عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: از اجرای برنامه‌های پرهزینه و وقت‌گیر که آورده‌ای برای دانشگاه ندارد اجتناب کنید

گالری عکس
در این نشست که ۳۱ تیرماه ۹۷ در سالن شورا تشکیل شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور به نتایج نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: دو هفته بنا به دلایل مختلف که یکی از آن، همزمانی با نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بود هیئت‌رئیسه دانشگاه تشکیل نشد.
وی افزود: در نشست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به نکاتی ازجمله ارسال به‌موقع پرونده‌های بیمه به سازمان‌های بیمه‌گر تاکید شد که مورد حساسیت و دقت نظر دانشگاه هم بود.  لذا از دکتر بیگلر خواستیم با بیمارستان‌ها در این زمینه هماهنگی بیشتری صورت گیرد.
دکتر کریمی مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی را از دیگر نکات مورد تاکید وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها  درزمینهٔ کنترل جذب نیروی انسانی و نحوه پرداخت، جز مراکزی هستند که جای کار بسیاری دارند و بشخصه تاکیددارم باید دقت نظر بیشتری در مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی صورت گیرد.
رییس دانشگاه، نکته دیگر را برخورد با متخلفین و قاطعیت در تصمیم‌گیری با متخلفان برشمرد و گفت: امیدواریم تخلفی در دانشگاه صورت نگیرد اما اگر موارد نادری هم مشاهده شد باید به‌طور منطقی با آن برخورد کنیم.
وی تلاش تیمی را از دیگر اصول مورد تاکید در اجلاس روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: کار تیمی در برخی از سیستم‌ها کمرنگ و فردگرایی قالب است اما خوشبختانه در این دانشگاه تلاش تیمی وجود دارد و جادارد از همه همکاران تشکر کنم.
دکتر کریمی با اشاره به تاکید وزارت بهداشت مبنی بر اجرایی نشدن هرگونه بخش‌نامه جدیدی که بارمالی به همراه دارد یادآور شد: نکته دیگری که وزیر بهداشت بر آن تاکید داشتند پرهیز از هرگونه سفارش و سفارش پذیری بود.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر بازنگری، سنت‌هایی که در دانشگاه گذاشته‌شده است گفت: زمان آن رسیده سنت‌هایی که در طول زمان در واحدهای مختلف پایه‌گذاری شده بازبینی شود و هرکدام که سطح، کیفیت و محتوای آن درخور شان دانشگاه است حفظ و هرکدام که مغایر سبقه درخشان دانشگاه است برای آن تصمیم جدی گرفته شود.
وی افزود: بعضی از کارها انقدر سنتی و در اثر روزمرگی انجام‌شده که تصور می‌کنیم  به جزئی از دانشگاه تبدیل‌شده‌اند درحالی‌که باید همه این اقدامات ازجمله  جشنواره‌ها، بزرگداشت‌ها و سمینارهای علمی که تحت عنوان‌های مختلف برگزار می‌شود مورد بازبینی قرار گیرند و هرکدام که محتوا و اثربخشی لازم را ندارد تعدیل و یا تجمیع شوند. چراکه برای برگزاری هریک از آن‌ها علاوه بر هزینه‌های مادی، وقت، فکر و اعتبار و هویت دانشگاه هزینه می‌شود.
دکتر کریمی از معاونان خود خواست از اجرای جشنواره‌ها و سمینارهای پرهزینه و وقت‌گیر که آورده‌ای برای دانشگاه ندارد پرهیز کنند و گفت: دانشگاه دفتر دانش‌آموختگانی دارد که اخیراً بنیاد دکتر بهادری نیز در کنار آن ایجادشده است؛ لذا از دکتر امینی می‌خواهم هدف اولیه تاسیس این بنیاد و نحوه ارتباط آن با دانشگاه را بررسی کند و اگر این ارتباط منطقی بود ادامه پیدا کند در غیر این صورت جداسازی صورت گیرد.
رییس دانشگاه در توصیه خود در برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی گفت: اگر این جشن‌ها در هریک از دانشکده‌ها ضروری و دارای پشتوانه لازم است برگزار شود اما بشخصه به اجرای مراسمی خارج از محیط دانشگاه اعتقاد ندارم. اما اگر دانشگاه امکانات برگزاری چنین مراسمی را ندارد بگذارید مسئولان دانشگاه متوجه شوند که بعد از گذشت این‌همه سال، هنوز سالن مناسب و درخور شانی برای این مراسم وجود ندارد. جشن دانش‌آموختگان به کنار، دانشگاه حتی فضای مناسبی برای دعوت از هیئت‌رئیسه دانشگاه‌های دیگر ندارد. این درحالی‌است که در این سال‌ها دانشگاه‌های شهر تهران و شهرستان‌ها سالن‌ها و امکانات خوبی را برای خود فراهم کرده‌اند.
دکتر کریمی  با یادآوری دوباره ابراز نارضایتی دانشجویان از محیط تحصیل و زندگی خود در خوابگاه‌ها تاکید کرد: مگر وظیفه اصلی دانشگاه تربیت دانشجو نیست پس چرا دانشجویان باید در فضای فیزیکی نامناسب دانشکده‌ها تحصیل و در شرایط بد ساختمان‌های خوابگاه‌ها زندگی کنند.
وی با تاکید براینکه باید با نگاه عمیق نیازهای واقعی دانشگاه را شناسایی کنیم افزود: درحال حاضر مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های مدرن با امکانات پیشرفته متعددی در دانشگاه وجود دارد که البته تولیدات علمی ارزشمندی هم دارند اما در دانشگاهی که حدود ۱۲ هزار دانشجو دارد باید تناسبی بین رشد پژوهشکده‌ها و خوابگاه‌های آن وجود داشته باشد.
رییس دانشگاه بابیان اینکه در این دوره باوجود شرایط تحریم و کمبودهای مالی، دانشگاه در حد توان خود و با جلب حمایت‌های بیرونی برای رفع این کمبودها تلاش می‌کند افزود: در همین دوره باوجود شرایط نامساعد اقتصادی و با کمک گرفتن از واحدهای درآمدزای دانشگاه می‌توان وضعیت یک‌به‌یک خوابگاه‌ها را بهبود بخشید و یا  سالنی را در موزه ایجاد کنیم که میزبان جلسات وزارتخانه و دانشگاه‌های دیگر باشد تا اگر سودی در این کار است عاید دانشگاه نیز بشود.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود تاکید کرد: امیدوارم همه دوستان با حسن نظر،  دقت و تلاش خود به رفع کاستی‌های دانشگاه کمک کنند و در این عرصه موفق باشند.

