عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

با حضور رییس دانشگاه نشست کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی برگزار شد

گالری عکس
در این نشست که یکشنبه ۳۱ تیر۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر موسوی رییس دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه، هدف از تشکیل این کمیته را پیشگیری و آسیب‌شناسی خطاهای احتمالی در دانشگاه عنوان کرد و گفت: این کمیته به‌منظور ارائه راهکارهای اجرایی اصلاح قوانین و فرآیندها، تشویق افرادی که وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهند و موجب افزایش رضایتمندی می‌شوند تشکیل‌شده است.
دکتر موسوی از برگزاری ماهانه این جلسه در دانشگاه خبر داد و گفت:  این کمیته براساس قانون ارتقا نظام سلامت اداری و مقابله با فساد اداری و مصوبات شورای عالی اداری ریاست جمهوری مبنی بر صیانت از حقوق شهروندی در دانشگاه تشکیل‌شده و رییس دانشگاه به‌عنوان بالاترین مقام، ریاست کمیته سلامت اداری را برعهده دارد و دفتر رسیدگی به شکایات اجرایی شدن مصوبات جلسه را پیگیری می‌کند.
وی افزود:  در جلسه آینده راهکارهای اجرایی جلوگیری از خطاها و بررسی علل بروز شکایات از سوی مراجعه‌کنندگان و کارکنان موردبررسی قرار می‌گیرد.
در ادامه هریک از اعضای کمیته به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

انتخاب مدیران شایسته و نظم مالی راهکار ارتقا سلامت اداری

سپس رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت: فساد در هر دستگاهی ناشی از عملکرد مسئولان آن است اگر مسئول هر واحد در استخدام‌ها و مسائل مالی تخلف نکرده و از جایگاه خود و امکاناتی که در اختیار دارد سوءاستفاده نکند می‌تواند سیستم را به سمت سلامت اداری هدایت کند.
وی بابیان اینکه فساد ابعاد مختلفی دارد و همیشه شامل فساد مالی نمی‌شود افزود: گاهی یک نگاه،  پاسخ دادن و ندادن به یک سلام نیز می‌تواند این مقوله را دربرگیرد. لذا اولین راه برای ایجاد سلامت اداری انتخاب مدیران شایسته و درستکار در رده‌های مختلف است چون حتی اگر  فرآیندها را اصلاح کنید افراد نادرست راهی برای دور زدن سیستم پیدا می‌کنند.
دکتر کریمی با اشاره به الگوهای کشورهای پیشرفته در سلامت اداری گفت: باوجوداینکه هرروز از رسانه‌ها  و جلسات مختلف مردم را به‌درستی نصیحت می‌کنند اما بازهم تخلفات میلیاردی کشف می‌شود به این دلیل که مسئولان سازمان‌ها باید خودشان از سلامت نفس لازم برخوردار باشند.
وی افزود: اگر من به‌عنوان رییس دانشگاه سفارشی نیرویی را استخدام و اعضای خانواده‌ام را وارد سیستم نکنم و به آنان مسئولیت ندهم این نگاه به کل سیستم تسری پیدا می‌کند. برعکس آن نیز وجود دارد اگر فردی را خارج از روال اداری جذب سیستم کنم این فرصت برای سایر مدیران فراهم می‌شود.  در مرکز قلب با اینکه ۱۶ سال مسئولیت آن را برعهده داشتم و هزار و ۳۰۰ نفر را جذب کردم نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که به فاصله  ۵ نسل با من ارتباط فامیلی داشته باشد. با این رویکرد است که سیستم یاد می‌گیرد چگونه عمل کند.
دکتر کریمی گلوگاه دیگر پس از نیروی انسانی را بخش مالی دانست و گفت: چرخش مالی دانشگاه زیاد است و منافذ نفوذ برای خطا وجود دارد در این شرایط نیز اگر رییس مجموعه توصیه‌ای در خرید از یک شرکت خاص و تهیه یک برند و... نداشته باشد کم‌کم اعضای مجموعه نیز از این رویکرد تبعیت می‌کنند.
رییس دانشگاه با اشاره به نتایج ارزشیابی‌های مثبتی که از دانشگاه صورت گرفته است تصریح کرد: ۹۷ درصد، دانشگاه در عرصه سلامت اداری موفق عمل کرده است که نتیجه خوبی است؛ اما باید برای آن سه درصد باقی‌مانده نیز راه‌حل ارائه شود. لذا این کمیته در قدم اول باید آماری از خطاها و شکایاتی که از دانشگاه صورت می‌گیرد را استخراج و سپس برای آن راهکار ارائه دهد.
وی بابیان اینکه نمی‌توان در گیرنده خدمت رضایتمندی ایجاد کرد مگر اینکه  ارائه‌دهنده خدمت از محیط خود راضی باشد افزود: یکی از دلایلی که در کشورهای پیشرفته تخلف صورت نمی‌گیرد همین آگاهی مردم از حقوق اولیه‌شان است اما بیماران ما در بیمارستان حقوق خود را نمی‌دانند. در کنار آن باید احترام کارکنانی که شبانه‌روز به بیماران خدمت می‌کنند رعایت شود. لذا اگر نتوانیم حقوق اولیه افرادی که در دانشگاه خدمت می‌کنند را تامین کنیم نمی‌توانیم در گیرندگان خدمت هم رضایتمندی ایجاد کنیم.
دکتر کریمی خطاب به مدیران واحدهای مختلف دانشگاه گفت: اگر شما مسئولیت خود را به‌درستی انجام دهید شکایات به مقام بالاتری منتقل نمی‌شود اما اگر کوتاهی صورت گیرد مردم به مقامات بالادستی شکایت خود را منتقل می‌کنند لذا هر مسئله‌ای که در دانشگاه اتفاق می‌افتد باید به‌درستی ریشه‌یابی و حل شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری