عمومی | دانشگاه یزد

مصرف آب در بخش شرب و بهداشت در دستور کار جدید کانون تفکر آب

به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه که با حضور معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی، اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور اردکان، دبیر و سایر اعضای کانون برگزار شد، دکتر علی اصغر سمسار یزدی دبیر کانون دستور کار این جلسه را «ارائه گزارشی از کنفرانس ملی قنات، میراث ماندگار و آب در اردکان و نهایی کردن بخش آخر بیانیه سوم» اعلام کرد.
کنفرانس ملی «قنات، میراث ماندگار و آب»
دکتر محمود قدیری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اردکان و دبیر علمی همایش در توضیح اهمیت قنات در ایران به این نکته اشاره کرد که استعداد ایرانیان در قنات و نحوه برداشت آن نمود پیدا کرده و قنات نوعی سازگاری منطقی و خلاقانه در فلات مرکزی ایران خصوصاً یزد بوده است.

وی با بیان فرآیند شکل گیری ایده این همایش افزود در شهریور ۹۶ جلسه ای در دانشگاه پیام نور اردکان برگزار شد و درخواست برگزاری همایش به سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور ارسال و سپس پروپوزال آن نیز تهیه و با عنوان «همایش قنات» تصویب شد. پس از برگزاری جلسات در مرکز بین المللی قنات عنوان همایش به «قنات، میراث ماندگار و آب» تغییر یافته و محورهای همایش نیز مورد بررسی قرار گرفت و پس از نهایی شدن به تهران ارسال و در اسفند ۹۶ تصویب شد.
به گفته وی، محورهای ۵ گانه کنفرانس عبارتند از قنات میراث ماندگار، جاذبه های گردشگری پایدار، قنات: نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط، ابعاد فنی، هنری و خلاقانه ساخت، نگهداری، احیا و مرمت قنات، ابعاد اجتماعی- اقتصادی مدیریت سنتی آب و قنات، قنات، آب: آینده نگری و افق آینده.
دکتر قدیری با اشاره به تاریخ های مهم همایش (ارسال چکیده ۹۷/۵/۱، داوری چکیده ۹۷/۵/۱۰، ارسال اصل مقالات ۹۷/۶/۱۰، داوری مقالات ۹۷/۶/۲۰ و آخرین تاریخ ثبت نامه در همایش ۹۷/۷/۱۰) از همه علاقمندان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی دانشگاه یزد درخواست کرد تا با ارسال مقالات خود، بر غنای کنفرانس بیفزایند.
در ادامه، اعضای کانون نظرات خود را در مورد این کنفرانس ارائه کردند.
دکتر کمال امیدوار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد اطلاع رسانی همایش را ضعیف دانست، دکتر مهدی سالاری پیشنهاد دعوت از میراث فرهنگی و ایفای نقش قنات به عنوان میراث جهانی و اضافه شدن نام مرکز بین المللی قنات در لوگوی همایش را مطرح کرد و سوالی مبنی بر هدف نهایی این همایش را مطرح کرد.
دکتر سمسار یزدی، هدف و دستاورد این همایش را استفاده از فناوری و راهبردهای جدید در امر قنات و اینکه چگونه قنات را اقتصادی کنیم همچنین پرداختن به جنبه های میراثی قنات دانست و ادامه داد حیف است چنین قنات هایی در معرض هجوم پروژه های توسعه ای و فعالیت های انسانی قرار گیرد و متاسفانه از نظر قانون نیز وقتی قناتی خشک شود بلاحریم است و می بایست میراث مادی و معنوی قنوات را حفظ کرده و به حریم آنها تجاوز نکنیم.

سپس دکتر حسین ملکی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه یزد همزمانی برگزاری همایش مذکور با هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب که در تاریخ دوم و سوم آبان در دانشگاه یزد برگزار می شود را در دو هفته متوالی در یک استان مناسب ندانسته و درخواست به تعویق افتادن همایش را مطرح کرد.
دکتر محمدعلی بهجتی عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان و دبیر اجرایی همایش، توضیحاتی در مورد تعویق زمان کنفرانس در گذشته و ناممکن شدن تعویق مجدد با توجه به اطلاع رسانی ارائه کرد. در نهایت، مقرر شد تاریخ برگزاری همایش و مهلت ارسال چکیده مقالات مورد بازبینی قرار گیرد.
نهایی شدن بیانیه سوم
«اصلاح الگوی کشت به سمت گونه‌های کم‌آبخواه، شورزیست و در عین حال اقتصادی؛ بهبود دانش کشاورزان در زمینه شیوه‌های نوین کشاورزی؛ جایگزینی گیاهان دارویی همراه با گسترش صنایع فرآوری، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی؛ آموزش حرفه‌ای کشاورزان جهت ورود به مشاغل خرد اقتصادی، چندپیشگی و مشاغل جایگزین در حوزه‌های دارای مزیت نسبی نظیر گردشگری کشاورزی و بوم‌گردی؛ ...»
در ادامه جلسه، دکتر سمسار یزدی با مرور مباحث مطرح شده در جلسه کارگروه تدوین بیانیه (بخش چه باید کرد: سیاستها) که در سازمان جهاد کشاورزی با حضور ریاست سازمان برگزار شد، از اعضای کانون درخواست کرد تا مفاد تصویب شده در کارگروه را مورد بررسی قرار دهند.
در مورد این بخش از بیانیه، دکتر سیدمهدی المدرسی، دکتر سعید عطار و دکتر عبدالحمید انصاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد و مهندس میثم کوچک زاده معاون پیشین گردشگری سازمان میراث نکات اصلاحی را مطرح کردند. در انتهای جلسه نیز مهندس سالاری پیشنهاد کرد به منظور عملیاتی کردن مفاد بیانیه، حسب صلاحدید موضوع در شورای برنامه ریزی استان مطرح و به دستگاههای ذیربط ارسال شود.
در پایان جلسه، بیانیه سوم کانون تفکر آب در مورد مصرف آب در بخش کشاورزی نهایی و به تصویب رسید و مقرر شد از جلسات بعد، موضوع مصرف آب در بخش شرب و بهداشت در دستور کار کانون قرار بگیرد.
در این نشست دکتر مجید میررکنی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد،  دکتر محمدرضا مشاهیری رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی استان یزد ، دکتر حسن حکمت نیا عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اردکان، مهندس رضا فرقانی بانشسته دانشگاه امام حسین، مهندس جواد منصوری کارشناس شرکت آب منطقه‌ای یزد، مهندس امیر شریف یزدی از مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد و و مهندس راحله سادات حسینی کارشناس دبیرخانه کانونهای تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.