عمومی | دانشگاه یزد

بررسی شیوه های جلب مشارکت بیشتر صاحب نظران اقتصادی استان

به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه دکتر حبیب انصاری سامانی دبیر کانون با مروری بر اهم مباحث مطرح شده در نشست هفتم کانون، مهمترین دستور کار این جلسه را «آسیب شناسی روند گذشته کانون» اعلام کرد.
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز بررسی شیوه های جلب مشارکت بیشتر ذی نفعان حوزه اقتصادی استان و پیدا کردن راههای اثرگذاری بیشتر کانون را مهمترین هدف این جلسه دانست.
دعوت از نمایندگان سازمان های دولتی
مجید هزاردستان مسئول اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد پس از اشاره به محدودیتهای سیستمی موجود در زمینه کار بر روی مباحث اقتصادی استان و اشاره به روزمرگی سازمانهای اجرایی، پیشنهاد داد کانون با ارسال نامه‌های رسمی به سازمانهای اجرایی استان، از آنها درخواست کند نمایندگانی برای حضور در جلسات تعیین کند.
به نظر وی، مامور شدن افراد مختلف از سازمانهای مرتبط، می تواند ضمانت اجرایی تصمیمات کانون را افزایش دهد. وی اظهار داشت کانون باید ارتباط سازمانی بیشتری با مدیران مسئولیت پذیر و دغدغه مند در حوزه اقتصادی استان داشته باشد.

برگزاری جلسات در ساعات اداری/ تمرکز بر موضوعات کلیدی اقتصاد استان
مهندس امیر شریف یزدی از مرکز پژوهش‌های خورشیدی اداره برق منطقه‌ای یزد برگزاری جسات کانون در ساعات اداری و روزهای کاری را موجب افزایش استقبال از آن دانست.
وی همچنین با اشاره به روندهای موجود در زمینه مسئولیت گریزی در سازمانهای اجرایی، بحث پیرامون مباحث کلیدی اقتصادی استان را عاملی در جذب اعضای علاقه‌مند دانست.
دکتر مهدی حسینی المدرسی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز بر این نکته تاکید کرد که برای اثرگذاری بیشتر کانون، باید مباحث کلیدی مربوط به مسائل اقتصادی استان را مطرح و سپس آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد و در انتها در ارتباط با آنها بیانیه های منظمی منتشر کند. به نظر وی، بهتر است عنوان کانون تفکر نیز تغییر کرده و عنوانی موردی و مشخص برای آن تعریف کرد.
پیوند میان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی استان و ایجاد شبکه صاحب نظران اقتصادی
دکتر مرتضی محمودی میمند عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد یزد پس از آسیب شناسی کارگروه‌های مختلف اقتصادی استان، افزایش اثربخشی کانون را در گرو ایجاد شبکه‌ای از فعالان، علاقمندان و صاحب نظران مسائل اقتصادی استان و تبادل اطلاعات پیرامون مباحث خاص اقتصادی استان، افزایش مهارتهای موجود در این حوزه و طرح ایده های نو و کاربردی دانست.
وی همچنین پیشنهاد حذف واژه دانش بنیان و تغییر نام کانون به «کانون تفکر اقتصاد یزد» را مطرح کرد. به نظر وی، بررسی موردی و ارائه راهکارهای عملیاتی، دو عامل کلیدی در جهت موفقیت کانون هستند.

همکاری با مدیران اجرایی استان
محمد زارعیان کارشناس مسائل اقتصادی اداره صنعت، معدن و تجارت یزد پس از بررسی تجربه همکاری خود با شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد، پیشنهاد داد کانون بر روی همکاری با آن دسته از مدیران اجرایی متمرکز شود که دارای روحیه مشارکت جویانه بوده علاقمند به فکر کردن هستند.
به نظر وی، کانون می توان این مدیران را در اتخاذ تصمیمات کارشناسانه در رابطه با وضعیت آینده اقتصاد استان یاری و راه‌های حمایت از صنایع با تکنولوژی بالا (های تک) را مشخص کند.
در این راستا دکتر انصاری نیز به موانع اجرایی موجود در این زمینه اشاره و از پیشنهاد طرح ایده‌های مختلف سازمانهای اجرایی استان در جلسات کانون استقبال کرد.
تمرکز بر ضعف آموزش نیروهای انسانی
دکتر علی اکبر تدین عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پس از برشمردن موانع موجود در رابطه با کارآفرینان استان، اشاره به مشکلات مربوط به تربیت، عرضه و راهبری نیروی کار در استان و تحلیل نرخ متوسط تعداد بیزینس‌های شکست خورده برای دستیابی به موفقیت در دنیا (۱۷ تا ۲۰ بار) پیشنهاد تمرکز بر راهکارهای بهبود فرآیند آموزش نیروی کار به خصوص در آموزش و پرورش و از سنین ۱۲ تا ۲۰ سال را مطرح کرد.
وی اهمیت آموزش خصلتهای انسانی در سیستم آموزشی سوئد را تحلیل و به فضای کار بکر بازار کار فعلی استان و نیاز شدید به متخصصان باسواد اشاره و پیشنهاد کرد کانون می تواند بخشی از ضعف عملکرد دانشگاه در حوزه تربیت نیروی متخصص را جبران کند.
دکتر المدرسی نیز ساختارهای عاریه‌ای و منبعث از الگوهای خارجی را مهمترین معضل سیستم آموزشی فعلی استان و کشور دانسته و اظهار داشت که کانون باید راهکارهای ضعف عملکرد دانشگاه در تربیت نیروی مورد نیاز صنعت را شناسایی و آنها را منتشر کند.

