عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

اجتماعی شدن سلامت از برنامه های اصلی وزارت بهداشت


معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: یکی از مهمترین و اصلی ترین برنامه های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم توجه به اجتماعی شدن سلامت است.

وبدا سبزوار / سومین همایش تجلیل از خیرین سلامت سبزوار با حضور دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت،مهندس برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار،حجت الاسلام والمسلمین مقیسه امام جمعه سبزوار و مسئولین دانشگاه،۱۹ تیرماه سال جاری در سالن اجتماعات دکتر سیادتی مجتمع آموزشی پردیس برگزار شد.

در این همایش دکتر محمدهادی ایازی با اشاره به مشارکت مردم در حوزه سلامت سبب کاهش بیماریها و هزینه های درمان اظهار داشت:
متولی سلامت تنها مدیریت نظام سلامت نیست بلکه باید از ظرفیت دستگاهها به نفع مردم استفاده شود و در حوزه سلامت نیاز به مشارکت مردم و دستگاههای مختلف است.

وی افزود: حوزه بهداشت و درمان در سالهای گذشته از منظر اجتماعی مورد غفلت واقع شده که با توجه به شرایط امروز و شیوع بیماری های غیرواگیر باید سازوکاری انجام شود که مشارکت مردم در بخش سلامت افزایش یابد .

دکتر ایازی گفت:اجتماعی کردن سلامت کمک می کند مردم بیمار نشوند و یا در صورت بروز بیماری بتوانند زندگی مناسبی داشته باشند .

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: هم اینک پنج میلیون ایرانی به بیماری دیابت مبتلا هستند و همین تعداد در آستانه این بیماری هستند در حالی که نیمی از آنها از بیماری خود آگاهی ندارند , ناآگاهی و غفلت مردم از این بیماری منجر به نابینایی، معلولیت و قطع عضو می شود که هم برای خود آنها، خانواده و جامعه مشکلاتی ایجاد می کند .
دکتر ایازی با اشاره به اینکه برای اجتماعی شدن سلامت در مرتبه نخست باید مردم خود به فکر سلامت خود باشند و دستگاه‌ها نیز در این حوزه همیاری داشته باشند افزود: باید به مردم آموزش داده شود چکاپ حداقلی فشار خون، تست قند خون و اقدامات کنترلی را انجام دهند تا بیماریهای غیر واگیر در جامعه کاهش یابد.