عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

مصاحبه با دکتر مریم رسولیان، متخصص روانپزشکی و رئیس مرکز روزانه توانبخشی ابر




خدمات توانبخشی در این مجموعه شامل کاردرمانی، روانشناسی، گروه‌درمانی، هنردرمانی، آموزش به مراجعان و خانواده‌ی آنان درمرکز روزانه توانبخشی اَبر ارائه می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ؛روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه گفت و گوی مختصری با دکتر مریم رسولیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، متخصص روانپزشکی، رئیس واحد جامعه نگر مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران و رئیس مرکز روزانه توانبخشی اَبر انجام داده است که متن آن به شرح ذیل است:
•    خانم دکتر رسولیان لطفا به صورت مختصر مرکز روزانه توانبخشی ابر را معرفی کنید؟
مرکز روزانه توانبخشی اَبر از آبان ۱۳۹۶ در ساختمانی مجزا واقع در مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران، برای بازتوانی مبتلایان به اختلالات روانپزشکی مستمر فعالیت خود را آغاز کرد. خدمات توانبخشی در این مجموعه شامل کاردرمانی، روانشناسی، گروه‌درمانی، هنردرمانی، آموزش به مراجعان و خانواده‌ی آنان می‌باشد. هدف از ارائه خدمات فوق، توانمندسازی مراجعان در راستای استقلال در تمامی فعالیت‌های روزمره زندگیِ فردی، شغلی و اجتماعیشان است.

•    نحوه‌ی انتخاب مراجعان این مرکز به چه صورت می¬باشد؟
مراجعان توسط روانپزشکان، روانشناسان، پرستاران و یا هر یک از اعضای تیم درمان به این مرکز ارجاع داده می‌شوند. صرف‌نظر از برچسبِ عنوانِ بیماری، در بدو ورود تحت عنوان "مراجع" توسط روانپزشک، کاردرمانگر و روانشناس به لحاظ عملکرد جسمی و روانی و میزان مشارکت فردی و اجتماعی‌شان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. سپس نه تنها با توجه به علائم محدودکننده‌ی بیماری و ناتوانی‌هایشان، بلکه با تکیه بر توانمندی‌ها و علائق فعلی و توانایی‌های قبلی، ایجاد توانمندی‌های جدید در برنامه کاری مراجع قرار می‌گیرد، در این برنامه‌ها مراجع بیش از پیش با چالش‌های محیطی و فردی روبه‌رو می‌شود تا توانمندی‌های فردیش رشد کرده و باور به می‌توانم در او و اجتماع محل زندگیش شکل بگیرد.
•    روند درمان و مشارکت تیمی کادر درمان در این مرکز به چه صورت می‌باشد؟
با وجود استفاده از متخصصان در رشته‌های مختلفی چون روانپزشکی، کاردرمانی، روانشناسی و روان پرستاری در این مجموعه، اهداف این مرکز یک‌پارچه و در راستای ارتقای عملکرد مراجع و تقویت میزان مشارکت او در تمامی حوزه‌های مربوط به زندگی شخصی خود است. اهداف درمانیِ تدوین شده برای هر مراجع به صورت خاص، توسط یک تیم درمانی کاملا منسجم و حمایت‌گر، یکسو با خواست و نیازهای مراجع و خانواده وی بوده و تلاش مستمر این مجموعه برای طی مسیر زندگی به سوی استقلال هرچه بیشتر مراجعان مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی مزمن در تمام حوزه‌های فردی و اجتماعی‌شان است.
•    و نکته‌ی پایانی؟
ارتقای سطح توانمندی و کیفیت زندگی مبتلایان به اختلالات روانی مزمن و ارتقای بهداشت روانی خانواده‌ از وظایف این مرکز است. آگاه‌سازی جامعه در خصوص مبتلایان به اختلالات روانپزشکی مزمن و نیز تقویت ارتباط مراجعان وخانواده جهت مشارکت در فرایند توانبخشی آنان از جمله وظایف متخصصان روانپزشکی آگاه و تیم توانبخشی متعهد است.
برای مشارکت فعال و گسترده‌ی افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی در زندگی فردی و عمومی، نیاز به بازنگری در باورها و عقاید مردم جامعه، متخصصان پزشکی و غیر پزشکی وجود دارد؛ نگاه حاصل از انگ و باور به ناتوانی مبتلایان به اختلالات روانپزشکی از جمله موانع جدی ورود و مشارکت این افراد در جامعه است. این نگاه محدود کننده حتی در خود مبتلایان نیز دیده می‌شود و باور به "من نمی‌توانم"را در عمق وجود خود تجربه می‌کنند. فعالیت‌های بازتوانی روانی اجتماعی با فراهم کردن فرصت فعالیت و حضور در جمع با کشف زوایای این خطاهای شناختی نادرست و محدود کننده و تجربه عملی توانمندی‌های مراجعان، این چرخه ناکارآمد را ضعیف و سست می‌کند.
من افق روشنی را برای برای ادامه‌ی روند فعالیت‌های مراکز توانبخشی روانی-اجتماعی در تهران و شهرستان‌ها پیش‌بینی می‌کنم.

تنظیم: طیبه معصومی و پردیس شکاری (کاردرمانگران مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران)
هماهنگی: شهرزاد سراوانی (کارشناس رسانه و انتشارات معاونت آموزشی دانشگاه)
عکس: فرشاد پوررسول (کارشناس سمعی و بصری معاونت آموزشی دانشگاه)