عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

برگزاری نشست خبری اولین جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت استان اصفهان

روابط عمومی دانشگاه و مجمع خیرین سلامت استان اصفهان، شنبه ۲۳ تیرماه، اقدام به برگزاری نشست خبری اولین جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت استان اصفهان با حضور مدیر عامل مجمع خیرین، رییس حوزه هنری استان اصفهان، مدیر روابط عمومی دانشگاه و دبیر و مدیر اجرایی جشنواره و همچنین جمعی از اصحاب رسانه در محل خانه هنرمندان نمود.

در ابتدای این نشست سید مهدی سیدین نیا مدرس دانشگاه و دبیر جشنواره ایده برگزار نمودن این جشنواره را به خدمت آوردن هنر در موضوع سلامت عنوان کرد و گفت: اولین جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت که به میزبانی اصفهان برگزار می گردد با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری در حوزه سلامت، ارائه آثار خلاقانه با موضوع سلامت و تشویق فیلم سازان کشور در این حوزه و نیز ارج نهادن به خدمات صورت گرفته توسط خیرین در عرصه سلامت به صورت هنری، آغاز به کار کرد.

وی دو موضوع امنیت و سلامت مردم را از موارد مهم در جامعه عنوان نمود و افزود: خوشبختانه مردم در بخش سلامت بسیار پیشگام بوده اندو آنچه در توانشان بوده برای سلامت به کار برده اند.

آقای سیدین نیا ادامه داد: وقتی قرار شد هنر در خدمت سلامت قرار گیرد، از جانب هنرمندان مورد استقبال قرار گرفت که تاکنون حدود ۵۰۰ اثر مختلف در چهار حوزه مستند، داستانی، فیلمنامه و بخش دانش آموزی ارسال شده است و ارسال آثار تا ۱۵ مردادماه نیز تمدید شده است.

دبیر جشنواره همچنین دعوت از هنرمندان و به میدان آمدن آنها را یک موضوع جدی در این خصوص قلمداد کرد و ادامه داد: بیان هنری متخصصان در گسترش عمل نیکوکارانه و توجه به فعالان و معرفی فیلم سازان موفق در این جشنواره باعث ترویج فرهنگ نیکوکاری در عرصه سلامت خواهد بود.

وی استان اصفهان را پیشگام در برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: انشاءا... بتوان در خصوص تداوم برگزاری این جشنواره که با نگاه بازنمایی فعالیت های خیرین در عرصه سلامت آغاز به کار کرده است، موفق عمل نمود.

در ادامه دکتر احمدی فر رییس حوزه هنری استان اصفهان، رویکرد اصلی این جشنواره را استفاده از ابزار هنر و تخصص فیلم و سینما در معرفی خیرین حوزه سلامت و گسترش فرهنگ نیکوکاری در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: نیکوکاری و کار خیر یکی از شاهکارهای خلقت خداوند متعال است که در وجود انسان ها قرار داده و انسان هرچقدر هم که از لذائذ مختلف بهره ببرد باز این لذت ها تکراری می شوند و تنها لذتی که ماندگار است و رضایتمندی دائمی به همراه دارد کمک به همنوع است.

وی هنر سینما و فیلم را یکی از پراثرترین ابزار برای انتقال مفاهیم بیان نمود و ادامه داد: فیلم در انتقال پیام بسیار سریع، صریح و گویا عمل می نماید، لذا امیدوار هستیم تا با ابزار هنر بتوانیم کار خیر و نیک را ترویج نماییم.

سید حسین رضازاده مدیر عامل مجمع خیرین سلامت استان اصفهان و رییس جشنواره سخنان خود را با مهم بیان نمودن این جشنواره آغاز کرد و تصریح نمود: با توجه به اهمیت این جشنواره و تاثیرگذاری آن تصمیم بر این شد که از همه ارگان ها در این جشنواره استفاده شود و سعی گردید با یک خرد جمعی، یک مجموعه تشکیلاتی در حوزه هنر و سلامت ایجاد و از ظرفیت های فکری و اجرایی آنها بهره گرفت.

وی مهمترین محور این جشنواره را معرفی افراد نیکوکار در عرصه سلامت عنوان کرد و ادامه داد: معرفی آثار وقف شده در عرصه سلامت، ایجاد و ترغیب حس مسئولیت و همدردی نسبت به همنوعان، نقش سازمان های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت جامعه، پیشگیری قبل از درمان و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصاد خانواده، اهدای عضو و چالش های پیش روی آن و معرفی خیرین کارآفرین در حوزه سلامت از جمله دیگر محورهای این جشنواره می باشد.

رییس جشنواره در پایان سخنان خود یکی دیگر از محورهای همایش را جایگاه رسانه در ترویج و اشاعه فرهنگ نیکوکاری عنوان کرد و گفت: قلم خبرنگاران می تواند از هر کمک مالی برای این جشنواره بالاتر باشد، خبرنگاران با اطلاع رسانی درست اهداف این جشنواره، می توانند در رسیدن به اهداف والای نظام سلامت کمک نمایند.

در ادامه مراسم دکتر جهانپور مدیر روابط عمومی دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره، جشنواره مهر سلامت را پیوندی بین موضوعات خیرین و نیکوکاری و حوزه سلامت عنوان نمود و گفت: خلایی که بین دو حوزه امور خیر، نیکوکاری و  نیک اندیشی و حوزه هنر هفتم وجود داشت خوشبختانه با ابتکار مجمع خیرین سلامت، از بین رفت و امسال برای اولین بار شاهد پیوند بین امر خیر و سلامت با هنر هستیم و امیدوار هستیم این جشنواره به یک سنت و یک رویه در استان تبدیل شود.

وی ادامه داد: امروز رویکرد مدیریتی در حوزه سلامت رویکرد اجتماعی به مدیریت سلامت است و این بدان معناست که اگر ۸۴ میلیون در کشور جمعیت داریم با نگاه آرمانی به آن بایستی ۸۴ میلیون خیر سلامت داشته باشیم ولی باید توجه داشته باشیم که لزوما جنبه مادی مهم نیست بلکه میتوان با کمک به اشکال دیگر در امر سلامت همکاری و مشارکت نماییم و تبدیل به یک خیر سلامت شویم.

دکتر جهانپور مشارکت در حوزه سلامت را شرط لازم تحقق اهداف نظام سلامت عنوان کرد و تصریح کرد: قطعا بدون مشارکت اجتماعی فعال و همگانی و موثر، به نقاط هدف نخواهیم رسید و این جشنواره نقطه عطفی خواهد بود برای این رویکرد که همان رویکرد اجتماعی به مدیریت سلامت است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه متولی امر سلامت مردم است تشریح نمود: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان تولیت امر سلامت مردم در استان، در کنار هر اتفاق مثبتی در حوزه فرهنگسازی و آگاه سازی عمومی در امر ارتقاء مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت، قرار دارد، کما اینکه این اتفاق در مورد جشنواره مهر سلامت استان اتفاق افتاده است و امیدوار هستیم این اتفاق تداوم داشته باشد و برند مهر سلامت و جشنواره مهر سلامت در منطقه خاورمیانه برای اصفهان باشد و اصفهان به عنوان کانون شناخته شده برای این موضوع در خاورمیانه مطرح گردد.

گفتنی است در ادامه این نشست، خبرنگاران سوالات خود را در همین رابطه مطرح و پاسخ های لازم توسط مسئولین به آنها داده شد .