عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

افتتاح کلینیک نارسایی قلبی در مرکز قلب تهران

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی مرکز قلب تهران، روز شنبه ۶ مرداد ۹۷ بخش نارسایی قلبی و infusion suite با حضور رئیس مرکز قلب، مسئول بخش نارسایی قلبی، برخی از اساتید، پزشکان، مدیر مرکز و مدیره پرستاری همچنین مسئولان تعدادی از بخش‌های مختلف افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم دکتر پورحسینی، رئیس این مرکز ضمن تقدیر و تشکر از عوامل مختلف که در راه‌اندازی این کلینیک موثر بودند به‌ویژه از زحمات دکتر نوید و دکتر محمدرضایی، مدیریت، دفتر پرستاری و واحدهای دست‌اندرکار قدردانی به عمل آورد.
وی ابراز امیدواری کرد این بخش بتواند در درمان و تسریع فرایند آن برای بیماران مثمرثمر باشد.
در ادامه دکتر نوید ضمن در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی مرکز قلب، اهمیت افتتاح این بخش را بیان کرد و در پاسخ به این سوال که تاثیر افتتاح بخش نارسایی قلبی در روند درمان بیماران قلبی چیست؟ گفت: بخشی که امروز افتتاح شد، نارسایی قلبی و infusion suite و درواقع بخش day clinic است و بیماران نارسایی قلبی پیشرفته که احتیاج به درمان دارند در این کلینیک درمان می‌شوند البته این درمان‌ها داخل بیمارستان هم انجام می‌شود اما با توجه به بار کاری زیادی که داخل بیمارستان وجود دارد، شاید نتوان این بیماران را به بیمارستان برگشت داد و گاهی بیمار به‌قدری بدحال است که نیاز به بستری پیدا می‌کند. بستری شدن این بیماران بار کاری زیادی به بیمارستان وارد می‌کند، بنابراین تصمیم گرفتیم این بخش را افتتاح کنیم.
وی افزود: بیماران این کلینیک، بیماران نارسایی هستند که با توجه به پیشرفت علم کاردیولوژی، درمان‌های جدیدی که برای بیماران قلبی به وجود آمده، طول عمر بیماران قلبی را افزایش داده و بیماران به فاز نارسایی قلبی می‌رسند. درگذشته، قبل از اینکه بیمار به نارسایی قلبی مزمن برسد به دلیل عدم امکانات کافی از بین می‌رفت. ولی الآن با توجه به درمان‌های نوین چه در زمینه اینترویشن، چه در زمینه جراحی قلب و چه در زمینه استفاده از ICD و CRT و device های لازم که در بخش الکترو فیزیولوژی است، بیماران طول عمر بیشتری پیدا می‌کنند.
دکتر نوید گفت: نارسایی قلبی یکی از ناتوان‌کننده‌ترین بیماری‌هایی است که با سرطان قابل‌مقایسه است، این بیماری بار زیادی را به سیستم بهداشتی- درمانی وارد می‌کند. در افراد بالای ۶۵ سال بیشترین میزان بستری در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی است و یک آمار ناراحت‌کننده این است که در افراد بالای ۴۰ سال از هر ۴ نفر ۱ نفر ممکن است مشکل نارسایی قلبی در آینده پیدا کند؛ بنابراین باید برای این معضل فکری می‌شد که با همکاری دکتر پورحسینی، اساتید و همکاران بخش اکو به این نتیجه رسیدیم که این کلینیک راه‌اندازی شود که با همکاری دکتر محمدرضایی و همکاران واحد فنی مهندسی، مهندسی پزشکی، مدیریت و دفتر پرستاری این بخش آماده شد که تاثیر بسیار زیادی در بهبود روند درمان بیماران نارسایی قلبی خواهد داشت و احتمالاً بار زیادی از دوش بیمارستان از جهت اشغال تخت‌ها برخواهد داشت، به این صورت که بیماران قبل از اینکه به مرحله بدحالی برسند و نیاز به ccu و icu پیدا کنند در این کلینیک معاینه شده و برایشان برنامه‌ریزی می‌شود که در فواصل منظم مراجعه داشته باشند و درمان‌هایی که برایشان لازم هست و در منزل قابل انجام نیست مثل درمان‌های تزریقی که بایستی تحت نظر گروه پزشکی و پرستاری انجام شود، برایشان تجویز خواهد شد. بیمار چندساعتی در این کلینیک بستری خواهد بود سپس با حال نسبتاً خوب ترخیص می‌شود و برنامه‌ریزی می‌شود که مثلاً ۱۰ روز بعد مراجعه کرده و همین اقدامات درمانی برایش تکرار شود.
وی در پایان گفت: علاوه براین از مشاوره سایر گروه‌هایی که لازم است بیماران نارسایی را ویزیت کنند، مثل گروه بازتوانی قلبی و همکاران تغذیه استفاده می‌کنند. برخی از این بیماران به علت بیماری مزمنی که دارند افسرده می‌شوند که بایستی توسط روانشناسان این مرکز معاینه شوند که درواقع در این کلینیک تمام این اقدامات انجام می‌شود.
خبر: مریم داودی
عکس: حامد بلورفروش