عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کمیته بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر برگزار شد


کمیته بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر با حضور مسئولین واحدهای ستادی و مراکز شهرستان چرام در ستاد شبکه و بهداشت و درمان چرام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان چرام؛ سرپرست شبکه بهداشت درمان چرام در این کمیته با بیان اینکه هفته جهانی شیر مادر دهم تا شانزدهم مرداد ماه برگزار می شود، گفت: کمیته داخلی جهت برنامه ریزی و ارائه نظرات و پیشنهادات و هماهنگی های لازم برای برگزاری هر چه باشکوهتر و موثرتر هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با شعار "تغذیه با شیر مادر زیر بنای زندگی سالم با حضور " حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم شیر دهی با شیر مادر برگزار شد.

علی جعفری فر در راستای بزرگداشت این هفته بر کار جمعی، استفاده از کلیه امکانات و ارتباطات جهت جلب مشارکت جامعه و اطلاع رسانی در مورد ارزشهای تغذیه با شیر مادر تاکید نمود .

وی تصریح کرد: مشاوره شیردهی به مادران باردار و شیرده درمورد مزایای شیر مادر در مراکز و پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت، پخش فیلم آموزشی در خصوص تغذیه به شیر مادر در سالن انتظار مراکز جامعه سلامت در هفته شیر مادر، چاپ بنر و پوستر جهت نصب در سطح شهر و مراکز جامعه سلامت و خانه های بهداشت از جمله مصوبات این کمیته است.

جعفری فر در ادامه برگزاری کمپین آموزشی با موضوع تغذیه با شیر مادر در کلاس آمادگی برای زایمان در شهر چرام، برگزاری کارگاه آموزشی شیر مادر جهت پرسنل شبکه بهداشت و درمان، مربیان مهد کودکها و بانوان کلیه ادارات شهرستان را از دیگر مصوبات این کمیته عنوان کرد .

کارشناس مسئول بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان چرام، نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه اکسی‌توسین باعث انقباضات رحم شده و آن را به تدریج به اندازه طبیعی خود بازمی‌گرداند، گفت: از آثار فیزیولوژیک شیردادن به کودک ترشح اکسی‌توسین است که از بخش پشتی غده هیپوفیز در اثر مکیده‌ شدن پستان توسط طفل شیرخوار ترشح می‌شود.

سکینه مرادیان افزود: در نخستین روزهای پس از زایمان، آغوز با ترکیب متراکمی از فاکتورهای ایمنی‌بخش(مانند گلبول‌های سفید، ایمونوگلبولین A و آنتی‌بادی‌ها همراه با فاکتور آنتی‌ تریپسین که مانع تجزیه آنها می‌شود) ترشح شده و در حقیقت نوعی مصونیت را در حساس‌ترین و آسیب پذیر ترین دوره زندگی کودک را فراهم می کند .

به گزارش وب دا؛ دهم تا شانزدهم مرداد ماه به نام هفته جهانی تغذیه با شیر مادر  با شعار "تغذیه با شیر مادر زیر بنای زندگی سالم "نامگذاری شده است.۱۸-۱۵

انتهای پیام/