عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران / دستاوردهای بخش فضایی باید در زندگی مردم قبل لمس باشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر حسین صمیمی روز یکشنبه مورخ ۱۷ تیر سال‌جاری، از پژوهشکده سامانه‌های ماهواره این پژوهشگاه بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی قرار گرفت.

بنا به این گزارش، در این دیدار، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، ابتدا، در نشستی با ریاست و مدیران پژوهشکده سامانه‌های ماهواره شرکت نمود که گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشکده ارائه شد و پس از آن، از پروژه‌های پژوهشکده و چگونگی پیشرفت آن‌ها بازدید و با متخصصان و محققان این پژوهشکده دیدار و گفت‌وگو نمود.

در این دیدار، دکتر صمیمی با اشاره به برنامه‌های راهبردی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: پژوهشکده سامانه‌های ماهواره نقطه کانونی فعالیت‌های این پژوهشگاه در دست‌یابی به ماهواره‌های عملیاتی است و انتظار می‌رود با تکیه بر توان فنی بالای موجود در پژوهشکده، بتواند نقش راهبری قوی ایفاکند و با روحیه تعامل و در جهت هم‌افزایی توان داخل کشور، پروژه‌ها به‌درستی و با تعیین دقیق الزامات و استانداردهای مربوط، برون‌سپاری شوند و در نهایت، با نظارت مستمر و دقیق بر پروژه‌ها، خروجی‌ها به‌درستی تحویل و یکپارچه‌سازی شوند.

وی ضمن تاکید بر نقش کلیدی و حیاتی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در توسعه فناوری فضایی کشور، اهمیت نقش راهبری این پژوهشکده را بسان نخ تسبیح دانسته و اذعان داشت که قطعا پژوهشگران و نخبگان فعال در این مجموعه با اشراف بر نقش راهبری خود در حوزه فضایی کشور و با رویکرد حل مسئله، چالش‌های موجود در این حوزه را همچون گذشته پشت‌سر خواهند گذاشت.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر سیاست پژوهشگاه مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در کشور، افزود: عملکرد پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در این زمینه مناسب است و تاکنون این پژوهشکده با حدود ۱۳ شرکت تخصصی در حوزه تامین و نیز طراحی و ساخت همکاری دارد.

وی افزود: پژوهشکده سامانه‌های ماهواره تعاملات خوبی با دانشگاه‌های برتر کشور نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت دارد، ضمن اینکه در انجام پروژه‌ها به‌خوبی از ظرفیت‌های پژوهشکده‌های استانی و نیز سایر پژوهشگاه‌های تحقیقاتی کشور استفاده کرده است.

دکتر صمیمی همچنین گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در کشور نیازمند برخورداری از یک مدیریت حرفه‌ای در حوزه مدیریت زنجیره تامین است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر توجه ویژه بر اقتصاد فضا اضافه کرد: حضور فعال پژوهشگاه فضایی در حل مسائل حیاتی کشور نظیر خشک‌سالی، مدیریت بلایا، مدیریت منابع آبی کشور، موجب اعتبار پژوهشگاه و بخش فضایی  خواهد بود و پژوهشگاه می‌تواند با ایفای نقش در حل مسائل مهم کشور از طریق توسعه خدمات فضاپایه به این مهم دست پیدا کند.

گفتنی است در  پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، از پروژه‌هایی چون ماهواره سنجشی سها، ماهواره مخابراتی ناهید ۲ و نرمافزار شبیه‌ساز SIL بازدید به عمل آمد.