عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست شبکه بهداشت دیر: توقیف محموله‌‌های کود مرغی فله در مبادی ورودی شهرستان دیّر الزامی است

مهندس احمد آخوندی در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دیّر افزود: نگهداری غیر اصولی و غیربهداشتی کودهای مرغی در مزارع کشاورزی سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و لازم است کشاورزان به توصیه کارشناسان در خصوص استفاده از کودهای مرغی بسته‌بندی و روش‌های صحیح استفاده در زمین، به‌خوبی عمل کنند.
وی گفت: همه دستگاه‌ها و ادارات مرتبط باید در زمینه جلوگیری از ورود و استفاده غیر اصولی از کودهای مرغی فله‌ای همکاری داشته باشند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر بابیان اینکه عدم استفاده از کودهای مرغی موردنظر این شبکه بهداشت و درمان نیست اظهار کرد: ما مخالف استفاده از کودهای مرغی نیستیم بلکه جایگزین کردن و استفاده از کود مرغی و حیوانی به‌جای کودهای شیمیایی موردنظر و تاکید شبکه بهداشت و درمان است و آنچه باعث نگرانی ما شده استفاده از کودهای فاقد مجوز، غیربهداشتی و فله‌ای است.
وی افزود: مخاطراتی که در استفاده از کودهای مرغی فله‌ای است باید جدی گرفته شود و در مبادی ورودی شهرستان دیّر نسبت به توقیف محموله‌های کود مرغی فله‌ای اقدام شود.
مهندس آخوندی بابیان اینکه یکی از محیط‌های مساعد تولیدمثل مگس کودهای مرغی فله‌ای و غیربهداشتی استفاده‌شده در مزارع کشاورزی است گفت: استفاده غیر اصولی و غیربهداشتی از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی که معمولاً به شکل مخلوط با آب و روباز استفاده می‌شود محیط غنی با رطوبت مناسب برای تولیدمثل مگس فراهم می‌کند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر به مشکلات بهداشتی ازدیاد مگس‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت: وفور مگس‌ها در منطقه تهدید جدی برای بهداشت عمومی شهرستان است که عفونت‌های مختلف دستگاه گوارش، چشمی و پوستی را موجب می‌شود.
وی اضافه کرد: دیسانتری، اسهال، تیفوئید، وبا، عفونت‌های کرمی خاص، تراخم، همه‌گیری اورام ملتحمه، فلج اطفال، دیفتری جلدی و بعضی از قارچ‌ها از جمله بیماری‌های منتقله توسط مگس‌ها است.
آخوندی خاطرنشان کرد: استفاده از کودهای مرغی بسته‌بندی و ضدعفونی شده عاری از هرگونه تخم انگل و حشرات و همچنین نحوه صحیح استفاده از این نوع کودها در مزارع کشاورزی مورد تائید و تاکید شبکه بهداشت و درمان است.
انتهای پیام/ ح.ن ۳۰۵۰