عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

گمانه زنی برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کُرَگَه شهرستان نهبندان

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رقیه زعفرانلو، سرپرست هیان گمانه زنی تعیین عرصه محوطه کرگه شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: محوطه کُرَگَه در نزدیکی روستای چهار فرسخ از توابع شهرستان نهبندان واقع شده و متعلق به دوره اشکانی است.
به گفته این باستان شناس، عملیات گمانه زنی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه در سال ۱۳۹۵ توسط دکتر احمد حیدری انجام شده بود.
وی افزود: با توجه به نزدیکی محوطه با محدوده ای که در گذشته مجوز آن برای پرورش آهو (بر اساس بررسی های سطحی) صادر شده بود، ساخت و سازهای مرتبط با استعلام مذکور متوقف و پیشنهاد شد برای  رفع هر گونه ابهام ، حفاظت از حریم پیشنهادی محوطه و همچنین تعیین تکلیف استعلام یاد شده ، در آن بخش از زمین محوطه پرورش آهو که با حریم محوطه کرگه تداخل داشت عملیات گمانه زنی انجام شود .
او با اشاره به اخذ مجوز گمانه زنی از پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  از حفر ۸ گمانه با ابعاد یک و نیم در یک و نیم متر مربع خبر داد.
زعفرانلو افزود: همه گمانه ها د ر عمق ۵۰سانتیمتری به خاک بکر رسید اما خاکبرداری برای کاوش در یکی از گمانه ها تا عمق یک و نیم متر ادامه یافت که در هیچ یک از آنها داده های فرهنگی بدست نیامد.
این باستان شناس در پایان اظهار داشت: همانگونه که براساس بررسی ها و پیمایش های سطحی پیش بینی می شد، این بخش از محوطه فاقد هرگونه آثار تاریخی – فرهنگی تحت الارضی است و باید از محدوده ای که به عنوان حریم محوطه کرگه در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد شده بود، خارج شود .
گمانه زنی برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کرگه شهرستان نهبندان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.