عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

برگزاری نشست هم اندیشی معاون پژوهشی وفناوری وزارت بهداشت با اعضای هیات رییسه و شورای پژوهشی دانشگاه

سه شنبه ۲۶ تیر ماه، نشست هم اندیشی معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رییس دانشگاه، اعضای هیات رییسه، شورای پژوهشی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه در تالار زیتون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه برگزار گردید.

در این جلسه که بمنظور معرفی حمایت های وزارت بهداشت از تحقیقات و فناوری و همچنین معرفی برنامه ها و نقاط قوت و چالش های موجود تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، دکتر ملک زاده معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت طی سخنانی به ارایه وضعیت علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مروری بر رشد کمی و کیفی علم و فنآوری وزارت متبوع پرداخت و مسایل مختلف همکاری مابین دانشگاه های علوم پزشکی کشور را با دانشگاه های خارج از کشور بررسی نمود.
وی تولیدات علمی ایران در قبل از سال ۲۰۰۱ میلادی را بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: به طوریکه حتی دست یافتن به جایگاه دوم که متعلق به مصر بود، دست نیافتنی بود، ولی در طول یک دوره ۱۰ ساله،(تا سال ۲۰۱۱)، رشد علمی ایران یک شتاب چشمگیر پیدا کرد که علاوه بر سیاستگذاری‌های درست، وضعیت پایه ناچیز ایران نیز این رشد چشمگیر را نشان داده است.
دکتر ملک زاده افزود: گرچه شتاب رشد مقالات کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی کمی کُند شد ولی این رشد در ۵ سال اخیر و با آغاز عملیاتی اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم به روال عادی خود بازگشته و علاوه بر تاکید بر حفظ رشد کمی مقالات، توجه به وضعیت کیفی مقالات منتشر شده نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی در خصوص وضعیت علم و فنآوری در کشور تصریح کرد: ایران اسلامی در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی رتبه اول منطقه را احراز نماید و روند رشد تولیدات علمی و حرکت‌ پویا در مرزهای دانش توسط دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی منجر به آن شده است که کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی یعنی ۱۰ سال زودتر از افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده، با پشت سرگذاشتن ترکیه، به رتبه اول تولید علم منطقه دست پیدا کند.
دکتر ملک زاده در مقایسه مقالات علوم پزشکی کشور اعلام نمود: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از کل مقالات منتشرشده کشور در بانک‌های اطلاعاتی معتبر، ۳۰% است و در تولید مقالات پزشکی دنیا، ایران از رتبه ۲۰ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۷ در جهان رسیده است.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت در خصوص تعداد دانشمندان ۱% برتر دنیا و ایران در نظام رتبه‌بندی Essential Science Indicators تصریح کرد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، در علوم پزشکی ۸ دانشمند ۱% برتر پُراستناد جهانی براساس نظام‌ رتبه‌بندیESI  در کشور وجود داشت که در می ۲۰۱۸ به ۵۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین افزود: روند رتبه کشور از نظر تعداد استنادات دریافتی توسط مقالات در بانک اطلاعاتیScopus  طی سال‌های جاری، از رتبه ۴۹ جهانی در سال ۱۹۸۸ به رتبه ۱۷ جهانی در سال ۲۰۱۷ رسیده است که این خود نمادی از بهبود چشم‌گیر کیفیت مقالات طی سال‌های مورد اشاره است.
دکتر ملک زاده گفت: در دولت تدبیر و امید حمایت از تاسیس ۶۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود حدودا ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سال صورت گرفته است و به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به انجام رسیده  و همچنین ۷۴ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاسیس شده، به عبارتی در هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد تاسیس شده است.
در ادامه دکتر ملک زاده به وضعیت تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخت و روند انتشار مقالات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در Scopus، نمای کلی مقالات پنج سال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در Scopus، محققین برتر دانشگاه براساس h-index، مقایسه روند انتشار مقالات بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با برخی دانشگاه‌های منتخب کشور را تشریح نمود.
وی همچنین با اشاره به علم ژن تراپی و درمان حدود ۳۰۰ بیماری از قبیل ناشنوایی، تالاسمی، هموفیلی و ...  با این علم، افزود:  با انقلاب چهارم صنعتی که در راه است، از رسالت های مهم دانشگاه ها این است که جوی را فراهم نمایند تا برای ارایه خدمات این تکنولوژی ها و تربیت نیروی انسانی آموزش دیده، آماده و امکانات لازم را برای آینده ای نزدیک، مهیا سازند.
دکتر شقایق حق جوی جوانمرد معاون پژوهشی وفناوری دانشگاه نیز در این جلسه به بیان مسایل اصلی در اکوسیستم تحقیق و پژوهش دانشگاه پرداخت و اعلام نمود: تربیت نسل نیروی انسانی جوان و کارآمد برای انجام پژوهش های کاربردی و توسعه زیرساخت های تحقیقاتی دانشگاه از اولویت های این امر می باشد که می بایستی توسط آنها در طول ۱۰ سال آینده به این کلان پژوهش ها دست یابیم.
وی همچنین به شروع برنامه همکاری بین المللی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با سه دانشگاه آلمان، سوییس و اتریش اشاره نمود و افزود: در این برنامه ۶۵ پروپوزال تحقیقاتی مشترک ارایه و در حال بررسی آنها می باشیم.
دکتر حق جوی جوانمرد راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت را از برنامه های پیش رو این معاونت عنوان نمود که از جمله اهداف آن می توان به تبیین اولویت ها در ساخت محصولات، ارایه خدمات جهت توسعه هدفمند و تقویت مرکز رشد فناوری و تجهیزات پزشکی اشاره کرد.
شایان ذکر است در این جلسه ضمن معرفی برنامه کلان پروژه ۲، از محققین سرآمد، محققین جوان و برنامه های ثبت بیماری ها توسط وزارت خانه ها حمایت شد و بر افزایش همکاری های بین المللی برای ارتقای سطح علمی دانشگاه و نیز تشکیل صندوق حمایت از فناوری تاکید گردید.