عمومی | دانشگاه صنعتی سجاد

جلسه ارائه گزارش نهایی پروژه «مطالعه و تعیین فرصت­های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و گاز استان»


پروژه مطالعه و تعیین فرصت­های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و گاز استان خراسان در نیمسال دوم سال ۱۳۹۶ به سفارش اتاق بازرگانی مشهد و به کارفرمایی شرکت گاز استان خراسان و مشاوره دانشگاه صنعتی سجاد تعریف شد. جناب آقای پروفسور علی حائریان اردکانی به عنوان مجری پروژه و تیم اجرایی: آقای دکتر ابراهیم رضایی نیک به عنوان مشاور پروژه و آقای مهندس مرتضی مهاجر و سرکار خانم مهندس محدثه محمدی بعنوان همکاران اجرایی پروژه با ایشان همکاری داشتند.
این پروژه مدت ۹ ماه به طول انجامید و خروجی‌ آن برای اتاق بازرگانی، کمسیون سرمایه‌گذاری اتاق و شرکت گاز و برق استان بسیار حائز اهمیت بوده و بستری را برای سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی آماده نموده است. به طور خاص پس از بررسی بیش از ۲۰ گزینه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و تبدیل انرژی و با در نظر گرفتن بیش از ۲۶ معیار و زیر معیار تاثیرگذار بر هدف مساله (اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی)، دو گزینه ایجاد و احداث مزرعه بادی و مزرعه خورشیدی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند و به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری برتر استان معرفی شدند.
در انتها نیز موارد زیر به عنوان پروژه‌های تحقیقاتی آتی توسط مجری پروژه اعلام گردید.
تحلیل کامل‌تر عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در گزینه‌های مورد نظر تولید و تبدیل انرژی به ویژه گزینه‌های مرتبط با گاز
تحلیل کامل‌تر مطالعات فنی و اقتصادی برای گزینه‌های خورشیدی و بادی با توجه به پارامترهای کلیدی از جمله: نوع تکنولوژی، حجم سرمایه‌گذاری، مکان‌های دقیق سرمایه‌گذاری و ...
بررسی موانع سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی با تاکید بر استان خراسان
پایش و عارضه‌یابی وضعیت مجوزهای صادر شده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی
شناسایی و اولویت بندی طرح های مدیریت مصرف انرژی(تعویض کولرهای آبی، یخچال های قدیمی، اصلاح روشنایی معابرو ساختمان ها،...)
پیاده‌سازی چهارچوب روش پیشنهادی تحقیق حاضر برای سایر صنایع و خدمات در اولویت بندی و تخصیص منابع به گزینه ها با توجه به کمبود منابع به ویژه منابع مالی
بررسی و ارزیابی گزینه های نوین تولید انرژی (تردد در مکان های پرجمعیت، ...)