عمومی | دانشگاه علم و فرهنگ

هنر، معنویت و گردشگری؛ خلق حس متعالی انسانی در تقرب به پروردگار

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو - رییس کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت - در ارتباط با موضوع هنر، معنویت و گردشگری مطالبی را بیان نمود. وی با اشاره به اهمیت موضوع معنویت در مطالعات هنر و گردشگری، هنر و معنویت را دو عنصر ناگسستنی دانست و گفت: هر چند ابزار هنر مادی است اما خمیر مایه اصلی آن معنویت است. همانطور که هنر اسلامی نیز نتیجه تجلی وحدت در کثرت است و وابستگی همه چیز را به خداوند متعال نشان می‌دهد در این فضای هنری انسان به هر سو رو کند به یاد خداوند متعال می‌افتد و خداوند در ضمیر او روشن می‌شود .

ایمانی خوشخو با تاکید به این‌که گردشگری نیز از معنویت جدا نیست، عنوان کرد: در فلسفه گردشگری مطالعات زیادی انجام شده است که نتیجه این مطالعات از گردشگری به عنوان وسیله رشد و پیشرفت یاد می‌کند و اگر تغییر و رشد در فرد گردشگر رخ ندهد آن فرد دچار نقص بوده است. رییس کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، اذعان کرد: همه گردشگران ضمن بازدید از معماری بناهای تاریخی و مذهبی در همه نقاط جهان، دارای یک حس مشترک هستند که این حس معنوی بوده و از طریق هنر منتقل می گردد. لذا عناصری چون زیبایی، مابعدالطبیعه، لذت، خیال، قرب الهی، همساز با سرشت انسانی و مقصد حقیقی، به عنوان محورهای هنر معماری و گردشگری هستند که از طریق حس مشترک معنوی در فطرت انسانی، افراد را از طریق گردشگری به یکدیگر متصل می‌نمایند؛ و این امر در فلسفه حرکت گردشگری رخ می‌دهد که هم‌راستا با اصول معنویت بوده و در مسیر تحقق حرکت انسان به سوی آفریدگار محقق خواهد گشت.

وی یادآور شد دو نگاه به موضوع صنعت وجود دارد، یک نگاه اقتصادی و دیگر نگاه هنری. در نگاه هنری، فن و حرفه خمیر مایه اصلی صنعت را تشکیل می‌دهد، چه بسا در گردشگری این فن، محوریت کلیدی مبانی هنر و گردشگری را از حیث زیبایی شناختی و اتصال با معنویت بیان می‌دارد. لذا فرآیند گردشگری محصولی را خلق می‌کند که انسان به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌شود .

در این نشست تخصصی جناب آقای دکتر اردکانی، رئیس اداره امور بین‌الملل حرم کریمه اهل‌بیت(س) و همچنین معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین فلاحی، ضمن تاکید به اهمیت شهر مقدس قم از حیث توجه گردشگران خارجی، گزارشی را از آمار گردشگران و نیز اقدامات فرهنگی آستان حرم حضرت معصومه علیها السلام ارائه نمودند.

دو تن از اساتید و هنرمندان عرصه معماری و هنر در این نشست با تشریح معماری اسلامی از حیث زیبایی شناختی و فرهنگ، ضمن اشاره به منحصر به فرد بودن معماری اسلامی در جهان، بر شناخت مفاهیم و معانی مکنون در بناهای ایرانی اسلامی، که هر یک از این مفاهیم دارای مبانی کلیدی از معنویت و هنر می باشند، تاکید نمودند.

لازم به ذکر است سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در اواخر مهرماه سال ۱۳۹۷ در شهر قم برگزار می‌شود. علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را از طریق سایت اصلی کنفرانس به نشانی http://icts-usc.ir با محوریت موضوعات زیر ارسال نمایند.

" معنویت راهی برای تحقق گردشگری پایدار

مبانی فلسفی و تعالی انسان در گردشگری

مبانی روانشناسی و سلامت معنوی در گردشگری

مبانی جامعه شناسی و تعامل اجتماعی در گردشگری

مبانی زیبایی شناسی فرهنگ، هنر و معماری در گردشگری

مبانی برنامه ریزی، اقتصاد و مدیریت در گردشگری با رویکرد معنوی"