عمومی | دانشگاه یزد

برگزاری دو نشست علمی و طرح مباحث مشترک علمی و همکاری های آتی در گروه زمین شناسی

به گزارش دریافتی از گروه زمین شناسی، در نخستین نشست دکتر علیرضا کریم زاده ثمرین استاد و رئیس گروه زمین شناسی دانشگاه Brandon کانادا با معرفی و کاربرد روش آنالیز عناصر اصلی و کمیاب به روش XRF Portable در مطالعات زمین شناسی و معدن، مزایا و معایب این روش را به چالش گذاشته و پاسخگوی ایرادات و نقطه نظرات استادان دانشگاه یزد بود.
وی گفت: سرعت و حجم زیاد نمونه گیری به همراه ارزانی این نوع آنالیز به خصوص در روش های اکتشافات چکشی، از مزایای این روش و در مقابل، مقدار کم Detection limit برخی عناصر به ویژه در مطالعات دقیق سنگ شناسی و ژئوشیمیایی از محدودیت های این روش است.
در ادامه این گزارش آمده است؛ در دومین نشست دکتر وامق رسولی استاد بخش مهندسی نفت دانشگاه داکوتای شمالی آمریکا به معرفی و نحوه استخراج نفت از شیل های نفتی پرداخت.

به اعتقاد وی با کاهش ذخیره مخازن نفتی متعارف در بسیاری از کشورها, تولید از مخازن شیل بسیار مورد توجه قرار گرفته که یکی از دلایل عمده این مساله می تواند حجم بسیار بالای مخازن شیل نسبت به مخازن متعارف باشد. کشور آمریکا در حال حاضر بیشترین میزان تولید از مخازن شیل را در دنیا دارد.
وی در این ارائه مخازن شیل در آمریکا و پتانسیل‌های موجود در دیگر کشورها را مرور و پس از آن روش های موجود در اکتشاف، بهره‌برداری و تولید از این مخازن به طور مختصر توضیح داد.
وی از جمله این موارد را استفاده از روش های لرزه‌نگاری و ریز لرزه‌نگاری، شکست هیدرولیکی Hydraulic Fracturing و روش های حفاری عنوان کرد.