تقویت اطلاع رسانی دستاوردهای کانون
دکتر مهدی حاج امینی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با ارزیابی راهکارهای متفاوت موجود برای کانون و ارزیابی پیامدهای صنعتی شدن برای استان و کشور، انتشار خروجی جلسات بر روی سایت دانشگاه را ناکافی دانسته و پیشنهاد داد خروجی جلسات کانون در روزنامه‌ها و خبرگزاریهای استان منتشر شود تا نظر مسئولین و سازمانهای ذی ربط به همکاری با کانون جلب شود.
وی همچنین تضمین اثرگذاری کانون را در گرو ایجاد ضمانت اجرایی برای آن دانست.
دکتر انصاری نیز آگاهی بخشی را به عنوان کارکرد حداقلی کانون دانسته و آنرا به عنوان مقدمه‌ای برای ایجاد مطالبات عمومی دانست.
بهره‌گیری از تجارب موفق خارجی
ابوالفضل جعفرپور معاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مهریز پس از تحلیل وضعیت فعلی اقتصاد استان، هزینه بالای ریسک، تاب آوری پایین و عدم تحمل شکست را مهمترین موانع بهبود فضای کسب و کار استان دانسته و پیشنهاد داد کانون در این زمینه با استفاده از تجربه کشورهای موفق و پیشرفته صنعتی، راهکارهایی در جهت چگونگی ایجاد نهادهای فراگیر در این حوزه و اتخاذ تصمیمات استراتژیک با تبیین دقیق نقش بخش دولتی تدوین کند.
وی همچنین به مقایسه تجربه متفاوت توسعه در نوگالس ایالات متحده و نوگالس مکزیک پرداخته و نکاتی را هم در مورد سیستم آموزشی فنلاند بیان کرد.
ارائه بسته‌های سیاستی به سازمانهای اجرایی
مهندس میثم کوچک‌زاده معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد پیشنهاد داد کانون به عنوان ترکیبی از اعضای بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش دانشگاهی، پس از تدوین نقشه راه آینده، ایجاد بارش افکار میان اعضا و طرح ایده‌های جدید و نو، بسته‌هایی حاوی اقدامات قابل اجرا در اقتصاد استان را تدوین و در اختیار مدیران سازمانهای اجرایی استان به خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار دهد.

شناسایی اخلاق اقتصادی یزد
مجتبی امراللهی از پارک علم و فناوری یزد پس از تحلیل تجربه صنعتی شدن ژاپن به عنوان یکی از کشورهای سنتی و توسعه یافته شرق آسیا، بر این نکته تاکید کرد که شناسایی رفتارها و اخلاق اقتصادی مردم یزد باید به عنوان اولین گام در تصمیم گیری‌های اقتصادی استان مد نظر قرار گیرد.
به گفته وی، برای حرکت در مسیر درست، باید ابتدا درک درستی از جامعه یزد و اخلاق کاری یزدی ها داشت تا با استفاده از آن بتوان سیاستهایی را مورد تاکید قرار داد که متناسب با اخلاق کاری خاص یزدی ها هستند.
در انتهای جلسه مقرر شد با ارسال دعوتنامه به مدیران سازمانهای اقتصادی استان برای تعیین نماینده در کانون، نمایندگان کانون جلسه ای با ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان داشته باشند.
در این نشست مهندس محسن بهجت نماینده شرکت شهرکهای صنعتی و کاظم پور طاهری از پارک علم و فناوری یزد نیز حضور داشتند.