عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

۲۷ موسسه و سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت استان همدان فعال هستند


معاون اجتماعی دانشگاه از فعالیت ۲۷ موسسه و سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت استان همدان خبر داد و گفت: ۱۹ سمن و موسسه خیریه در سال ۹۷ به این تعداد اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم در نشست هم‌اندیشی سازمانهای مردم نهاد استان همدان با حضور جمالی مدیرکل سازمانهای مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: با تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد این حوزه سمت و سوی مشخصی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه کارهای خیریه به قدمت عمر بشر است ابراز امیدواری کرد که روند رو به رشدی در حوزه سمن‌های سلامت داشته باشیم و فعالان این حوزه به صورت هدفمند در جهت اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حرکت کنند.

معاون اجتماعی دانشگاه با اشاره به اینکه ۲۷  موسسه و سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت استان همدان وجود دارد تاکید کرد که باید برای ساماندهی هر چه بیشتر آنان تلاش شود.

وی گزارش مختصری از وضعیت سازمانهای مردم نهاد دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد و مهمترین مشکل را تامین نبودن منابع مالی برای تشکلهای مردم نهاد عنوان کرد.

دکتر حیدری‌مقدم افزود: منابع دولتی توان رفع مشکلات مالی سمن‌های سلامت را ندارد و ما فقط حداقل نیازهای اولیه و موارد اورژانسی را رفع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای انجام شده در حوزه افزایش مشارکت اجتماعی با توجه به جمعیت استان همدان کافی نیست، خاطر‌نشان کرد که اقدامات جهادگرایانه برای انجام کارهای خیریه ارزشمند است.

معاون اجتماعی دانشگاه با گرامیداشت یاد خیر بزرگوار مرحوم فرشچیان یادآور شد که  در حوزه خیرین مرکز جامع سرطان غرب کشور با بنیاد فرشچیان تفاهم‌نامه‌ای منعقدشده است که مردم همدان از برکات این اقدام خیرخواهانه بهره مند می‌شوند.

وی کلیاتی در مورد وضعیت و اقدامات سازمان‌های مردم نهاد بیان کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۷ سازمان مردم نهاد فعال در استان همدان وجود دارد و ۱۹ سمن و موسسه خیریه در سال ۹۷ به این تعداد اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای رشد و توسعه جامعه نیازمند آموزش هستیم، گفت: دغدغه‌مند بودن فرزندان این سرزمین باعث تبدیل شدن آنان به سفیران سلامت توانمند می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد در حوزه معاونت اجتماعی دانشگاه با مشارکت سمنهای حوزه سلامت گفت: کارگاههای متعددی برای برخورداری سازمانهای مردم نهاد از برنامه استراتژیک، توجه به تحرک فیزیکی، آشنایی با بیماریهای مختلف، پیشگیری از جرم، دیابت، آشنایی با مرگ مغزی، حوزه خودمراقبتی، استرس و جرات‌مندی و ... برگزار شده است.

وی به تعامل خوب معاونت اجتماعی دانشگاه با شورای شهر همدان اشاره کرد و گفت: ۵۵ عنوان متفاوت جلسه با شورای شهر برگزار شده است.

بازدید از شهرستانها، برگزاری نمایشگاههای متعدد، تشکیل میز خدمت برای سمن‌ها در بیمارستان امام سابق، اجرای طرح سخاوت، ایجاد گروه نیک‌اندیشان سلامت، اقدامات انجام شده در درمانگاه هموفیلی، تجلیل از اهداکنندگان عضو و فعالان حوزه خیریه در مجمع استانی سلامت از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر حیدری‌مقدم بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص انجمن‌های فعال در حوزه سلامت گقت: جایگاه معاونت اجتماعی در سمنها به خوبی مشخص شده است و رابطان این معاونت در شهرستانهای  استان انتخاب و آموزشهای لازم به آنان ارائه شده است.

در ادامه این مراسم نمایندگان سازمانهای مرم نهاد استان به بیان دیدگاهها و سئوالات خود پرداختند.