معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تلاش داریم تا با طراحی و ساخت فضاهای مجازی و شبیه سازی شده در جهت ایجاد کلینیک و بیمارستان مجازی در مرکز جامع مهارتهای بالینی اقدام کنیم.
دکتر محمد اعتضاد رضوی در گفتگو با وب دا؛ با اشاره به آغاز فعالیت بخش شبیه سازهای جراحی و اندوواسکولار مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوریهای نوین آموزشی، گفت: در این مرکز چهار دستگاه سمیلاتور از شرکت ایدوس به صورت آزمایشی راه اندازی شد؛ تا اساتیدی که با رشتههای مختلف در حوزه اعمال جراحی لاپاراسکوپی، آندووسکولار (قلب، مغز و سایر اعمال) مرتبط هستند بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
وی ادامه داد: در میان سمیلاتورهای مستقر شده در این مرکز نمونه مانکن بیولوژیکی وجود دارد؛ که تقریبا تمام وضعیت های نرمال همودینامیک را در آن می شود لحاظ کرد و برای سطوح مختلف فراگیران قابل استفاده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: این مرکز به صورت آزمایشی در اتاق عمل قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) که قدیمی ترین اتاق عمل جراحی در استان خراسان است راه اندازی شد.
دکتر اعتضاد رضوی متذکر شد: این مرکز تلاش دارد آموزشهای دانشگاهی و ملی منطقهای را در حوزه آموزشهای
سمیلاتور
یا آموزشهای شبیه سازی شده مهارتی در حوزه پزشکی و جراحی انجام دهد و متعاقب آن به دنبال این هستیم تا محلهایی را برای انجام اعمال جراحی بر روی حیوانات(وت لب) طراحی کنیم.
وی از ساخت تدریجی بیمارستان و کلینیک مجازی در ساختمان فوق خبر داد و خاطر نشان کرد: در سایر قسمتهای این مرکز تلاش داریم فضاهای مجازی و شبیه سازی شدهای را به منظور کلینیک و بیمارستان طراحی و دانشجویان و دستیاران را در محیطهای شبیه سازی شده قرار دهیم.
دکتر اعتضاد رضوی اضافه کرد: بر این اساس تلاش داریم تا از نظر توانمندی اجتماعی و ارتباطی که نیاز دانشجویان و دستیاران در ارتباط با بیمار و همکار است و سایر مهارتهای بالینی که در رشتههای مختلف در دانشکدههای مختلف وجود دارد، بتوانیم در مرحله اول خدماتی را به هفت دانشکده دانشگاه و دانشگاههای منطقه و در ادامه این خدمات را در سطح ملی ارائه دهیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در حال حاضر دورهای دو هفتهای را جهت آموزش سمیلاتور و ارزیابی این دستگاهها برای اساتید گروههای مختلف برگزار خواهیم کرد، که در پایان این مدت نتایج و ارزیابی اساتید دریافت و در نهایت خریداری این دستگاهها در صورت تامین بودجه که تا حدی انجام شده است صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که ما باید در آموزشهای پزشکی خود انجام دهیم آموزشهای مهارتی در رشتههای جراحی، دستیاری و فلوشیپی است، که باید به لحاظ اخلاق حرفهای و اصول پزشکی قبل از این که بر روی انسان و نمونههای واقعی افراد انجام شود، بر روی نمونههای مشابه مانکن و سیستمهای
سمیلاتور
این توانمندیهای مهارتی ایجاد شود.
دکتر اعتضاد رضوی هدف از ایجاد این مرکز را کسب پتانسیلهای لازم برای افراد و گروههای هدف قبل از ورود به محیط واقعی بالینی و آموزشی دانست و بیان داشت: ما به دنبال این هستیم که با کسب این پتانسیل حداقل هزینه را برای بیماران در محیطهای آموزشی ایجاد کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در محیط آموزشی مسئولیت همراه با نظارت مستقیم اساتید است و اکنون نیز حداقل هزینه برای بیمار وجود دارد؛ اما برای کامل شدن این روند علاقمند هستیم از دستگاههای سمیلاتور و وت لب ها جهت کسب مهارتهای لازم استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: این طرح ملی است؛ زیرا دانشگاه مشهد قطب تکنولوژی آموزشی در کشور به شمار میرود و یکی از ماموریتهای ویژه کلان منطقه ۹ که خراسان بزرگ است به بحث ارتقای تکنولوژی آموزشی اختصاص دارد؛ که ماموریت ششم خراسان محسوب میشود.
دکتر اعتضاد رضوی چشم انداز این مرکز را ملی و منطقهای عنوان کرد و ابراز داشت: با کمک همه دانشگاههای منطقه، تلاش در تعریف روشن دورههای مهارتی داریم تا این مهم را در سامانه مرکز ملی مهارتهای حرفه ای ثبت و با داشتن گواهیهای مشخص و امتیازات روشن بتوان هزینههای مرکز را تامین کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: شرکت ایدوس متعهد شده است که این مرکز را تجهیز نمایدو ما بتوانیم به صورت قطب خاورمیانه جهت ارتقای
سمیلاتور
ها و آموزشهای شبیه سازی جراحی در سطح منطقه عمل کنیم.
وی به هزینه انجام شده جهت ایجاد این مرکز مهم اشاره کرد و گفت: تا کنون تعدادی وسیله (وسایل
سمیلاتور
) خریداری شده است و هزینههای مربوط به بازسازی سایر قسمتها وجود دارد که با پشتیبانی ریاست دانشگاه و معاونت توسعه این کار نیز در حال انجام است.
{jcomments on}