عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خبر داد: درمان سنگ‌های سیستم ادراری با جدیدترین روش‌ها در استان بوشهر

دکتر فرشاد ظهرابی افزود: سنگ‌های ادراری شامل ترکیبی از کریستال‌های غیر ارگانیک و ماکرو مولکول‌های ارگانیک هستند که سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، نژاد، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی ازجمله موارد ایجادکننده آن‌ها به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: شغل و بیماری‌های سیستمیک همراه و عوامل خطر مربوط به رژیم غذایی نظیر میزان مصرف مایعات، کلسیم، پروتئین و نمک از دیگر عوامل ابتلای افراد به سنگ‌های ادراری هستند.

شیوع سنگ‌های ادراری در مردان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خانم‌ها است


دکتر ظهرابی با اشاره به اینکه شیوع سنگ ادراری در مردان بالغ ۲ تا ۳ برابر شایع‌تر از خانم‌های بالغ است افزود: سنگ در سنین قبل از ۲۰ سالگی شایع نبوده و اوج بروز آن در دهه چهارم تا ششم زندگی مشاهده می‌شود.
وی بیان داشت: سنگ ادراری بدون علامت بوده و معمولاً تا زمانی که ایجاد انسداد نکرده‌اند علائمی ندارد.
متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سنگ‌های کلیوی یک حالت سنگینی مبهم در ناحیه پهلو ایجاد کرده و معمولاً سنگ‌های کوچک وارد حالب شده و علایم شدیدی ایجاد می‌کنند.
این جراح اظهار داشت: درمان سنگ کلیه به فاکتورهایی از جمله اندازه و محل سنگ بستگی داشته و به‌طورکلی در مواردی که سنگ کلیه کوچک‌تر از ۵ میلی‌متر باشد با افزایش مصرف آب و همچنین مصرف داروهایی که حجم ادرار را افزایش می‌دهند امکان دفع خودبه‌خود سنگ وجود دارد.
وی بیان داشت: امروزه استفاده از جراحی باز برای درمان سنگ‌های ادراری به‌ندرت انجام‌شده و اغلب خط دوم و یا سوم درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شامل روش‌های برون اندامی، یورتروسکوپیک حالب و درمان‌های اندوسکوپیک سنگ است.
متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بیش از ۹۰ درصد سنگ‌های ادراری با روش سنگ‌شکنی برون اندامی  قابل‌درمان هستند.
دکتر ظهرابی یادآور شد: یکی دیگر از روش‌های درمان سنگ کلیه استفاده از روش‌های لاپاراسکوپیک بوده و در موارد نادری که احتمال موفقیت سایر روش‌ها پایین است از این روش استفاده می‌شود.
انتهای پیام/ م.ف ۱۰۲۶