عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

در راستای ارتقای سلامت دانش آموزان گناوه‌ای؛ غربالگری و مراقبت دانش آموزان در شهرستان گناوه به‌صورت فعال انجام می‌شود

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه؛ کبری دانیال پور افزود: در راستای شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۸ و بر اساس اجرای طرح تحول نظام سلامت و مراقبت گروه‌های سنی؛ غربالگری و مراقبت دانش آموزان در گروه سنی نوجوان از ۶ تا ۱۸ سالگی در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در سطح شهرستان انجام می‌گیرد.
وی با تشریح مخاطرات جسمی، رفتاری و اجتماعی گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۳ هزار و ۱۰۷ نفر از جمعیت شهرستان گناوه را نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال تشکیل می‌دهند غربالگری و مراقبت دانش آموزان در این گروه سنی در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در سطح شهرستان انجام می‌گیرد.
کبری دانیال پور افزود: کلیه مراقبت‌های مربوط به گروه سنی نوجوانان شامل مراقبت شنوایی، بینایی، پوست و مو، سلامت روان، سلامت اجتماعی، فشارخون، تغذیه و پایش رشد، آسم، سل، ارزیابی اختلال مصرف مواد و رفتارهای پرخطر، مراقبت از نظر دهان و دندان، واکسیناسیون ۴ تا ۶ سالگی و ۱۴ تا ۱۶ سالگی توسط مراقبین سلامت انجام می‌گیرد.
مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تصریح کرد: پس از تکمیل فرم خلاصه معاینات و ارزیابی وضعیت سلامت، دانش آموزان جهت بررسی تخصصی‌تر و نهایی به پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع شده و کلیه معاینات پزشکی به منظور شناخت زودرس و درمان به‌موقع برای دانش آموزان و نوجوانان صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: دانش آموزان پس از تایید نهایی از نظر سلامت با ارایه تاییدیه فرم خلاصه معاینات و کارت نوبت‌دهی جهت ثبت‌نام به مدارس مراجعه می‌نمایند.
این مقام مسئول تصریح کرد: تمامی دانش آموزان ۶ تا ۱۸ سال می‌بایست هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی مقدماتی و معاینات پزشکی را انجام دهند.
مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: علاوه بر انجام رایگان معاینات و ارزیابی سلامت دانش آموزان در مراکز خدمات جامع سلامت توسط مراقبین و پزشکان، شناسایی و بیماریابی دانش آموزان از نظر بیماری‌های غیر واگیر و واگیر هم به‌صورت برنامه‌ای مستمر در طول سال تحصیلی در راستای ارتقای سلامت دانش آموزان صورت می‌گیرد.
کبری دانیال پور افزود: آموزش به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه در خصوص بهداشت بلوغ، تغذیه، تحرک بدنی، مهارت‌های زندگی و کنترل خشم در طول سال تحصیلی در مدارس و توسط مراقبین سلامت و کارشناسان روانشناسی و تغذیه انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: انجام وارنیش فلوراید دانش آموزان مدارس ابتدایی، بازدید از بوفه مدرسه، بازدید از بهداشت محیط مدرسه، برنامه شیر در مدرسه، برنامه آهن یاری دختران و ویتامینD  از دیگر فعالیت‌های مراقبین سلامت در مدارس تحت پوشش شهرستان گناوه است.
مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه اظهار داشت: از کلیه دانش آموزان و نوجوانان دعوت می‌شود برای انجام مراقبت و ارزیابی سلامت خود به مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ م.ن ۳۰۸۰