عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان

اجرای طرح مبارزه با ناقل سالک در مناطق آلوده شهرستان دامغان

اجرای طرح مبارزه با ناقل سالک در مناطق آلوده شهرستان دامغان

.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ؛ طرح مبارزه با ناقل سالک [سمپاشی علیه پشه ی خاکی] در مناطق آلوده شهرستان دامغان اجرا شد.

دکتر پورمحمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان با اعلام این خبر، گفت: هر چند ناقل بیماری سالک شایع در دامغان که از نوع روستایی (مرطوب) می باشد، فلبوتوموس پاپاتاسی است که نیمه وحشی بوده و اکثراً انتقال بیماری خارج از منازل صورت می گیرد و سمپاشی به جز در زمان بروز اپیدمی ها، تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد ندارد؛ ولی این شبکه همواره در راستای کنترل بیماری سالک، نهایت پیگیری و تلاش خود را به کار می گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان بیان کرد: البته استفاده از پشه بند، نصب توری و پرده به خصوص در صورتی که آغشته به سم باشد، ممکن است منجر به قطع زنجیره ی انتقال در سالک روستایی شود که همواره ارائه ی آموزش های مناسب در این خصوص به جمعیت تحت پوشش، توسط کلیه ی واحدهای بهداشتی این شبکه، صورت می پذیرد.

دکتر پورمحمدی ادامه داد: حداکثر خونخواری پشه خاکی از غروب آفتاب شروع و در طول شب ادامه دارد که در این زمان انتقال بیماری صورت می گیرد. پشه خاکی روزها را در جای تاریک و مرطوب به ویژه زیر تخت ها، پشت کمدها، شکاف و گوشه ی دیوارها، زیرزمین، لانه پرندگان، جوندگان و زیر تخته سنگ ها استراحت می کند. محل تکثیر پشه خاکی معمولاً روی زباله ها، خاک های مرطوب، کود و فضولات دام ها، لانه پرندگان، نخاله های ساختمانی و اماکن مخروبه می باشد. مدیر شبکه بهداست و درمان شهرستان دامغان، تاکید کرد رعایت بهداشت محیط و حفاظت فردی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک دارد.

گفتنی است: در بیماری سالک نوع روستایی، معمولاً ۴ ماه پس از گزش پشه ی خاکی، ضایعه ای به صورت جوش ظاهر شده، سپس زخمی و به سرعت بزرگ می شود. لبه زخم معمولاً برجسته و زخم دارای ترشح می باشد. باید توجه داشت که هر پاپول یا ضایعه برجسته (مانند نیش پشه) که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد، مشکوک به سالک است.