عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مسیریاب مورد نیاز شبکه‌های متوسط و بزرگ در کشور تولیدشد



مسیریاب یا روتر (router) دستگاه رایانه ای شبکهای است، که بستههای داده را بر روی یک شبکه به‌هم‌پیوسته برای رسیدن به مقصدشان، هدایت می‌کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مسیریاب یا روتر (router) دستگاه رایانه-ای شبکهای است که بستههای داده را بر روی یک شبکه به‌هم‌پیوسته برای رسیدن به مقصدشان، هدایت میکند. مسیریابی در لایهی سوم مدل مرجع OSI (لایه شبکه) رخ میدهد. روترها جهت اتصال دو یا چند شبکه بزرگ مورداستفاده قرار می-گیرند. درواقع روتر زمانی مورداستفاده قرار میگیرد که شبکه داخلی به شبکهی گستردهتری متصل شده باشد.
محسن وهاب‌زاده رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان و  تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان توس، با معرفی دستگاه تولیدشده بیان کرد:  به‌طورکلی مسیریابی (Routing) به معنی ارسال بسته از مبدا به مقصد بر اساس پروتکلها، آدرس لایه سومی (IP) و Routing Table یک روتر است.
وهاب‌زاده بابیان اینکه روترهای ژرف نخستین روترهای بومی و امن شبکه در کشور به شمار می‌روند، افزود: این دستگاه باهدف تامین نیاز شبکه‌های متوسط و بزرگ کشور و جایگزین کردن  روترهای خارجی تولیدشده‌اند و بر اساس نتایج تست‌های آزمایشگاهی معتبر داخلی و خارجی، توان فنی برابر و یا حتی بهتر از نمونه‌های خارجی را دارا است.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه  این روترها از سال ۱۳۹۰ تاکنون در شبکه‌های سازمان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند گفت: این دستگاه‌ها توانسته‌اند نتایج عملکردی موفقی از خود بر جای گذاشته‌اند.  همچنین با توجه به امنیت بالای روترهای ژرف و در اختیار بودن دانش تولید آن‌ها و درنتیجه قابلیت خاص‌منظوره‌سازی برای شبکه‌های هدف موردنیاز و همچنین پشتیبانی و آموزش کامل، این روترها نسبت به نمونه‌های خارجی بسیار ارجحیت دارند.
وهاب‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در زیرساخت اکثر شبکه‌های دولتی و نظامی کشور از برندهای خارجی مسیریاب استفاده می‌شود گفت: استفاده از محصولات خارجی موجب بروز مشکلات و مخاطرات مهمی از جمله دغدغه‌های امنیتی استفاده از محصول آمریکایی/اسرائیلی در قلب زیرساخت شبکه‌های حساس و حاوی اطلاعات محرمانه کشور، عدم وجود پشتیبانی به علت وجود تحریم‌ها و دلایل امنیتی دیگر و امکان جلوگیری از خرید و ورود محصولات به ایران توسط شرکت‌های سازنده به علت قوانین مربوط به تحریم‌ها همچنین ارزبری بالای خرید این محصولات به علت قیمت بالای آن‌ها می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر استفاده از قابلیت‌های داخلی در کشور گفت:  اطمینان از عدم وجود تروجآن‌ها و سایر آلودگی‌های امنیتی، کاهش قیمت نهایی محصول مسیریاب، رفع وابستگی و حداقل نمودن خروج ارز از کشور، امکان توسعه خاص-منظوره سخت‌افزار بر اساس نیاز سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و ... سبب می‌شوند تا استفاده از این محصولات استراتژیک با امنیت بالا و قابلیتهای موردنیاز شبکههای داخلی الزامی باشد.


مشخصات روترهای ژرف
اولین روتر بومی دارای تاییدیه اروپایی IXIA، دارای تاییدیه از آزمایشگاه معتبر دانشگاه صنعتی شریف، تولید روتر بومی در ردههای Access و Distribution و Core، سازگاری کامل با سایر روترهای موجود نظیر سیسکو، ژونیپر، هواووی و ...، پشتیبانی از نرخ گذردهی بالا و پشتیبانی از پروتکل‌های مسیریابی داینامیک نظیر ISIS، OSPF، RIP، BGP و EIGRP همچنین  از امکانات مختلف امنیتی نظیر فایروال، تونل زنی IPSec، تونل زنی GRE و ... از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های روترهای ژرف است که می‌توان به آن اشاره کرد.
از دیگر مشخصه‌های این دستگاه تولیدی می‌توان به برخورداری از امکانات مختلف جهت مدیریت ترافیک نظیر QoS، NAT و ...، برخورداری از امکانات مختلف مدیریتی نظیر SNMP، Netflow، Syslog و ...، پشتیبانی از امکانات و پروتکلهای مهم ارتباط صوتی نظیر SIP، H۳۲۳ و ...، امکان دسترسی از راههای مختلف نظیر ارتباط کنسول، SSH و دسترسی به Web-UI امن و پشتیبانی از انواع ماژولهای LAN و WAN همچنین پشتیبانی از انواع پروتکلهای شبکه از قبیل MPLS، IPv۶، IPv۴ و ... اشاره کرد.
بر اساس این گزارش؛ نمایشگاه استمراری دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، باهدف فرهنگ‌سازی، ترویج و حمایت از دستاوردهای دانش‌بنیانی، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به همت ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی؛ به‌صورت استمراری برگزار می‌شود.
پایان پیام/۳۲