پیش از دستور

در ادامه، جلسه دکتر مرعشی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه از به‌روزرسانی و ارتقا سیستم اتوماسیون و امکان مشاهده نامه‌های اداری از طریق موبایل و تبلت خبر داد.
سپس دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه به تشریح کمبود اعتبارات و راهکارهای اجرایی برای اداره بهینه  دانشگاه در این شرایط پرداخت.

بررسی دو دستور

پس‌ازآن نخستین دستور جلسه موردبررسی قرار گرفت و دکتر دلاوری معاون بهداشت و دکتر صدرایی رییس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشت به تشریح وضعیت بهداشت منطقه تحت پوشش دانشگاه پرداختند.
دکتر دلاوری بابیان اینکه بهداشت محیط حوزه‌های مختلف بسیاری را در برمی گیرد گفت: در سال ۹۶ به نسبت سال‌های پیش میزان نظارت‌ها در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست، محیط کار و مزارع و...دو و نیم برابر رشد داشته است.
دکتر صدرایی نیز بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران ازنظر جغرافیایی بخش مهمی از بهداشت محیط شهر تهران را بر عهده دارد گفت: دانشگاه در محدوده تحت پوشش خود به وسعت ۲ هزار و ۵۶۷ کیلومترمربع با چالش‌های مدیریت پسماندهای شهری و پزشکی، فاضلاب و آبیاری زمین‌های کشاورزی با آن، بوی نامطبوع و آلودگی در مسیر فرودگاه امام، نظارت بر عرضه غذا، آب شرب، آلودگی هوا، دخانیات و اماکن عمومی مواجه است و برای هریک از این موارد باید برنامه‌ریزی کند.
وی بابیان اینکه روزانه حدود ۸ هزار تن پسماند شهری در منطقه ارادکوه کهریزک دفع می‌شود گفت: نحوه حمل پسماندها و دفع آن، آلودگی‌های متعددی را به همراه دارد که باید بر آن نظارت جدی وجود داشته باشد.
دکتر صدرایی با اشاره به مسئله آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب گفت: باوجود آموزش به کشاورزان و برخورد با متخلفان آبیاری با این روش کنترل‌شده، اما خارج از محدوده دانشگاه در مواردی هنوز از این شیوه استفاده می‌شود که رایزنی‌های لازم برای رفع این مشکل درحال انجام است.
رییس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشت با اشاره به اقدامات گسترده صورت گرفته در تامین بهداشت محیط  گفت: سامانه ۱۹۰ برای رسیدگی به شکایات مردمی فعال‌شده و پس از رسیدگی به شکایات، نتیجه را به فرد شکایت‌کننده گزارش می‌دهد.
در ادامه دکتر اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت، به معرفی برنامه‌های دانشکده و چالش‌های پیش روی آن پرداخت و گفت: در دانشکده بهداشت ۱۲۰ عضو هیئت‌علمی در ۱۲ گروه آموزشی فعالیت دارند  و یک هزار و ۳۶۶ دانشجو در۳۴ رشته مقطع تکمیلی تحصیل می‌کنند.
وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های دانشکده بهداشت گفت: ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و بین‌الملل و... و آغاز و توسعه تدریجی فعالیت‌های مرتبط با معاونت‌های بهداشت و اجتماعی در دستور کار این دانشکده قرار دارد.
دکتر اکبری ساری بابیان اینکه باوجود حس همدلی و اعتماد در دانشکده بهداشت، چالش جدی وجود ندارد، مهم‌ترین مسائل دانشکده را به تفکیک حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، بین‌الملل تشریح کرد.
وی با اشاره به تلاش دانشکده بهداشت در راستای تاکید رییس دانشگاه در ایجاد تعامل و همکاری با معاونت‌های بهداشت و اجتماعی گفت: فیلد دانشکده بهداشت جامعه است و در آغاز توسعه همکاری‌های دانشکده با معاونت‌های مربوطه هستیم.
در پایان جلسه نیز هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری