عمومی | دانشگاه یزد

آغاز به کار کانون تفکر گردشگری در دانشگاه یزد

کانونهای تفکر دانشگاه یزد: گام هایی برای ایجاد دانشگاه متعهد به جامعه
به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، دکتر محمد صالح اولیاء رییس دانشگاه یزد در این نشست پس از اشاره به تجربه یکسال و نیمه حاصل از تصویب آیین نامه تشکیل کانونهای تفکر در هیئت رئیسه دانشگاه یزد در جهت ایفای صحیح رسالت اجتماعی دانشگاه، به بیان تجربیات حاصل از تشکیل کانونهای چهارگانه آب، شهر هوشمند، سلامت اجتماعی و اقتصاد دانش بنیان پرداخته و از زحمات دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به عنوان رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد تشکر کرد.
به گفته وی اگر بتوانیم در چنین جلساتی ذهنمان را در حوزه‌های موضوعی مختلف به هم نزدیک و به تصوری مشترک از واقعیات موجود دست یابیم و اگر بتوانیم پیرامون مسائل و فرصتهای استان، اجماعی میان نخبگان استان ایجاد کنیم قطعا نتایج ملموس و تاثیرگذاری برای استان به دست خواهد آمد.
دکتر اولیاء با تاکید بر حرکت دانشگاه به سمت ایجاد یک دانشگاه متعهد به جامعه، همکاری سایر بخشها را مهم ارزیابی کرد.

تعریف، تاریخچه، ویژگیها و وظایف کانونهای تفکر
دکتر علی دلشاد دبیر کانون و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست، کانون تفکر (Think Tank) را نهادی دانست که ایده‏ها یا مشاوره‏هایی را بر اساس کنش جمعی و سلسله مراتبی در مورد مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ارائه می‏کند و سازمان‏ها، نظریه‏پردازان و اندیشمندان را به خدمت می‏گیرد تا در زمینه مسائل کلان، تحلیل‏ها و دستورالعمل‏هایی برای سیاست‏گذاری فراهم کند.
وی پس از ارائه توضیحاتی در رابطه با تاریخچه کانونهای تفکر در دنیا به خصوص از زمان جنگ جهانی دوم به بعد و افزایش تعداد این کانونها از دهه ۱۹۷۰ به بعد، به اهمیت و تاثیرگذاری بیشتر کانون‏های تفکر در دهه‎های اخیر و نهادینه‏شدن کانون‏های تفکر در ساختار کشورهای توسعه‎یافته اشاره و ویژگی کانونهای تفکر را جمع اندیشی، تولید فرآورده‌های فکری و انتقال به مخاطب، معطوف بودن کوششها به مسائل روز و درگیر نشدن در مسائل اجرایی و تشریفات رسمی سیاستگذاری دانست.
به گفته دکتر دلشاد، با توجه به ماهیت چندبخشی، متنوع و گستره وسیع اثرگذاری صنعت گردشگری، ذینفعان متعدد و قدرتمندی در این بخش حضور داشته و موفقیت فعالیت‏های گردشگری منوط به وجود نهادی است که به ارائه تحلیل و پیشنهاد در این زمینه بپردازد و با هم‏اندیشی و تحلیل‏های مناسب و متناسب، پیشنهاداتی مبتنی بر نظریه وضعیت آخر (برد-برد) را ارائه کرده و رضایت حداکثری برای تمامی ذینفعان کسب کند، در غیر این‏صورت شکست این فعالیت‏ها گریزناپذیر خواهد بود.
وی گفت: کانون تفکر گردشگری با ایجاد زمینه‏های مشارکت بین ذینفعان مختلف توسعه گردشگری استان یزد، از جمله بخش دانشگاهی، بخش دولتی و عمومی، بخش خصوصی و صاحبان کسب‏وکارهای مرتبط، مردم محلی، سازمان‏های مرد‏م‎نهاد و ...، به تحلیل راهبردها، سیاست‏ها و رویه‏ها و طرح پیشنهادها و در نهایت همکاری و همیاری در زمینه‏های اجرایی صنعت گردشگری استان یزد پرداخته و توسعه موثر گردشگری استان یزد با تاکید بر ابعاد سه‏گانه پایداری اقتصادی، زیست‏محیطی و فرهنگی-اجتماعی را تسهیل و ترویج خواهد نمود.
دکتر عطار نیز در ادامه با مروری بر تاریخچه تاسیس کانونهای تفکر در دنیا و نقش دانشگاه ها به عنوان متولیان آنها، هدف اصلی تشکیل کانونهای تفکر در دانشگاه یزد را تبادل ایده و نظرات و ایجاد اجماع بر سر مشکلات و معضلات استان دانست.
به گفته وی، استان یزد، استانی برخوردار از نظر سرمایه‌های سازمانی، انسانی و اقتصادی است اما از نظر توان هم افزایی میان این سرمایه ها مشکلات جدی ای وجود دارد. کانونهای تفکر دانشگاه یزد با هدف حل و فصل بخشی از مشکل جدابودگی این سرمایه ها شکل گرفته و انشاالله با توجه به دستاوردهای خوبی که در طول یک سال گذشته به دست آمده، خدمات این کانونهای تفکر بتواند در دو بخش حل چالشها و تقویت مزیت های استان به خصوص در حوزه آینده دار گردشگری مفید باشد.

اهمیت روش فکر کردن و تمرکز بر شکل دادن به منافع مشترک
مهدی محمدمهدی شرافت رئیس کانون، پس از بیان نکاتی در زمینه نقش روش شناسی صحیح و تفکرات فارغ از پیش داوری در پیشبرد مباحث کانونهای تفکر، به تبیین نقش و اهمیت صنعت گردشگری برای استان پرداخته و پیشنهاد ارائه بازتعریفی از این صنعت ازسوی کانون را مطرح کرد.
به گفته وی ضروری است با صحیح فکر کردن و جمعی فکر کردن، راهکارهای نهادینه کردن اقدامات حوزه گردشگری استان مورد بررسی قرار گرفته و به انسجام سازمانی و عملیاتی فارغ از مرزهای موجود دست یافت.
دکتر محمد حسین سرائی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گردشگری را صنعتی وسیع و گسترده که شامل مزایا و فرصتهای متعدد برای استان است دانست که می تواند متفکران، اندیشمندان و شرکتهای متنوعی را گرد هم آورده و منافع مشترک ایجاد کند.
دکتر محسن رفیعیان عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پس از تحلیل اثرات ثبت جهانی یزد بر قیمت ملک به خصوص در بافت تاریخی شهر یزد و بررسی وضعیت اتاق فکرهای متعدد موجود در ارتباط با صنعت گردشگری استان، پیشنهاد داد این کانون پس از انجام مطالعات وسیع در مورد وضعیت گردشگری کشور و استان به ارائه راهکارهایی متفاوت در ارتباط با آینده این حوزه بپردازد.
جلب مشارکت همه دست اندرکاران حوزه گردشگری
حمید رفیعی معاون سابق سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و مدیر سرمایه گذاری و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد، گردشگری را صنعتی دانست که قابلیت جایگزینی با صنایع پر آبخواه، آلاینده و پرهزینه استان را دارد به شرطی که اجماع و هم اندیشی و بسترسازی مناسب در این حوزه اتفاق بیافتد.
به گفته وی کانون باید از همه دست اندرکاران حوزه گردشگری استان به خصوص تشکل های خصوصی صاحب نظر در این حوزه و اداره میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی گردشگری استان در جلسات استفاده، نظرات مخالف سنتی موجود در ارتباط با گردشگری را توجیه و تعدیل تا در نهایت نقطه اتصالی میان دانشگاه و نهادهای اجرایی استان ایجاد شود.
طرح یزد به عنوان مرکز شهرهای پایدار دنیا
سیدرضا بهادری مسئول اجرایی کمیته گردشگری پایدار استان یزد پس از تشریح عملکرد و نتایج کمیته پایدار گردشگری استان یزد به عنوان اولین کمیته در کشور، به مزایای فرهنگی و معنوی حاصل از ترویج صنعت گردشگری پایدار در زمینه حفاظت از محیط زیست و به حداقل رساندن آسیبهای اجتماعی- فرهنگی اشاره و پیشنهاد داد کانون با توجه به میزبانی استان در اجلاس جهانی شهرهای پایدار، راهکارهای تبدیل یزد به مرکز شهرهای پایدار دنیا با تکیه بر آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهد.
به گفته وی، یزد به دلیل سنتها و ارزشهای تاریخی اش، قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به یک برند جهانی دارد.

بازخوانی سبک صحیح زندگی پیشینیان
استاد سید عبدالعظیم پویا محقق و نویسنده برجسته کشور در حوزه فرهنگ و میراث تاریخی یزد، با اشاره به خطرات ورود صنعت به استان، حاصل سبک صحیح زندگی در گذشته استان (منطبق با مقتضیات زیست محیطی و فیزیولوژیکی) را خوش نامی یزدی ها و شناسایی جهانی شهرشان دانسته و پیشنهاد داد کانون روشهای نادرست زندگی در این سرزمین را مورد مطالعه و آنها را با توجه به سبک صحیح زندگی پیشینیان مورد بازنگری قرار دهد.
سید حسین آزادی دبیر کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد نیز با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه حاصل از صنعتی شدن استان در زمینه گردشگری، پیشنهاد تدوین پلن و نقشه راهی مشخص در جهت حفاظت و ترمیم بناهای تاریخی استان و بررسی همه جانبه پیامدهای گردشگری توسط کانون را مطرح کرد.
اهمیت نگاه سیستمی و ایجاد مطالبات مردمی
امین علایی راد کارشناس نماینده وزارت امور خارجه در یزد، پشبرد مباحث کانون را در گرو ایجاد نگاه سیستمی، اجماع میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری، ایجاد مطالبات مردمی و در نهایت کسب ضمانت اجرایی دانست.
به گفته وی، تا زمانی که در گام اول، نخبگان فکری نتوانند به اجماع نظر فراگیر دست پیدا کنند، نمی توان انتظار دستیابی به اهداف داشت. با اجماع نظر میان نخبگان فکری و سپس نخبگان ابزاری، تبدیل این اجماع به مطالبات مردمی می تواند اهداف کلان کشور و استان را دستیافتنی کند. وی پیشنهاد کرد کانون در این مسیر اقدام کند.
در انتهای جلسه دکتر اولیا با تاکید بر دو عامل اجتناب ناپذیر بودن انتخاب مسیر تقویت گردشگری در آینده اقتصادی استان و حضور چشمگیر بخش خصوصی در این حوزه، برخی نگرانی های موجود در مورد پیامدهای منفی تقویت حوزه گردشگری را قابل رفع دانست.
وی همچنین پیشنهاد کرد کانون بر روی محورهایی نظیر «گردشگری پایدار»، «گردشگری فرهنگی و آئینی»، «زیرساختهای گردشگری»، «منابع انسانی و گردشگری»، «گردشگری و روابط بین المللی»، «بازاریابی و گردشگری» بحث و تبادل نظر انجام دهد.
در این نشست دکتر منصور مهینی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز حضور داشت.