عمومی | مجتمع آموزش عالی سراوان

پنجم اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین و روز مهندس گرامی باد

بسمه تعالی
پنجم اسفندماه مصادف با روز بزرگداشت دانشمند نامی ایران خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس رابه همه فعالین حوزه های علم مهندسی به ویژه همکاران هیات علمی، کارمندان و دانشجویان عزیز فنی و مهندسی تبریک عرض میکنیم.

روابط عمومی مجتمع

پنجم اسفند روز بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی و " روز مهندس " مبارک باد
پنجم اسفند که در تقویم ملی روز بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی و " روز مهندس " نامگذاری شده فرصتی است که از تلاش های بی شائبه و همت والای مهندسان متعهد و خدمتگزار قدردانی شود.
ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین در 5 اسفند سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء و سپس ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات را آموخت و در علوم روز به استادی تمام رسید .
روز مهندسی یادآور دانشمندان فرهیخته در تاریخ پرافتخار ایران اسلامی است که با اندیشه های ناب خود الهام بخش بسیاری از فنون مهندسی در جهان امروز هستند . در این روز بزرگ نام و یاد همه مهندسینی را که در راه اعتلای انقلاب و نظام اسلامی مخلصانه و بدون هیچ چشم داشتی جان و مال و آبروی خویش را در عرصه های مختلف نبرد حق علیه باطل ، چه در دوران آغازین انقلاب اسلامی و چه در 8 سال دفاع مقدس و چه در عرصه های سازندگی و بالندگی نظام اسلامی با پشتیبانی از ولایت فقیه، با علمی نافع، دانشی الهی و خلاقیتی وصف ناپذیر تا صعود به قله های پیشرفت و جهانی شدن حکومت اسلامی صرف کرده اند گرامی داشته می شود،
" مهندسی" در فرهنگ ما علاوه بر نگاه سخت افزاری و فنی، در برگیرنده کاربرد خلاقانه اصول علمی از عوامل طبیعی و شرایط خاص هر جامعه است . تفکر "مهندسی" از بدو پیدایش بشر با الهام از طبیعت بوجود آمده است و وقتی با سرچشمه لایزال و عرفان پیوند داشته باشد مهندسی به تکامل می‌رسد . توازن، دقت، ظرافت، سازگاری، جامعیت و سیستم و فرآیند و عملکرد برنامه‌ریزی از مفاهیم زیربنایی مهندسی است .
رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش ویژه مهندسین جوان در کشور در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز پس از آن اشاره فرموده و تلاش های جامعه مهندسان کشور در برهه های گوناگون و علی الخصوص در دوران پرتلاطم دفاع مقدس را شایسته تقدیرمی دانند. ایشان می فرمایند: " یک نکته در زمینه‏‌ مسائل مربوط به مهندسین کشور نقش مجموعه‏‌های جوان مهندسی در مسائل انقلاب بود؛ هم در دوران مبارزات انقلابی، جزو پیشروان مبارزات بودند؛ هم بعد از پیروزی انقلاب، بخصوص در دوران دفاع مقدس"
در عصر مدرنیته نیز بسیاری از دستاوردهای علمی مانند آی تی، آی سی تی و نانو، مرهون علم مهندسی است و نقش و دستاورد های مهندسان ایرانی در طول تاریخ درخشان بوده بویژه در بخش میراث فرهنگی نقش مهندسی بسیار زبانزد و خلاق است . نقش مهندسی به عنوان محور اصلی و یکی از ارکان موفقیت در طول تاریخ جمهوری اسلامی است. با نگاه به دستاوردهای جنگ تحمیلی و پیروزی انقلاب اسلامی شاهد نقش جوانان در عرصه های مختلف جهادی خواهیم بود. رهبر فرزانه انقلاب در فراز دیگری ازسخنان خود خطاب به جامعه متخصصین و مهندسین می فرمایند: " کاری که شما باید بکنید این است که اوّلاً این مسئله‏‌ی «ما میتوانیم» - که خوشبختانه یک شعار مقبولی در نزد همه‏‌ی انسانهای منصف در این کشور است - را به مردم نشان بدهید " ایشان علاوه بر آن بر انجام این مهم تاکید می فرمایند که : " در بخش های مختلف تلاش کنید که کارهای نکرده انجام بگیرد ".
مهندسین کشور مرجع اصلی ارایه خدمات برای کیفی سازی و بهره گیری مطلوب و اقدامات موثر در اجرای منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی هستند . افزایش قشر تحصیل کرده و متخصص در حوزه فنی و مهندسی، فرصتی مناسب برای شکوفایی و پیشرفت است و توجه، حمایت و برنامه ریزی از ظرفیت‌های موجود مهندسی کشور علاوه بر ایجاد امید در جوانان می‌تواند در اشتغال و بهبود فضای کسب و کار ایفا کند . استفاده بهینه از منابع، یک ضرورت برای توسعه اقتصادی کشور است که باید با برنامه‌ریزی و ارزیابی با تاسی از علم مهندسی به ان اهتمام داشت .
مقام معظم رهبری صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی را نیز یک ضرورت مهم دانسته و می فرمایند: " شما کاری کنید که محصولات مهندسی در مبادلات کشور حضور داشته باشند... سعی کنید که این فشار واردات بر کشور را کم کنید؛ کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود. "
پنجم اسفند ماه، روز بزرگداشت مهندسین گرانقدر این مرز و بوم و تجدید میثاق مهندسین با آرمان های معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و نظام جمهوری اسلامی ایران بر همه همکاران هیات علمی، مسولین و بالاخص دانشجویان حوزه های مختلف مهندسی مجتمع تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم .