عمومی | بنیاد ملی نخبگان

مستعدان برتر از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کردند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای زمینه‌سازی برای حضور موثر اجتماع نخبگانی در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی و افزایش مهارت‌های تخصصی آنان، برنامه بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور (اصفهان) به همت بنیاد نخبگان چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

مجتبی بنیادیان؛ رییس بنیاد نخبگان چهارمحال‌وبختیاری در همین خصوص گفت: این بازدید با هدف آگاهی از پیشرفت‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور و توان فنی و مهندسی بالای متخصصان ایرانی و همچنین ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در بین اجتماع نخبگانی، برگزار شد.

در این بازدید شرکت‌کنندگان با تاریخچه تاسیس و دستاوردهای علمی و پژوهشی و اقتصادی این مجموعه آشنا شده و پس از آن با همراهی مسئولان مربوطه، از قسمت‌های مختلف بخش بیوتکنولوژی متابولیت‌های ثانویه و گیاهان‌دارویی، بخش تحقیقات کشت بافت پخش، تحقیقات ژنومیکس، بازدید کردند.

در بخشی دیگر از این برنامه، مهندسی ژنتیک و انتقال ژن با استفاده از تکنیک‌های آگروباکتریوم و تفنگ‌ژنی برای تولید گیاهان مقاوم به آفات، امراض و تنش‌های محیطی، تولید گیاهان هاپلوئید و لاین‌های دابل هاپلوئید جهت استفاده در برنامه‌های به‌نژادی و معرفی رقم، افزایش سطح پلوئیدی، جداسازی و ترکیب پروتوپلاست‌ها، توسط کارشناسان مربوط توضیح داده شد.

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۱۳۷۹ با هدف توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی در جهت حل مشکلات بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، ارتقاء سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست‌محیطی در راستای توسعه پایدار، تولید علم و ثروت و کمک به ایجاد اشتغال مولد و خوداتکایی در محصولات کشاورزی، تاسیس شده است.

این پژوهشکده با دارا بودن نیروی‌انسانی متخصص و متعهد و تجهیزات و زیر‌ساخت‌های پیشرفته توانسته است در مدت کوتاه فعالیت خود و دستاوردهای بسیار باارزش در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی کشاورزی دست یابد.

لازم به ذکر است، این پژوهشکده دارای شش بخش تحقیقاتی در ستاد و چهار پژوهشکده منطقه‌ای در استان‌های اذربایجان‌شرقی، اصفهان، گیلان و خراسان‌رضوی است.