عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

وضعیت امید اجتماعی در کشور

هفتاد و دومین جلسه حلقه گفتمان (هم­اندیشی کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی) با موضوع «وضعیت امید اجتماعی در کشور» و با حضور دکتر مهدی مالمیر – معاون مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور- برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه، دکتر مالمیر ابتدا به ملاحظات مفهومی امید اجتماعی پرداخت و گفت: امید اجتماعی بیش از درک احساسی از وضعیت موجود است و نوعی آگاهی و معرفت نسبت به جامعه و حاصل ارتباط متقابل فرد و نظام اجتماعی است.
وی در ادامه، اهمیت و ضرورت پرداختن به امید اجتماعی در ۶ محور مورد بحث قرار داد و افزود: این مفهوم به لحاظ روشی مفهومی قابل سنجش و ارزیابی است و بر همین اساس، با استفاده از یافته­های به دست آمده از پیمایش ملی «سنجش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی» که با همکاری سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و دفتر طرح­های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ به انجام رسیده است، گزارشی از وضعیت امید اجتماعی در کشور ارائهمی‌شود.
دکتر مالمیر ادامه داد: طبق گزارش مذکور، هرچند میانگین نسبتاً مطلوبی از امید اجتماعی در کشور وجود دارد اما پراکندگی آن در کشور متفاوت است و در برخی استان­ها ارزیابی وضعیت حال و نیز چشم­انداز مطلوب نسبت به آینده پایین است.
در پایان معاون مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور گفت: برای ارتقای امید اجتماعی در کشور پیشنهادهای زیر را عنوان می‌شود:پرهیز از روان­شناختی کردن مضاعف امید، طرح و گسترش ایده امید اجتماعی به جای توجه به یاس، گفتمان­سازی از امید اجتماعی در جامعه و توجه به قدرت انتشاری امید اجتماعی.