عمومی | دانشگاه شاهد

بازدید هیاتی از نهاد ریاست جمهوری از طرح ملی کشت کیسه ای ریشه منقسم

به گزارش «روابط عمومی» دانشگاه ، هیاتی از مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست جمهوری روز چهارشنبه ۱۳ تیر ماه با حضور در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه از طرح ملی کشت کیسه ای ریشه منقسم​ بازدید کردند.


کشت کیسه ای ریشه منقسم در درختان، روش جدید برای احداث باغ با آب کم و افزایش کارائی مصرف آب وعناصر غذائی برای نخستین بار در کشور در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه انجام شد.

افزایش کارائی مصرف آب و عناصر غذائی در بخش کشاورزی به دلیل شرایط خشکسالی و بحران انرژی از اهم مسایل در بخش کشاورزی می­باشد. بحران کم آبی امنیت غذائی کشور را تهدید می­نماید که به دنبال آن سایر بخشهای تولیدی، فرآوری و خدمائی تحت شعاع قرار خواهد گرفت. ابداع و توسعه روشهای کشت خلاقانه سازگار با شرایط محیطی کشور که منجر به کاهش مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی که یکی از حوزه­های عمده مصرف آب می­باشد، ضروری است. یکی از روش های کاشت گیاهان، استفاده از سیستم کشت ریشه منقسم در کیسه بدون خاک میباشدکه با این روش می توان با آب کم در زمینهای لم یزرع درخت کاشت. در این روش گیاه هم از امکانات خاک مثل کلسیم، پتاسیم و ریز مغذی­های استفاده می نماید و هم از محاسن کشت بدون خاک کیسه که آب مورد نیاز گیاه را تامین مینماید. بنابراین، در این روش مزایای کشت خاک (ریشه­های موجود در بخش خاکی) و بدون خاک (ریشه­های موجود در کیسه) وجود دارد. کیسه ها با پومیس پر میشوند توجه به فراوانی پومیس در ایران و ارزان بودن آن همچنین، خواص مناسب فیزیکی آن، مقرون به صرفه می باشد. بنابراین، اهداف این طرح:


کارائی استفاده از آب بدلیل کاهش تبخیر رطوبت از سطح خاک بشدت افزایش می­یابد .

مقدار مصرف آب به درخت کاهش می­یابد به عبارت دیگر احداث باغ با آب کم

تثبیت عناصری مثل فسفر و حتی عناصر ریز مغذی اتفاق نمی افتد چون حتی فسفر بصورت محلول در آب به بستر بدون خاک استفاده می شود. همچنین، تمام عناصر را می­توان بصورت آب تغذیه­ای استفاده کرد .

مناسبترین روش کشت برای زمین­های لب شور می­باشد چون رطوبت همیشه در اختیار گیاه بوده و استرس پتاسیل اسمزی به شدت کاهش می­یابد .

با این روش از زمنیهای بسیار نامناسب می­توان استفاده نمود حتی زمینهای سنگلاخی و غیر حاصلخیز

هزینه نگهداری مثل مصرف کودها و کنترل علفهای هرز کاهش می یابد .

استقرار گیاه در سال اول احتمالاً افزایش می­یابد .

آب در عمق خاک و محل ریشه قرار می­گیرد و بدین ترتیب هدر رفت آب از طریق تبخیر به شدت کاهش می­یابد





این طرح کاملا منحصر بفرد بوده و یک طرح ملی میباشد که منبع تامین مالی آن معاونت علمی و فرهنگی سازمان  برنامه و بودجه کشور می باشد که برای اولین بار در کشور و حتی در دنیا در دانشگاه شاهد صورت گرفته است. این روش آبیاری و تغذیه در کاهش مصرف آب، افزایش رشد گیاه و مصرف عناصر غذائی بسیار موثر بوده و امکان می دهد که در زمینهای نامناسب با حداقل آب درختکاری نمود.



تصاویر بازدید هیاتی از مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از طرح ملی کشت کیسه ای ریشه منقسم​ ​:
















مخاطبین محترم می توانید اخبار دانشگاه شاهد را در پیام رسان سروش​ و صفحه اختصاصی دانشگاه در آپارات​ دنبال نمایید.​​​​​​​​​​​​

​​