عمومی | بنیاد ملی نخبگان

ناب‌ترین کالاهای ایرانی محصول صنایع فرهنگی این سرزمین هستند ​

وی ادامه داد: چه در مصرف داخلی و چه در صادرات خارجی اگر در فروش این کالاها موفق باشیم، به خاطر اثرگذاری فرهنگی و روانی عمیقی که دارند، بدون شک در رونق بخشیدن در سایر حوزه‌های تولیدی ملی هم موفق خواهیم بود.

به گفته صالحی، جامعه ما در بخش‌های مختلف سینما، موسیقی، اسباب‌بازی، قصه و همچنین مجسمه‌سازی، تئاتر، و سایر صنایع فرهنگی، تجربه‌ها و قابلیت‌های قابل توجهی برای تولید دارد که یکی از اهداف برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه و پیشبرد این صنایع است.

از نظر این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، البته صنایع فرهنگی علاوه بر این که کالای فرهنگی ایران ساخت تولید می‌کنند نقش دیگری هم دارند و آن کمک به تبلیغات سایر کالاهای ایرانی است. تبلیغات در این روزگار نقش پررنگی در جهت دادن به افکار عمومی دارد و صنایع فرهنگی به پشتوانه نیروهای آگاه، خلاق و هنرمندی که دارد، این توانایی را دارد که وارد همکاری‌های مستقیم با رسانه‌ها شده و در این عرصه هم نقش‌آفرینی کنند.

وی همچنین بیان کرد: حمایت از صنایع و کالاهای فرهنگی و خلاق ایرانی و کمک به معرفی آن‌ها به میدان‌ها و بازارهای ایرانی و خارجی یکی از برنامه‌های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت رسانه‌ها در زمینه معرفی کالای ایرانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برنامه‌های تشویقی مشخصی برای تبلیغ کالاهای ایرانی توسط رسانه‌ها دارد و هم با ایجاد زمینه‌ها و فضاهای همفکری و هم‌اندیشی میان رسانه‌ها و نخبگان فرهنگی و هنری، شرایط بهتری را تولید بسته‌های تبلیغاتی ایرانی فراهم می‌کند.

صالحی همچنین با اشاره به اهمیت فرهنگی و هنری جشنواره « ایران ساخت » در عرصه کسب و کار کشور ابراز کرد: حمایت از کالای داخلی و به ویژه کالاهای فرهنگی ایرانی، راهی مطمئن برای حل مشکلات کشور با استفاده از توان فکری و اجرایی ایرانی است. وقتی تولیدکننده از حمایت مصرف کننده خاطر جمع باشد با دقت بیشتر و کیفیت بهتری دست به تولید می زند و در این صورت علاوه بر اشتغالزایی فرصت‌های دیگری همچون رقابت‌پذیری با محصولات سایر کش‍ورها و رشد اقتصادی در برابر ما گشوده می‌شود.

وی تولید را مسئله‌ای فرهنگی دانست که در این مسیر کالاهای فرهنگی و بینش برآمده از فرهنگ و هنر هنر نقشی بارز و تعیین کننده را ایفا خواهند کرد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری « ایران ساخت » با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، ۱۵ آبان ماه۱۳۹۷ است.
پایان پیام/