناطق با پرتوزایی طبیعی بالای آن بر اساس پژوهش­ های گسترده خود در این منطقه، به سردبیر مجله نوشت و خواهان اصلاح این اطلاعات شد. در این نامه با رد دو مدل کنونی "مدل خطی" و "مدل هورمسیز" با استناد به داده ­های علمی معتبر مذکور رامسر، "مدل Universal Radiation Protection System " یا به اختصار "مدل URPS " یا "مدل نظام حفاظت در برابر اشعه جهانی" را ارائه کرد. هیئت تحریریه مجله Nuclear New با استقبال از انتقاد به ­عمل آمده از آقای دکتر مهدی سهرابی دعوت کرد یک Featured Article جهت چاپ در ماه ژوئن ۲۰۱۸ آن مجله ارائه کند تا در صورت تایید توسط هیئت تحریریه مجله به چاپ برسد. در این راستا مقاله­ ای تحت عنوان زیر توسط آقای دکتر سهرابی ارائه شد و با موفقیت در آن مجله ماه ژوئن ۲۰۱۸ انتشار یافت:

" Bridging the LNT and Hormesis Radiation Protection Models :

Proposed: A universal radiation protection system hypothesis for a global, standardized system for the safety of the workers, the public, and the environment in the ۲۱st century

آقای دکتر مهدی سهرابی اخیراً نظریه نوین فوق را تحت عنوان "نظام حفاظت در برابر اشعه جهانی" ارائه کرده و خواستار تغییر فلسفه کنونی حفاظت در برابر اشعه جهانی بر این اساس شده است. در این رابطه همچنین به­ عنوان "سخنران کلیدی ۱" در افتتاحیه نهمین کنفرانس بین ­المللی پرتوهای محیطی بالا که از ۲۴ الی ۲۷ ماه سپتامبر در دانشگاه هیروزاکی ژاپن برگزار می­شود از ایشان دعوت به ­عمل آمده است. آقای دکتر سهرابی در این باره اظهار می­ دارد: «این مهمترین مقاله ­ای است که تاکنون اینجانب با توجه به اهمیت جهانی آن به ساده ­ترین زبان ممکن نوشته­ ام تا هر فرد تحصیلکرده و حتی مردم بتوانند از آن بهره­ گیری کنند. مجله Nuclear News محمل معتبر جهانی است و بسیار مناسب برای گستردi ­شدن این نظریه در سطح جهان است».

روابط عمومی فرهنگستان علوم