عمومی | دانشگاه یزد

تشکیل کارگروه‌های تخصصی و تیم‌های پروژه/ ضرورت گشودگی کانون به روی نیروهای متخصص جدید

به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه دکتر امیر جهانگرد دبیر کانون با مروری بر مسیر طی شده کانون تفکر شهر هوشمند به عنوان اولین کانون تفکر دانشگاه یزد در طی بیش از یک سال و نیم گذشته، تمرکز بر مسیر گذشته برای جهت دهی بهتر به مسیر آینده را ضروری دانست.
تشکیل کارگروههای تخصصی
دکتر جهانگرد با تاکید بر دستاوردهای کانون به خصوص تدوین بیانیه چشم انداز شهر هوشمند یزد، ادامه مسیر کانون و رسیدن به دستاوردهای بیشتر را مستلزم تامل دوباره دانست.
وی پیشنهاد کرد با توجه به تاکید بیانیه چشم انداز شهر هوشمند یزد بر شش بُعد شهر هوشمند یعنی مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط هوشمند، حاکمیت هوشمند، حمل و نقل هوشمند و زندگی هوشمند، می توان ۶ کارگروه را با همین عناوین تشکیل داد و هر کارگروه به صورت تخصصی بر روی یکی از این ابعاد کار کند. خروجی این کارگروهها می تواند در جلسه اصلی کانون مورد بررسی قرار گیرد.
به نظر وی، به دلیل اینکه بحثهای آینده کانون تخصصی تر خواهد شد ضروری است تا کارگروهها هم تخصصی تر بر روی هر موضوع تمرکز کنند.

تشکیل تیم های پروژه
مهندس اکرم فداکار مدیرکل ICT استان یزد با مهم دانستن شیوه بازنگری در روش کار کانون، تشکیل کارگروهها را قابل نقد دانست.
به نظر وی، شاید بهتر باشد به جای تشکیل کارگروهها، ابعاد شش گانه شهر هوشمند را بتوان در قالب پروژه هایی تعریف کرد که هر کدام از پروژه ها، به تیم های متخصص واگذار و هر کدام یک مدیر پروژه داشته باشند. اگر این تیم پروژه دارای شرح خدماتی باشد، عملکرد آن شفاف خواهد بود و نهادهایی مانند کارگروه آموزش، پژوهش، فن آوری و نوآوری (زیر مجموعه شورای برنامه ریزی استان) نیز می توانند با توجه به اختیار قانونی در تخصیص نیم درصد سهم پژوهش دستگاهها، از این پروژه های کانون حمایت مالی کند. تیم اصلی کانون تفکر هم نقش هماهنگی و جامعیت بخشی به تیم های پروژه های مختلف خواهد داشت.
تعریف پروژه های اقتصادی
دکتر مهدی سالاری، مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد با تاکید بر عام بودن مفهوم شهر هوشمند، تحقق شهر هوشمند را منوط به اصلاح فرآیندهای موجود و بهبود فن آوری با هدف کم کردن هزینه ها و تسهیل امور دانست.
وی با بررسی تجربه خود در وزارت نیرو پیشنهاد کرد که پروژه های تعریف شده کانون باید به شکلی باشند که متکی به تامین مالی توسط بخش دولتی نباشند. این پروژه ها باید دارای مزیت اقتصادی داشته باشند و بهتر است با تقسیم موضوعات به حوزه های مختلف شهری، بخش خصوصی را درگیر این قبیل پروژه ها کرد.
وی اعلام آمادگی کرد که منطقه ویژه می تواند در این پروژه ها مشارکت داشته باشد. قراردادهای مشارکتی منطقه ویژه نیز می تواند به شکلی تنظیم شوند که درصدی از هزینه پروژه، به انجام مطالعات پایه ای و علمی مفهوم شهر هوشمند تخصیص پیدا کند.
نقد بی توجهی سازمانهای شهری به اجرای ابعاد شش گانه شهر هوشمند
دکتر محمدرضا پژوهان عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با نقد عملکرد سازمانهای مختلف شهری در توجه اندک به بیانیه چشم انداز شهر هوشمند یزد و پشتیبانی از مباحث مطرح شده در کانون تفکر شهر هوشمند، عدم اعلان نیاز و بی توجهی دستگاههای مختلف به تعریف پروژه های مرتبط با شهر هوشمند را چالش بزرگی در جهت هوشمندسازی شهر یزد دانست.
مهندس مهدی پارسائیان عضو بخش IT استانداری یزد نیز جانیفتادن مفهوم شهر هوشمند در میان مدیران سازمانهای مختلف شهری را دلیل بی توجهی آنها به اهداف شش گانه بیانیه دانست.
به نظر وی، خروجی های پروژه «ارزیابی و تهیه شناسنامه شاخص‌های شهر هوشمند» نیز می تواند به درک درست از مسیر مطلوب کانون کمک کند.

شهر بی افق و ضرورت گشودگی کانون به روی نیروهای متخصص جدید
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، تحقق شهر هوشمند یزد را نیازمند وجود افق دید در میان مسئولین شهری و مشترک بودن این افق دید دانست. از درون این افق دید مشترک است که نیازها تعریف می شود.
به گفته وی، شهری که درگیر نیازهای روزمره اش است، مدیران آن کمتر می توانند افق دید وسیعی داشته باشند و اگر هم داشته باشد این افق، کمتر به مرز اشتراک های فکری می رسد.
وی با مرور مسیر گذشته کانون، چالش اصلی کانون تفکر شهر هوشمند را شکل گیری آن بر روی یک افق در یک شهر بی افق دانست.
وی حرکت از مباحث کلان به بررسی موضوعات خُردتر را مسیر درستی برای اثربخشی بالاتر کانون دانست که مستلزم گشودگی بیشتر کانون به روی نیروهای متخصص جدید در محورهای شش گانه دانست.
به نظر وی، اضافه شدن نیروهای جدید باید هم به صورت جذب نیروهای جدید دانشگاهی و هم مدیران سازمانهایی باشد که بیشتر با این ابعاد مرتبط هستند. در این قالب، می توان کارگروههای تخصصی پیرامون موضوعات تشکیل داد و برخی از موضوعات را نیز به صورت پروژه تعریف کرد و البته همه خروجی ها باید در صحن عمومی کانون، طرح و بر اساس سه محور چیستی متغیر، وضعیت موجود یزد و راهکارهای تحقق وضعیت مطلوب مورد بررسی قرار گیرند. شاید با این مکانیزم، کانون بر فکر و عمل مدیران شهری و شکل گیری افق مشترک در میان آنها تاثیر بیشتری داشته باشد.
تعریف سازمانهای متولی موضوعات شش گانه
دکتر مهدی فلاح تفتی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با مهم دانستن طرح همه مباحث مربوط به شهر هوشمند در کانون تفکر شهر هوشمند، پیشنهاد کرد که بهتر است کارگروههای مربوطه به سازمانهای متولی آن موضوع وصل شوند و با تدوین شرح خدمات برای هر کدام از موضوعات، دستگاه مربوطه راهبری پروژه های آن حوزه را بر عهده داشته باشد.
به نظر وی، رسالت اصلی کانون تعیین محورها، راهبردها و اولویت ها است و برای اینکه خروجی های کانون، مشخص باشد تعدادی پروژه های جزئی تر را نیز می توان تعریف کرد که این پروژه های باید توجه مسئولین شهری را به موضوعات مدنظر کانون جلب کنند.
وی، جلب مشارکت بیشتر مسئولین شهری و حضور فعال تر آنها در جلسات کانون تفکر را برای تقویت مسیر آینده کانون مهم دانست.

تمرکز تیم های پروژه بر مشکلات موجود شهر و ارائه راهکارها
مهندس مسعود تاج آبی مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری یزد با اشاره به دستاوردهای خوب کانون تفکر شهر هوشمند در تلاش برای گسترش ایده شهر هوشمند یزد، تقویت کانون را منوط به تعریف پروژه های عملیاتی برای مسائل موجود شهر دانست.
به نظر وی، به عنوان نمونه کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر به این دلیل اثربخشی بالایِ مورد انتظار نداشته که تیم های علمی و فکری مانند کانون تفکر کمتر توانسته اند به سمت تعریف پروژه های عملیاتی حرکت کنند.
وی پیشنهاد کرد به جای مرور صِرف تجربیات سایر شهرهای موفق، بهتر است به مشکلات موجود در حوزه های شش گانه تمرکز کرده و هر کدام از تیم های پروژه بر روی راهکارهای مناسب برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه خود تمرکز داشته باشند. با طراحی تیم های پروژه و تدوین پروپوزال های مربوط به هر حوزه، کانون در آینده موفق تر از امروز خواهد بود.
در پایان جلسه، پس از گزارشی از نتایج اولیه پروژه ارزیابی و تهیه شناسنامه شاخص‌های شهر هوشمند  ازسوی راحله نعمت اللهی نماینده شرکت پیشتازان توسعه ماهان، مقرر شد با اضافه شدن اعضای جدید به کانون، تعیین سازمانهای متولی هر موضوع و تیم های کاری برای موضوعات شش گانه کانون در جلسه آتی مورد بررسی قرار گیرد.